خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خبر داد:

اتصال 21 روستای خمین به خط انتقال آب سد کوچری

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۰۱۶

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: 21 روستای خمین که در مسیر طرح عملیاتی خط انتقال آب از سد کوچری قرار دارد امسال به این سامانه متصل می‌شود.

به‌گزارش ایلنا "عزت اله آمره‌ای" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خمین، افزود: در مجموع 42 روستا در مسیر عملیات خط انتقال آب طرح آبرسانی از خط کوچری است که بقیه این روستاها نیز در سال آینده از مزایای این طرح بهره مند می‌شوند.

وی توضیح داد: خط انتقال آب کوچری سه مرحله دارد که خط اصلی آن برای تأمین آب آشامیدنی سالم برای شهر خمین است و تا تابستان امسال با تکمیل تصفیه خانه بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: مرحله دوم و سوم این طرح آبرسانی به روستاهای مسیر خط انتقال است که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تملک زمین و همکاری کشاورزان بسترهای آبرسانی به 10 روستا و روستاهای دیگر فراهم می‌شود.

آمره ای افزود: آبرسانی خمین ازخط کوچری از طرح‌های مهم نیمه کاره است و با یک روش جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این طرح بر اساس قرارداد، سرمایه گذار متعهد شده است خرید تضمینی آب در 20 سال توسط وزارت نیرو را اجرا کند و با انقضای این مدت باید این امتیاز بلاعوض به این وزارتخانه منتقل شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده 142 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که امکان خرید محصول در بخش آب وفاضلاب را فراهم کرده است این طرح از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و انجام تاسیسات به روش B.O.T و خرید تضمینی آب به مدت 20 سال اجرا شد.

مدیر عامل آب منطقه ای بیان کرد: این فرآیند برای انتقال آب از سد کوچری به شهر است که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا می‌شود اما، برای آبرسانی به روستاهای مسیر این خط توسط دولت و با استفاده از اعتبارات دولتی اجرا می‌شود.

وی گفت: طول خط انتقال آب به روستاها 42 کیلومتر است که با دبی 42 لیتر در ثانیه در مجموع 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تاکنون 50 میلیارد ریال از این میزان اعتبار هزینه شده است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 40 هزار نفر جمعیت روستایی در 180 روستا است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز