خبرگزاری کار ایران

نتایج یک مطالعه علمی نشان داد

گازرسانی به مناطق دوردست، گران‌تر از احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تمام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۴۹۹

یک تحقیق عملیاتی انجام شده توسط سه تن از پژوهشگران حوزه صنعت برق نشان داد که احداث نیروگاه های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مناطق دوردست،به صرفه تر از گازرسانی به مناطق مذکور خواهد بود.

به گزارش ایلنا از توانیر، براساس این تحقیق که توسط سه تن از محققان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی انجام شده است، میانگین مصرف برق ماهانه هر مشترک خانگی 110 کیلووات ساعت است که در صورت تامین مجموع انرژی مورد نیاز برای سرمایش، گرمایش، روشنایی و...، میانگین مصرف به هر خانوار به 820 کیلووات ساعت در ماه افزایش خواهد یافت.

براساس این مطالعه این میزان مصرف برای دو روستای مورد مطالعه در استان خراسان رضوی (خور و بیجورد واقع در شمال شهرستان بردسکن)، به ترتیب 115 و 104 کیلووات ساعت خواهد بود.

این پژوهش همچنین نشان داد که برای این منظور و تقویت شبکه این دو روستای مورد مطالعه باید 910 میلیون ریال اعتبار صرف شود.

این درحالی است که در طرح اولیه گازرسانی به این دو روستا، می بایست 24 کیلومتر شبکه انتقال گاز با لوله فولادی، ایستگاه تقلیل فشار گاز و 7 کیلومتر نیز شبکه توزیع گاز احداث شود که با توجه به کوهستانی بودن منطقه، هزینه های احداث این تاسیساست 465 میلیارد ریال براورد شده است.

براساس این مطالعه صورت گرفته، این میزان اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به مناطق مورد اشاره، معادل هزینه نصب یک نیروگاه بادی به ظرفیت 1.5 مگاوات در منطقه سنگان خواف و یا احداث یک نیروگاه خورشیدی در خود شهرستان بردسکن است.

احداث نیروگاه خورشیدی در شهرستان بردسکن با توجه به میانگین ساعات آفتابی نسبتا بالادر طول سال توجیه پذیر است.

برپایه این گزارش، پژوهش توسط حجت پارسا دوست، مهدی میری و مهدی خبیر از کارشناسان و پژوهشگران شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی بر روی دو روستای خور و بیجورد واقع در شمال شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی انجام شده است.

این سه محقق نتایج تحقیق خود را در قالب مقاله ای با عنوان تحلیل فنی و اقتصادی استفاده از انرژی برق به جای احداث شبکه انتقال و توزیع گاز در سی و دومین دوره کنفرانس بین المللی برق ارائه کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز