خبرگزاری کار ایران

فرشاد مومنی:

برای جلوگیری از بحران‌ها به نظارت ملی نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۴۰۵

فرشاد مومنی گفت: اگر کنترل و نظارت ملی وجود نداشته باشد با بحران های خطیری در عرصه های حیات جمعی روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ فرشاد مومنی در نشست موسسه دین و اقتصاد اظهارداشت : ما امروز با سطوحی از بحران در هماهنگی های اجرائی در کشور رو به رو هستیم.

وی افزود: تناقض‌ها در حوزه های مختلف از جمله انرژی ، محیط زیست، اشتغال و غیره دیده می شود که برای کشور به شدت بحران زاست.

مومنی  با بیان این که اکنون شاهد تغییر رویکرد دولت از خام فروشی به آینده فروشی هستیم خاطر نشان کرد: از سال ١٣٦٨ تا امروز دولت مرتبا برای گذران امور جاری خود در ابعاد نگران کننده ای متکی به وام گیری داخلی و خارجی شده و اگر کنترل و نظارت ملی وجود نداشته باشد با بحران های خطیری در عرصه های حیات جمعی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: در حال حاضر میزان هماهنگی میان قوای سه گانه به حداقل رسیده و این سه قوه تحول جدی را در کشور پیگیری نمی کنند و همچنان به توزیع رانت می پردازند.

مومنی تصریح کرد: همچنین برنامه های اقتصادی رییس جمهور نیز در زمان انتخابات به لحاظ کیفیت کارشناسی متناسب با نیازهای کشور نبود و ما به عنوان یک نهاد مدنی در موسسه دین و اقتصاد این هشدار را دادیم که بنیه موجود در کل ساختار اقتصادی با مشکل مواجه بوده است.

وی گفت: اکثر مشکلات امروز اقتصاد ایران به دلیل تصمیمات قوه مجریه بوده  هم اکنون ما سازمان برنامه کارآمد و نظام دیده بانی مدنی با مولفه سرنوشت ساز ملی در کشور نداریم و برنامه ها با تسلط رویکرد دستگاهی بخشی و جزیی نگر و سیستمی ارایه می شود و یک بی اعتنایی غیر عادی با مسایل سرنوشت ساز وجود دارد.

مومنی تصریح کرد: یک تحلیل درستی از چرایی چگونگی بحران های موجود در کشور وجود ندارد و یک سری آمار و گفته های انتزاعی که فاقد تعریف عملیاتی هستند و تنها مبنای نظری دارند در برنامه های ارایه شده به چشم می خورد .

وی افزود: برای برون رفت از چالش های موجود تنها از الفاظ اغوا کننده استفاده می شود .

وی گفت: برنامه ها هیچ اشاره‌ای به آنچه که می‌خواهند انجام دهند ندارد و عمدتا همه از حیطه مسوولیت های خود طفره رفتند که این موضوع نگران کننده است .

مومنی با بیان این که برگزاری این نشست مطلقا در خصوص این که به چه کسی رای بدهید یا ندهید نیست خاطر نشان کرد: ما یک سطوحی از علایم نگران کننده را مطرح می کنیم که دل نگرانی ما را از بقا و منافع ملی را نشان می دهد. متاسفانه برخی به جای این دل نگرانی ها منافع و کانون های قدرت و ثروت را مد نظر قرار می دهند که امیدوارم نمایندگان مجلس در زمان بررسی برنامه ها فکری در این باره بکنند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ در حالی که میانگین جهانی اعتبارات دولتی برای بخش آموزش پایه ۴/۴ درصد جی دی پی بود این میزان در ایران 3.2 درصد بود و در حال حاضر وضعیتمان از سال ۹۰ به مراتب نگران کننده تر است. .

مومنی خاطرنشان کرد: کوتاه نگری های غیر عادی در این برنامه ها حرف اول را می زند که توسعه ملی را به چالش خواهد کشید. در این راستا نهادهای مدنی و رسانه ها باید این چالش ها را مورد توجه قرار دهند تا تبدیل به مساله ای ملی نشود.

وی گفت: در بخشی از حوزه ها دولت حسن روحانی به صورت شتاب زده اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال در حیطه سلامت طرح تحول سلامت به درستی اجرا نشد.

مومنی با اشاره به میانگین جهانی تخصیص اعتبارات دولتی به حوزه سلامت گفت: در حالی که میانگین جهانی شش درصد جی دی پی را به نمایش می گذارد در ایران این رقم 2.8 درصد است یعنی کمتر از نصف میانگین جهانی که به هیچ وجه شاخص ایده آلی نیست.

وی افزود: همچنین در خصوص تغذیه مردم متاسفانه بحران سوء تغذیه فراگیر در کشور نشان میدهد که طنز های تلخی در این باره وجود دارد ضمن آنکه هم اکنون ‌در آستانه سال تحصیلی سال جدید هستیم باید به این موضوع توجه شود که ۸۴ درصد کل دانشجوهای ایرانی خود مجبورند هزینه های تحصیلی‌شان را تامین کنند. این درحالی است که در آمریکا که یکی از گران ترین بازارهای دنیا به شمار می رود سهم دولت در ارائه اعتبارات سه برابر ایران است.

مومنی گفت: داشتن برنامه های منفرد و جداگانه خطایی است که وجود دارد و منجر به شکست اهداف و منابع مشترک خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد وزارت کشاورزی در دولت روحانی گفت: این وزارتخانه از کارآمدترین و قابل دفاع ترین وزارت خانه ها بوده و کارنامه درخشانی دارد که در این مدت گام های بزرگی برداشته است.

مومنی با اشاره به بحران کمبود آب در کشور گفت: در این خصوص با چالش جدی مواجه ایم که باید وزارت کشاورزی و وزارت نیرو با همکاری یکدیگر این مشکل را برطرف کنند متاسفانه مافیای سد سازی به گونه ای عمل کرده است که بخش کشاورزی را بدنام کنند .

وی افزود:‌میزان بارندگی در ایران یک سوم جهان است اما تبخیر آب سه برابر میانگین جهانی است .

وی گفت: متاسفانه جانمایی صنایع پرمصرف آب از خطاهایی بوده که صورت گرفته و این بحران حاد را به وجود آورده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز