خبرگزاری کار ایران

نگرانی بازار ال‌ان‌جی از بحران در خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۵۳۶

اختلاف قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سبب شده است بازار جهانی ال‌ان‌جی با نگرانی‌هایی رو‌به‌رو شود.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز ، عربستان و متحدانش (دوشنبه 15 خردادماه) روابط خود را با قطر، که بزرگترین فروشنده ال‌ان‌جی در جهان است، قطع کردند و این مسئله، نگرانی‌هایی را درباره احتمال اختلال در عرضه این سوخت بر انگیخت.

امارات و مصر که هر دو به واسطه واردات گاز از طریق خط لوله و ال‌ان‌جی، برای تأمین گاز خود به قطر وابسته هستند، در کنار عربستان و بحرین، اعلام کردند که همه روابط خود با قطر، از جمله مسیرهای حمل و نقل، را قطع می کنند.

عربستان و متحدانش قطر را که حدود یک سوم ال‌ان‌جی جهان را تأمین می کند، به حمایت از افراط گرایی متهم می‌کنند.

با وجود تأثیر این بحران بر رشد قیمت نفت، معامله گران ال‌ان‌جی همچنان رویکردی محتاطانه در پیش گرفته اند و نسبت به اختلال احتمالی در عرضه انرژی در منطقه هشیار هستند، اما به اشتباه گمان می کنند با توجه به عرضه کافی ال ان جی در بازارهای جهانی، هرگونه شوک در عرضه می تواند مهار شود.

مشتریان عمده گاز قطر در ژاپن و هند، به زودی پیام‌هایی اطمینان بخش دریافت کردند که عرضه این سوخت طبق معمول ادامه خواهد یافت.

ظرف چند ساعت پس از اعلام قطع روابط با قطر، امارات اعلام کرد همه کشتی های دارای مبدأ و یا مقصد قطری، حق استفاده از بندر فجیره را ندارند.

این ممنوعیت، بر حداقل شش کشتی ال ان جی مرتبط با قطر که اکنون در نزدیکی فجیره لنگر انداخته‌اند، تأثیر می گذارد. با این همه، نشانه چندانی درباره تأثیر این رویداد بر عرضه ال ان جی، مشاهده نمی شود.

با این همه، معامله گران که از این رویداد متحیر شده بودند، برنامه ریزی برای پیامدهای احتمالی را، از جمله قطع عرضه گاز قطر به امارات از طریق خط لوله، آغاز کردند.

امارات روزانه یک میلیارد و 800 میلیون فوت مکعب گاز قطر را از طریق خط لوله دلفین دریافت می کند و قراردادهای هم برای خرید ال‌ان‌جی از این کشور دارد و به این ترتیب، در برابر اقدام های تلافی جویانه قطر آسیب پذیر خواهد بود.

اگرچه تا کنون عرضه گاز در خط لوله دلفین تغییر نکرده است، به گفت معامله گران حتی تعطیلی بخشی از عرضه این خط لوله می تواند پیامدهایی برای بازارهای جهانی داشته باشد و امارات را وادار کند که برای تأمین گاز خود در فصل اوج تقاضا، به منابع جایگزین روی بیاورد.

با توجه به عرضه بالای ال‌ان‌جی در بازارهای جهانی، امارات می تواند به راحتی جایگزینی برای محموله های قطر بیابد، اما گاز عرضه شده با خطر لوله دلفین، بیش از آن است که بتوان جایگزینی برای آن یافت.

یک معامله گر گفت: کاهش عرضه گاز از خط لوله دلفین می تواند تأثیری شدید بر بازار ال‌ان‌جی داشته باشد.

تا کنون، بازارهای تک فروشی ال ان جی، واکنشی به بحران کنونی نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر، مصر اگرچه به واسطه شرکت های معامله گر سوئیسی از ال‌ان‌جی قطر استفاده می کند، آسیب پذیری کمتری نسبت به امارات دارد، زیرا معامله مستقیمی با قطر ندارد و تولید گاز داخلی آن به تدریج در حال افزایش است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز