خبرگزاری کار ایران

اسید فسفریک چیست و چه کاربردهایی دارد + بهترین منبع خرید فسفریک اسید

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۴۷۰

آب موجود در طبیعت، ناخالص است بنابرای از اسید فسفریک برای نرم کردن آب در تولید شوینده ها و پاک کننده های صابونی و غیر صابونی، استفاده می‌کنند زیرا این ناخالصی ها ( مانند آهک، گچ، ترکیبات منیزیم و آلی) با صابون، رسوبات غیر قابل انحلال تشکیل داده و موجب ایجاد لکه روی البسه می‌گردند.

اسید فسفریک

اسید فسفریک یا اسید ارتو فسفریک، اسیدی تری پرو تیک است که مایعی متراکم می‌باشد. این اسید، غشاهای مخاطی انسان، پوست و چشم را خورده و تحریک مینماید. مایعی بی رنگ ، بی بو و شفاف است که هنگام تماس با فلزات، گاز هیدروژن قابل اشتعال، را آزاد می‌نماید. اسید فسفریک در کریستالهای استخراج شده از صخره‌ها وجود دارد و در صورت آتش سوزی ممکن است اکسیدهای فسفر خورنده که بسیار خطرناکند، تولید گردند.

تولید

سنگ های فسفاته عموما به صورت هیدروکسیدی و فلوریدی موجود می باشند. همچنین آپاتیت مهم ترین سنگ فسفاته است که برای تولید اسید فسفریک صنعتی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سنگ، ناخالصی های بسیاری وجود دارد که می تواند کارایی فسفریک اسید را کاهش دهد. همچنین این ناخالصی ها باعث خورندگی بیشتر مواد توسط این اسید می شوند.

روش مرطوب

سنگ فسفات خشک را شکسته و در راکتور به همراه سولفوریک اسید واکنش می دهند. کلسیم موجود در سنگ فسفات باعث تولید اسید فسفریک و کلسیم فسفات می شود که به آن گچ می گویند. در نهایت، گچ را با استفاده از فیلتراسیون از محلول واکنش جدا می کنند.

کاربرد این روش بیشتر برای تولید اسید فسفریک مورد نیاز برای کود است. در این روش، اسید تولیدی دارای خلوص نسبتا پایینی است که با تبخیر بخار آب موجود، خلوص آن را افزایش می دهند.

روش گرمایی

در این روش، عنصر فسفر را می سوزانند و محصول آن را با آب حل می کنند. ماده حاصل، اسید فسفریک است. این روش دارای خلوص بیشتری است و کاربرد این روش بیشتر برای تولید اسید فسفریک نیاز برای صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی و نوشیدنی است.

منبع : بازرگانی آسمان تجارت asemantejarat.com

نکات ایمنی و مراقبتی

استنشاق: فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل نموده و اگر نیاز بود با مرکز اورژانس تماس حاصل فرمایید.

تماس با پوست: سریعا محل را به مدت نیم ساعت با اب ولرم شستشو دهید و درصورت شدید بودن آسیب دیدگی، مصدوم را به نزدیکترین بیمارستنان انتقال دهید.

تماس چشمی: سریعا چشم را با آب ولرم شسته و اگر لنز در چشم دارید، به هیچ عنوان آن را خارج نکنید.ضروریست که سریعا به مرکز درمان پزشکی، منتقل شوید.

بلع: شخص آسیب دیده باید دهان خود را سریعا با آب شستشو دهد و به بیمارستان منتقل گردد.اگر استفراغ رخ داد، او را به جلو خم کنید و دوباره دهانش را شسنتشو دهید.

فسفریک اسید تنها اسید معدنی است که در مواد خوراکی و غذایی کاربرد دارد. این ماده در آب قابل حل بوده و فرمول شیمیایی آن H3PO4 است.

گرچه نمکهای آن، هنگام استنشاق، تحریک پذیری بسیار کمتری از خود نشان میدهند.

به این موارد برای استفاده از اسید فسفریک دقت کنید:

  • هنگام کار با این ماده، حتما از لباس محافظ، عینک، چکمه و عینک ایمنی شیمیایی استفاده نمایید  ؛ ضمنا محیط دارای تهویه مناسب هوا باشد.
  • اسید فسفریک سرطان زا و ژنوتوکسیک نمی باشد.اما تحقیقات نشان میدهد که فعالیت مواد سرطان زا را تقویت مینماید.
  • این اسید یک افزودنی غذایی است که به نوشیدنی های مختلف افزوده میشود.
  • اسید فسفریک خورندگی کمتری نسبت به سایر اسیدهای معدنی دارد و در دمای پایین آسیبی به آنها وارد نمی سازد.
  • اسیدهای فسفریکی که حاوی کلرید هستند، با گرم شدن، خورندگی تا ده برابر تولید مینمایند.
  • اسید فسفریک دارا ی دو نوع خوراکی و صنعتی میباشد. نوع خوراکی آن گرانتر است زیرا خلوص بیشتری دارد و برای مصرف خوراکی، بهداشتی است. خلوص گرید خوراکی آن 85 درصد بوده و خلوص نوع صنعتی 54 درصد است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید فسفریک چیست و چه کاربردهایی دارد + بهترین منبع خرید فسفریک اسید

کاربردها

اسید فسفریک  مانند گلیسیرین در صنایع گوناگونی بکار میرود و ماده ای ارزشمند میباشد و از مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع می باشد.

1.صنعت کشاورزی

مهم ترین مصرف اسید فسفریک در کشاورزی جهت تولید کودهای شیمیایی می باشد زیرا حاوی ماده فسفر است که برای تولید کودهای فسفات مورد نیاز میباشد و خاکهایی که با کودهای فسفات، غنی شده اند، برای رشد گیاهان گوناگون، بسیار نافع هستند زیرا انژی درون سلولهای گیاه ایجاد نموده و واکنش ها را تسهیل میکند. این ماده درخوراک دامها نیز استفاده میشود و در مکمل غذایی دامها و طیوربکار میرود.

2.صنایع غذایی

اسید فسفریک در مواد غذایی بسیاری همچون غذاهای آماده، کاربرد دارد که از مهمترین آنها میتوان به نوشابه های کولا اشاره نمود. جالب اینکه، نه تنها ضرری براب بدن ندارد بلکه به دلیل دارا بودن فسفرو افزایش سوخت وساز بدن، مفید نیز میباشد. البته بطور طبیعی در بسیاری از میوه ها و آبمیوه ها وجود دارد . اسید فسفریک طعم دلپذیر و تندی به مود غذایی داده و آنها را دلچسب تر مینماید بیشترین مصرف آن، در تولید نمکهای فسفاته میباشد از آنجاییکه قیمت پایینی داشته و به مقدار زیاد، تولی میگردد، از طعم دهنده های طبیعی دیگری همچون زنجبیل و اسید سیتریک، که طعمی تند ایجاد می کنند، بیشتر مورد استفاده است.

3.صنایع پزشکی

این اسید دارای یون هیدروژن بوده و به همین دلیل به عنوان کاتالیست، در تولید قرص آسپرین کاربرد دارد زیرا آلایندگی کمتری نسبت به اسید سولفوریک و اسید کلرید ریک دارد و در  درمان سنگ کلیه نیز مفید است زیرا نمک آن که اورتوفسفات است، در درمان این بیماری کاربرد دارد اما در دندانپزشکی و اورتودنسی بیشترین کاربرد را در تمیز و زبر کردن دندان ها دارد.

4.در پاک کننده ها

آب موجود در طبیعت، ناخالص است بنابرای از اسید فسفریک برای نرم کردن آب در تولید شوینده ها و پاک کننده های صابونی و غیر صابونی، استفاده می‌کنند زیرا این ناخالصی ها ( مانند آهک، گچ، ترکیبات منیزیم و آلی) با صابون، رسوبات غیر قابل انحلال تشکیل داده و موجب ایجاد لکه روی البسه می‌گردند.

5.در زدودن زنگ آهن

آهن و فولاد، پس از مدتی  زنگ میزنند، بنابراین برای از بین بردن آن، و همچنین پیشگیری از زنگ آهن، از این اسید استفاده میکند که محافظی مناسب برای آنها می باشد همچنین در صنایع پتروشیمی ، کاتالیست خوبی است.

خرید اسید فسفریک

برای خرید اسید فسفریک 85 درصد هم خوراکی هم صنعتی میتوانید به بازرگانی آسمان تجارت مراجعه کنید و بهترین قیمت را دریافت کنید 

اسید فسفریک چیست و چه کاربردهایی دارد + بهترین منبع خرید فسفریک اسید

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز