خبرگزاری کار ایران

پشت پرده اختلافات سایپا

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۳۲۳

کسانی که قراردادهای قبلی واردات را با شرکتهای خارجی در سایپا منعقد کرده‌اند و از این رهگذر منفعتی هم داشتند با دستور و تلاش جهرودی برای افزایش ساخت داخل منافعشان در خطر افتاده و از این رو سعی در تخریب او دارند شاید با فشار از نواحی مختلف بتوانند عهد خود را با همکاران خارجی عمل کند.

به گزارش ایلنا؛ خبرهای متفاوتی از سایپا به گوش می‌رسد از سویی رشد تولید کاهش هزینه‌های مالی، توسعه ساخت داخل و مذاکرات بین المللی خوب و از سویی استقرار تیم مدیریتی جدید از ایران خودرو آمده، لغو قراردادهای خارجی و جلوگیری از پروژه‌های در حال کار اما پشت پرده این موضوعات چیست و چگونه این موضوع باعث شده تا عده ای به مقابله با سایپا بیندیشند و نقل قول هایی را خارج از سایپا بکشانند.

از یک نگاه بیطرفانه می‌توان این چنین گفت محسن قاسم جهرودی که از ایران خودرو با سابقه 27 ساله به سایپا نقل مکان کرده همیشه به عنوان یک ایران خودرویی در صنعت معروف بوده و حتی زمانی که در مگاموتور فعالیت داشته و برای افزایش ساخت داخل موتور تلاش می کرده یک حرکت مشترک از ایران خودرو و سایپا در جریان بوده است.

اینکه جهرودی خیلی از قطعات پژو رادر داخل کشور پیگیری برای تولید کرده و این موضوع حاصل مدیریت او در پست قائم مقامی ساپکو است و با شناخت خطوط تولید ، اصول تولید و ارتباط با قطعه سازان به توسعه این صنعت کمک بزرگی کرده استو مورد تایید قدیمی ها صنعت خودرو است.

البته از نظر تاجران این بازار جهرودی به واسطه این پیشینه و در پیش گرفتن ارتباط با قطعه سازان و پیشنهاد ساخت بیشتر داخلی فرد محبوبی نیست و هر انتقادی به او وارد است.

ولی کسانی که قراردادهای قبلی واردات را با شرکت های خارجی در سایپا منعقد کرده اند و از این رهگذر منفعتی هم داشتند با دستور و تلاش جهرودی برای افزایش ساخت داخل منافعشان در خطر افتاده و از این رو سعی در تخریب او دارند شاید با فشار از نواحی مختلف بتوانند عهد خود را با همکاران خارجی عمل کند.

جهرودی در روزهای اول بی محابا از آنجا که تیم مدیریتی خود را آماده داشت به تغییرات مدیران ارشد دست زد البته در تغییرات مدیریتی در سطح بالا.

افرادی جابجا می شوند تا با تفکر تیمی بتوان مجموعه بزرگی مانند سایپا را به حرکت درآورند این رسمی است که در کشور، به صورت گسترده از رئیس جمهور گرفته تا بقیه مدیران ارشد آن را انجام می‌دهند و جهرودی هم همین حرکت را البته محدودتر انجام داد.

برای شرکتهایی مانند مگاموتور کندری را از ایران خودرو آوردکه البته ایشان در قبل سکان همین مگاموتور را به عهده داشت برای رایان سایپا عضو موظف هیات مدیره شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو را با سایپا انتقال داد که در حوزه لیزینگ با تالیف کتاب های مختلف به عنوان متخصص شناخته می‌شود اما این تغییر کمتر از بیست مدیر در گروه سایپا و عمدتا از مجموعه ایران خودرو اگرچه به نظر طبیعی است در حالی که در زمان مدیریت قبل بالای 80 نفر بدون تخصص مرتبط به سایپا آورده شده بود ولی حضور این تیم در فضا های حساس که قرار دادهای خارجی و نبض مالی در آن می‌تپد و جلوگیری از سود جویی های مالی باعث شده که جهرودی و تیمش به همه چیز متهم شود.

البته زمانی این موضوع بیشتر پرداخته می شود که جهرودی علاوه بر متوقف کردن پذیرش طرح اتوخدمت که پر ضرر ترین طرح مالی سایپاست و تسویه آن توانسته طی 5 ماه بیشترین تولید خودرو را به همراه داشته باشد و نظام سایپا را به دست بگیرد البته این موضوع نباید از نظر دور داشت که یک فرد غیر خودرویی در سکان قبلی سایپا نه به برنامه‌های رئیس جمهور اعتقاد داشت و نه به وزیر و دنبال طرحهای مالی خود و حکمرانی خاص خود بود.

همه موضوعات و همه انتقادها در مورد سایپا قابل بررسی است البته در این زمینه حتما سازمانهای نظارتی با دقت کار خود را انجام می‌دهند ولی از همه مهمتر در این بین سایپا است. سایپایی که سهام آن با ایرادات بورس به شفاف سازی مالی دچار مشکل شده بود و تازه با مدیریت هزینه‌ها توقف طرح اتو خدمت و از همه مهمتر رشد فوری تولید و توسعه بازار به سمت سیر صعودی حرکت می‌کند نباید برای منافع تیم خاصی یا پوشاندن عیوب افراد فرصت طلب از مسیر تولید بماند.

چون تنها راه نجات یک بنگاه اقتصادی در تولید بهره‌ور است و فعالیت مالی، بورس‌بازی خرید و فروش شرکت ها و جابجایی حسابها فقط زیان پنهان کردن است که صدمات آن به سهامداران و کارگران خواهد رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز