خبرگزاری کار ایران

درآمد و بازار کار مدیریت محصول در ایران و خارج، شتابدهنده استعداد بانا می‌گوید..

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۴۰۶

مدیریت محصول یک موقعیت شغلی است که در صنایع مختلف، مسئولیت‌های متفاوتی را شامل می‌شود. اما به‌طور کلی می‌توان گفت یک علم استراتژیک برای توسعه، پشتیبانی و بهبود محصولات شرکت یا کسب‌وکار است؛ بنابراین فرصت‌های شغلی مدیران محصول خبره، روز به‌روز در حال افزایش است.

در این مطلب قصد داریم به معرفی مدیر محصول، درآمد آن و نحوه ورود به این عرصه بپردازیم. اگر شما هم به‌دنبال آشنایی با این شغل پرکاربرد هستید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول راه‌کارهایی را ارائه می‌دهد تا محصول یا خدماتی که توسط یک شرکت یا سازمان ارائه می‌شود، بتواند به‌صورت جامع، پاسخ‌گوی نیاز مشتریان باشد.

مدیر محصول برای این کار، فاکتورهای مختلفی از جمله اهداف تجاری، اطلاعات بازار و مشکلات مشتریان را در نظر می‌گیرد و متناسب با آن راه‌کارهای مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

همچنین زمانی که یک شرکت تصمیم می‌گیرد تا محصولی جدید را تولید کند، وظیفه مدیران محصول است که صفر تا 100 آن را اجرا کنند و با کمک سایر تیم‌ها از جمله فروش و بازاریابی به اهداف تجاری از ساخت و عرضه آن محصول دست یابند.

محصول نیز می‌تواند کالا، نرم‌افزار، سیستم یا یک خدمت باشد که مانند یک موجود زنده، معرفی شده و با نیازسنجی بازار و مشتریان، دائما بهبود داده می‌شود.

وظایف مدیر مسئول

مدیران مسئول معمولا وقت خود را صرف امور زیر می‌کنند:

تحقیق و بررسی

 تحقیق و بررسی به‌منظور شناسایی بازار، رقبا و نیاز کاربران و مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد. مدیر محصول باید نیاز مشتریان را بشناسد و بر اساس آن، راهبرد مناسب برای رفع نیاز کاربران و توسعه محصول را تدوین کند.

همچنین باید آینده بازار و میزان سازگاری محصول مورد نظر با آن بررسی شود.

ارتباط با تیم تحقیق و توسعه

 بعد از اینکه راهبردهای مورد نظر اتخاذ شد و به تایید مدیریت رسید، مدیر محصول باید با تیم مهندسی و تحقیق و توسعه، ارتباطات لازم را برای تولید محصول برقرار کند.

آماده‌سازی بخش فروش و بازاریابی

بعد از اینکه محصول تولید شد، مدیر محصول باید تیم فروش و بازاریابی را آماده کند.

رصد بازار و رقبا

مدیر محصول باید قیمت کالا، کیفیت آن و عملکرد رقبا و شرایط بازار را برای بهترکردن محصول رصد کند. درصورتی که شرکت تصمیم دارد تا محصولی جدید را جایگزین نمونه قبلی کند، این عملیات باید کاملا حساب شده باشد.

موفقیت مدیر محصول به چه چیزهایی بستگی دارد؟

اینکه چطور می‌توان به بهترین شکل مدیریت محصول را انجام داد، موضوعی است که در این قسمت از مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اصلی‌ترین مواردی که به مدیریت موثر محصول می‌انجامد، عبارت‌اند از:

بررسی کامل مشتریان

بعد از اینکه جامعه هدف و نیاز آن‌ها مشخص‌ شد، باید ارتباط نزدیک با مشتریان برقرار شود. بازخوردهای دریافتی اهمیت بالایی در اولویت‌بندی و تدوین گام‌های بعدی خواهد داشت.

مدیریت ذی‌نفعان

یکی از مواردی که اهمیت بالایی در دستیابی به اهداف تعیین‌شده دارد، همکاری مدیران محصول با ذی‌نفعان است. منظور از ذی‌نفعان اعضای تیم فروش، طراحان، مدیران اجرایی و همه افرادی است که در یکی از مراحل فرآیند تولید و عرضه محصول نقش دارند.

این ارتباط باعث درک نیاز‌ها و دغدغه‌های افراد در هر سمت و دستیابی به ایده‌های کارآمد و در نهایت رشد و ارتقاء محصول می‌شود.

همچنین مدیر محصول باید کاری کند که هر فرد یا تیم بتواند کار خود را به‌نحو احسن به‌ اتمام برساند. یک مدیر محصول موفق حلقه وصل تمام دپارتمان‌ها به‌هم برای تمرکز بر اهداف تعیین شده است.

دانش فنی

مدیر محصول باید تا حدودی با تکنولوژی و نرم‌افزار آشنایی داشته باشد. به‌طوری که بتواند با مهندسان و تیم توسعه گفتگو کند و با توجه به اطلاعاتی که از آن‌ها می‌گیرد، تصمیمات درست را اتخاذ کند.

تصمیم‌گیری داده محور

هرچند رصدکردن شرایط موجود و ایده‌های نوآورانه از وظایف مدیران محصول است، اما جمع‌آوری دیتا و اتخاذ تصمیم بر اساس آن نیز اهمیت بالایی دارد.

این داده‌ها به‌صورت کیفی و در قالب مصاحبه و مطالعه انتقادات وارد بر محصول و همچنین جلسات گروه تمرکز بررسی می‌شود.

تعیین استراتژی

در واقع تعیین استراتژی، یکی از مسئولیت‌های اصلی مدیران مسئول در هر کسب‌وکار یا استارتاپ است. تمامی اقداماتی که مدیران مسئول انجام می‌دهند، در جهت اهداف آن کسب‌وکار است.

مدیران محصول موفق با شناخت دقیق اهداف کسب‌وکار، استراتژی‌ها را منطبق با آن اهداف تدوین می‌کنند.

اولویت‌بندی موثر

تیم محصول، لیست‌هایی بلندبالا از منابع مختلف از جمله مشتریان، تیم فروش، تیم موفقیت مشتری و توسعه‌دهندگان دریافت می‌کنند.

مدیر محصول باید با جمع‌آوری و بررسی این بازخوردها و درخواست‌ها و در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر از جمله شرایط بازار و رقبا، تعیین کند که در زمان فعلی و همچنین در آینده باید روی چه‌چیزی تمرکز شود.

بازار کار مدیر محصول در ایران و خارج

مدیر محصول یک شغل پرطرفدار است که آینده‌ای روشن دارد. با توجه به شرح وظایف مدیر محصول، این شغل اهمیت بالایی برای صاحبان کسب‌وکار دارد. کسب‌وکارهایی که بخواهند به‌صورت اصولی فعالیت کنند و در چرخه رقابت باقی بمانند، حتما به مدیران محصول نیاز دارند.

فرقی نمی‌کند که یک کسب‌وکار بزرگ باشد، یا اینکه تازه شروع به‌کار کرده باشد، مدیریت محصول یکی از فاکتورهای اساسی در زمینه موفقیت آن کسب‌وکار است.

درآمد این شغل نیز به میزان تخصص و سابقه کار شما بستگی دارد. افرادی که از مهارت لازم برخوردار هستند درآمد بسیار بالایی خواهند داشت.

سمت مدیر محصول در خارج از کشور نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. هر چه یک کشور مدرن‌تر باشد، اهمیت شغل‌هایی مثل مدیر محصول در آن بیشتر است.

نحوه ورود به حوزه مدیریت محصول

شرکت در دوره_مدیریت_محصول یکی از ر‌اه‌های ساده برای ورود به این حوزه است. شما می‌توانید در دوره مدیریت محصول بانا که برای تربیت مدیران محصول کارآمد طراحی شده شرکت کنید.

 با توجه به گسترش روز افزون نیاز کسب‌وکارها به مدیران محصول، شرکت شتابدهنده استعداد بانا دوره‌ آموزشی را مناسب با نیاز مدیران محصول، طراحی کرده است تا بتوانند به‌راحتی پا به‌عرصه مدیریت محصول بگذارند.

برخی از مهارت‌هایی که در دوره مدیریت محصول خواهید آموخت عبارت‌اند از:

  • ذهنیت چابک
  • مبانی اسکرام
  • اصول کسب‌وکار
  • اصول بازاریابی
  • مدیریت کارها با نرم‌افزار
  • مبانی UI و UX
  • مهارت‌های نرم
  • بعد فنی مدیریت محصول

شتابدهنده استعداد بانا

شتابدهنده بانا، از سال 1396 کار خود را شروع کرد و بعد از مطالعه و بررسی و شکل‌دهی به فرآیند‌ها اقدام به تیم‌سازی از بین دانش‌آموخته‌گان بهترین دانشگاه‌های تهران، به‌طور رسمی شرکت خود را با نام «بانیان اندیشه‌های نوآورانه آینده» ثبت کرد.

بانا اکنون یکی از نهادهای مصمم در زمینه آموزش و آماده‌سازی افراد برای ورود به بازار کار است. این شرکت در سال 1398 مجوز «شرکت خلاق» را دریافت کرد و در سال 1400 به‌عنوان «شرکت دانش‌بنیان» شناخته شد.

درآمد و بازار کار مدیریت محصول در ایران و خارج، شتابدهنده استعداد بانا می‌گوید..

جمع‌بندی

مدیریت محصول یک شغل پرتقاضا و کلیدی است که مسئولیت تعیین استراتژی‌ها برای دستیابی به اهداف شرکت در مورد محصول، توسعه و بازاریابی آن را به‌عهده دارد.

در واقع مدیر محصول، با بررسی نیاز مشتریان، شرایط بازار، عملکرد رقبا و تعامل موثر با تیم‌های مختلف از جمله تیم توسعه، بازاریابی و فروش استراتژی‌های لازم را جهت دستیابی به اهداف شرکت از تولید محصول اتخاذ می‌کند.

به‌همین جهت اهمیت مدیران محصول در موفقیت کسب‌وکار بسیار بالاست و تقاضا برای این شغل نیز از جانب صاحبان کسب‌وکارها زیاد است.

برای ورود به حوزه مدیر محصول می‌توانید در دوره مدیریت محصول بانا شرکت کنید. این دوره به تمامی نیاز‌های شما برای ورود به این عرصه پاسخ می‌دهد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز