خبرگزاری کار ایران

بازی در پارک: ابزاری برای تقویت استقلال و خلاقیت کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۰۵۲

یکی از مهمترین عواملی که باعث رشد و افزایش شناخت محیط اطراف کودکان می‌شود، تجربه کردن است! بازی در مکان‌هایی مانند پارک، زمین‌های بازی و حتی حیاط خانه باعث می‌شود که کودک بتواند تجربه‌های جدیدی به دست بیاورد.

بازی کودکان در محیط بیرون از خانه نه تنها باعث آشنایی آنان با طبیعت و ماجراجویی می‌شود بلکه این کار به پرورش مهارت‌های جسمانی کودکان نیز کمک زیادی می‌کند. در این شرایط کودکان آزادی بیشتری برای بازی کردن و دویدن دارند.

این نوع فعالیت‌های بدنی باعث بالا رفتن سلامت جسمانی و تناسب اندام کودکان می‌شوند. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان شده و به آنان توانایی ابراز وجود می‌دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی مزایا و فواید بازی بیرون از محیط خانه و در پارک برای کودکان بپردازیم و انواع بازی مناسب کودکان برای فضای بیرون از خانه را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

 

مزایای بازی کودک در پارک و بیرون از خانه

طبق تحقیقات انجام شده، این موضوع مشخص شده است که بازی در پارک برای رشد جسمی و همچنین مهارت‌های حرکتی کودک بسیار مهم و ضروری است! علاوه بر این، باعث افزایش یادگیری، جذب ویتامین D مورد نیاز، افزایش سلامت دید و ذهن کودک می‌شود و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی است.

به طور کلی رفتن به پارک نه تنها یک تفریح مناسب برای کودکان است بلکه یک نوع فعالیت ضروری نیز برای آنان محسوب می‌شود. بازی در پارک مزایا و فواید مهم بسیاری دارد که در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

افزایش سلامت جسمی در کودک

رفتن به پارک یا به طور کلی سپری کردن زمان در فضای بیرون از خانه باعث افزایش سلامت روح و جسم کودکان می‌شود! بازی کودکان در محیطی بیرون از خانه روی وزن، قدرت جسمانی و توانایی‌ها و مهارت‌های کودکان تأثیر مستقیمی دارد و می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری کند.

البته باید شرایط حضور کودکان در محیط بیرون از خانه را ایمن کرد! در صورت نیاز بهتر است قبل از بروز مشکلات متعدد از لوازم و تجهیزات حفظ ایمنی مانند کلاه و زانوبند محافظ استفاده شود.

زمانی که کودکان بیرون از محیط خانه و در فضایی مثل پارک‌ها مشغول بازی هستند، می‌توانند فعالیت‌های مختلفی مانند پریدن، دویدن، بالا رفتن از وسایل بازی و... را آزادانه انجام دهند و همین موضوع باعث افزایش هماهنگی و تعادل در کودکان می‌شود.

 بازی در پارک: ابزاری برای تقویت استقلال و خلاقیت کودکان

افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان

انجام بازی و فعالیت در پارک و محیط بیرون از خانه علاوه بر تقویت قدرت جسمانی در کودکان باعث افزایش و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنان نیز می‌شود! در شرایطی که کودکان در محیط خانه در حال بازی هستند، برای جلب توجه مجبور هستند با خواهر یا برادر یا دوستان خود رقابت کنند!

این در حالی است که کودکان در محیط بیرون از خانه فضای کافی برای ابراز وجود دارند و به همین دلیل نیازی به جلب توجه به وسیله رقابت با دیگران ندارند. کودکان می‌توانند در محیط بیرون از خانه فعالیت‌های بیشتری انجام دهند و خودشان را بیشتر نشان دهند.

همچنین باید اضافه کرد بازی کردن کودکان در پارک یا محیطی بیرون از خانه باعث رشد خودآگاهی آنان می‌شود! مهارت استدلال در کودکانی که تجربه بازی در محیط بیرون از خانه دارند قوی‌تر است.

درک ارزش طبیعت

کودکانی که در محیط بیرون از خانه و به خصوص طبیعت وقت بیشتری می‌گذرانند، می‌توانند بهتر و بیشتر با این محیط خو بگیرند. کودکان با بازی در محیط زیست و طبیعت یاد می‌گیرند که از محیط زیست قدردانی کنند. طبق آمار به دست آمده، حدود 87 درصد از کودکانی که بیرون از خانه و در طبیعت بازی کرده‌اند، در بزرگسالی عشق به طبیعت را با خود حفظ می‌کنند. همچنین حدود 84 درصد از این افراد نیز هنوز به محیط زیست به عنوان یک اولویت مهم در زندگی نگاه می‌کنند.

تقویت ارتباط با سایر کودکان

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، کودکانی که در محیط بیرون از خانه و پارک‌ها با دوستان خود بازی می‌کنند، کمتر دیگران را مورد تمسخر و آزار قرار می‌دهند. انجام بازی‌های گروهی مانند هفت سنگ، استپ هوایی و فوتبال باعث تقویت همدلی و حل مسئله در کودکان می‌شود.

همین موضوع باعث می‌شود که قوه ادراک کودکان قوی‌تر شود و رفاقت و همدلی جایگزین تمسخر و آزار و اذیت شوند.

البته باید اضافه کرد که دعوای کودکان سر توپ یا نوبت سرسره، عادی است و این دعواها خیلی زود تبدیل به آشتی می‌شود!

 بازی در پارک: ابزاری برای تقویت استقلال و خلاقیت کودکان

فعالیت‌های مناسب کودکان در پارک

امروزه با رشد تکنولوژی و ساخته شدن تجهیزات و وسایل بازی مدرن و الکترونیک باعث شده است که کودکان تمایل کمتری به انجام بازی‌های گروهی در فضاهای بیرون از خانه مانند پارک و... داشته باشند!

همچنین این موضوع باعث شده است که کودکان ندانند در محیط‌های بیرون از خانه، چه بازی انجام دهند. والدین در این بین می‌توانند با خلاقیت و برنامه ریزی خود کاری کنند که کودکان بتوانند از فضاهای بزرگ مانند پارک بیشتر لذت ببرند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما برخی از مهمترین و لذت بخش‌ترین فعالیت‌های جذاب برای تفریح و بازی کودکان به شما معرفی می‌کنیم.

وسایل بازی در پارک

شما می‌توانید خیلی راحت و بدون دردسر کودک دلبند خود را در قسمت وسایل بازی پارک برده تا بتواند از بازی در کنار دوستان خود لذت ببرد.

قایم باشک

قایم باشک یکی از جذاب‌ترین و بهترین بازی‌های دوران کودکی محسوب می‌شود! کودک خود را تشویق کنید تا به همراه دوستان خود قایم باشک بازی کند و اگر دوست دیگری نیز در دسترس نبود، خودتان به همراه کودک بازی کنید.

روش انجام این بازی نیز به این صورت است که یکی از بازیکنان به صورت رندوم و قرعه کشی انتخاب شده و چشمان خود را می‌بندد تا یک شماره می‌شمارد. در این حین بازیکن‌های دیگر خود را پشت وسایل مختلف مانند وسایل ورزشی پارکی، چراغ پارکی یا حتی درخت پنهان می‌کنند تا او نتواند آنها را پیدا کند.

مسابقات بازی

همچنین برای تقویت علاقه کودک خود به ورزش و تندرستی، می‌توانید در پارک مسابقات ورزشی بین کودکان برگزار کنید. برای مثال چه کسی می‌تواند سریع‌تر از همه بدود یا اینکه در یک دقیقه چه کسی می‌تواند با توپ فوتبال بیشتر روپایی بزند و....

می‌توانید در خصوص این مسابقات از پیشنهادات کودکان نیز استفاده کنید.

تماشای ابرها

یکی دیگر از جذاب‌ترین سرگرمی‌ها با کودکان، تماشای ابرها است. با خیال راحت و بدون نگرانی روی زمین دراز بکشید و از کودک خود بخواهید که به همراه شما به آسمان خیره شود. سپس از وی بخواهید شکل ابرها را برای شما توصیف کند. این کار باعث افزایش خلاقیت کودکان نیز می‌شود.

سخن پایانی

مهم نیست کودک شما در چه سن و سالی باشد! مهم این است که وی را تشویق کنید که مدت بیشتری را در فضای باز بازی کند و در حد امکان از گوشی، تلویزیون و... دور باشد. کودک دلبند شما می‌تواند با دوستان خود بازی‌های مختلفی را به صورت گروهی انجام دهد و مهارت‌های خود را تقویت کند.

بسیار مهم است که وقت خود را بیرون از منزل با کودک خود به هرس کردن درختان، جمع آوری برگ‌ها و... بگذارنید. به طور کلی این کار باعث می‌شود که قوه تخیل، ابتکار و تدبیر کودک پرورش پیدا کرده و تقویت شوند.

 

سوالات متداول

مزایای بازی کودک بیرون از خانه چیست؟

بازی در فضاهای باز مانند پارک مهارت حل مسئله در کودک تقویت کرده و خلاقیت وی را تا حد زیادی پرورش می‌دهد.

بهترین بازی‌های بیرون از خانه برای کودکان چیست؟

از جمله بهترین بازی ها برای کودکان می‌توان به قایم باشک، فوتبال، هفت سنگ، گل بازی و... اشاره کرد. همه این مسابقات می‌توانند مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک شما را تقویت کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز