خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سناریو برای علت تعلل چینی‌ها در انجام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی/ چین به کنوانسیون‌های بین المللی عمل نکرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۱۸۹

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با بیان اینکه چینی‌ها در انجام عملیات اطفای حریق و تجسس تعلل کردند، گفت: علی رغم کنوانسیون‌های متعدد بین ایران و چین برای چنین سوانحی، آنها به تعهدات بین‌المللی عمل نکردند.

حسن صفری در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به نحوه عملکرد چینی‌ها در اجرای عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در سانحه نفتکش سانچی اظهار داشت: در این باره باید مقامات ایرانی اعلام رسمی کنند اما به شهادت تیمی از کار‌شناسان حاضر در محل وقوع سانحه، چینی‌ها در انجام عملیات تعلل داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم چندین کنوانسیون بین ایران و چین، همکاری‌های لازم براساس کنوانسیون‌های موجود انجام نشده است.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان با اشاره به کنوانسیون‌های موجود در این زمینه گفت: کنوانسیون‌های بین‌المللی پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی اعم از کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها (MARPOL)، کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی، کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی و پروتکل ۱۹۹۶ به کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه مواد زائد و مواد دیگر هستند.

وی ادامه داد: از دیگر تعهدهای بین المللی کنوانسیون‌های مسئولیت و جبران است که شامل کنوانسیون مسئولیت مدنی ناشی از آلودگی نفتی، (۱۹۶۹ CLC)، کنوانسیون تاسیس یک صندوق بین المللی برای جبران غرامت ناشی از آلودگی نفتی، (۱۹۷۱ FUND)، کنوانسیون مربوط به مسئولیت مدنی در مورد حمل دریایی مواد هسته‌ای، (۱۹۷۱ NUCLEAR)، کنوانسیون مربوط به حمل مسافران و بار آن‌ها از طریق دریا، ۱۹۷۴ (PAL OR ATEN)، کنوانسیون تهدید مسئولیت دعاوی دریایی، (۱۹۷۶ LLMC)، کنوانسیون مسئولیت و جبران غرامت، در مورد خسارات مربوط به حمل مواد خطرناک و مضر از طریق دریا، (۱۹۹۶ HNS)، کنوانسیون مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی سوخت کشتی، (۲۰۰۱ BUNKER) می‌شود.

صفری همچنین درباره وظایف نجات دهنده در کنوانسیون نجات دریایی تاکید کرد: نجات‌دهنده در قبال مالک شناور یا سایر اموال مواجه با خطر موظف خواهد بود که عملیات نجات را با دقت لازم انجام دهد، در اجرای وظیفه مشخص شده در بند الف، دقت لازم را برای جلوگیری یا به حداقل رساندن صدمه به محیط زیست به عمل آورد.

وی ادامه داد: هر‌گاه اوضاع و احوال به طور موجه اقتضاء می‌کند، از سایر نجات‌دهندگان درخواست کمک کنند و مداخله سایر نجات‌دهندگان را بپذیرد. هنگامی که چنین مداخله‌ای بنا به تقاضای موجه مالک یا فرمانده شناور یا اموال در خطر انجام گیرد. در هر‌صورت چنانچه معلوم شود چنان تقاضایی غیر موجه بوده است، نبایست به مقدار پاداش وی لطمه‌ای وارد آید.

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان افزود: طبق قوانین بین المللی ‌یک کشور متعهد هر‌گاه موضوعات مربوط به عملیات نجات نظیر اجازه ورود شناورهای مواجه با خطر به بنادر، یا فراهم کردن تسهیلات برای‌نجات‌دهندگان را تنظیم یا مورد تصمیم‌گیری قرار می‌دهد، می‌بایست ضرورت همکاری بین نجات‌دهندگان، سایر افراد ذینفع و مرجع‌های عمومی را‌برای اطمینان از اجرای مؤثر و موفق عملیات نجات به منظور حفظ جان یا مال در معرض خطر، و همچنین جلوگیری از صدمه محیط زیست مورد‌توجه قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این ادعا‌ها مبنی بر اینکه مدل کشتی مناسب حمل این مواد نبوده است، گفت: نیت افرادی که این ابهامات را مطرح می‌کنند خیانت به منافع و مصالح ملی کشورمان است.آنها هدفشان این است که راهی پیدا کنند تا شرکت‌های بیمه‌ای از پرداخت بیمه سرباز زنند.

صفری با اشاره به انگیزه‌های چینی‌ها برای تعلل در لتجام عملیات اطفای حریق و امداد و نجات اظهار داشت: چندین احتمال برای تعلل و کوتاهی چینی‌ها در عملیات تجسس و نجات مطرح است که البته برخی از آن‌ها از واقعیت دور هستند. اول اینکه گفته می‌شود قصدشان سوختن محموله بر روی کشتی بوده تا وارد دریا نشود چراکه نشت آن در آب، هزینه‌های محیط زیستی بسیار زیادی در پی دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم که باید مورد بررسی قرار بگیرد صلاحیت تیم اطفای حریق و تجسس چینی‌ها در طول عملیات است چراکه برخی‌ها بر این باورند این تیم صلاحیت لازم برای انجام این عملیات را نداشته است.

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان تاکید کرد: از دیگر موضوعاتی که برای کوتاهی چینی‌ها در انجام عملیات مطرح شده، این است که طولانی شدن عملیات نفع اقتصادی برای چینی‌ها داشته چراکه هر روز عملیات دستمزد بالایی را برای تیم اطفای حریق به دنبال دارد وشرکت‌های بیمه موظف هستند که دستمزد شناور‌ها و کشتی‌های حاضر در عملیات را بپردازند.

صفری تاکید کرد: از دیگر موضوعاتی که مطرح شده این است که اساسا چینی‌ها و کار‌شناسان این کشور درکی از عمق سانحه و خسارت‌های ناشی از آن نداشتند.

به گزارش ایلنا، موسسات رده بندی، نهادهایی هستند که پس از بازرسی هر گونه کشتی، شناور، تاسیسات ساحلی و سکوهای فراساحلی برای آن‌ها گواهینامه‌های مختلف صادر می‌کنند.

از فعالیت‌های موسسات رده بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

١- طبقه بندی و بازرسی‌های رده بندی، فنی و ایمنی قانونی انواع کشتی‌ها، تأسیسات دریایی و سایر محصولات صنعتی، تجاری و اقتصادی

٢-ممیزی‌ و صدور گواهی نامه‌های مربوطه در زمینه‌های مدیریت کیفیت فنی، ایمنی، امنیت، زیست محیطی بهداشت کار و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف دریایی، صنعتی، تجاری و اقتصادی

٣- بازرسی و رده‌بندی انواع محصولات، خدمات و فعالیتهای صنعتی، تجاری و اقتصادی

۴- ارائه خدمات مشورتی، معرفی داور، انجام داوری در دعاوی مطروحه از مراجع ذیصلاح قضایى

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز