خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

چالش اصلی پس از انتخابات لبنان، فائق آمدن بر بحران اقتصادی است/ اتخاذ موضع انفعالی و ضدملی از سوی رقبای حزب‌الله محتمل است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۴۳۰

بخشایشی‌اردستانی گفت: قرار بود احزاب لبنان برای تامین وحدت و منافع ملی با یکدیگر دور یک میز بنشینند، نه برای تامین منافع حزبی، شخصی و خارجی که همین مشکل حالا هم ادامه دارد.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات پارلمانی لبنان در کشورهای خارجی و چالش‌های پیش‌روی احزاب این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش لبنانی‌های مقیم کشورهای اسلامی آرای خود را در صندوق‌های رأی انداختند و به طیف و نامزدهای مورد نظرشان در انتخابات پارلمانی کشورشان رأی دادند. امروز هم شهروندان لبنانی در ۴۸ کشور آرای خود را به صندوق‌های رأی می‌اندازند و نهایتاً در ۱۵ ماه می شهروندان لبنانی در داخل کشورشان پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. با توجه به این چینش، به وضوح می‌بینیم که تمام طیف‌های مختلف داخل و خارج از لبنان به دنبال آن هستند تا بتوانند سرنوشت خود و کشورشان را رقم بزنند و بر همین اساس طی کمتر از یک هفته آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور خواهیم بود. بدون تردید این انتخابات با سایر ادوار گذشته تفاوت دارد؛ چراکه چالش‌های زیادی در این میان وجود دارد.

وی ادامه داد: نخستین چالش، ساختار سیاسی لبنان است. توجه داشته باشید که لبنان و ساختار سیاسی آن، پیرو دموکراسی انجمنی است که از اهل تسنن، شیعیان و مسیحیان تشکیل می‌شود. طی دهه‌های گذشته توافق بر این بود که نخست‌وزیر از اهل تسنن، رئیس‌جمهوری از طیف مسیحیان و در نهایت رئیس پارلمان از شیعیان انتخاب شود و همین روند تاکنون هم ادامه دارد. اگرچه این مسأله تضادهای زیادی را با یکدیگر ایجاد کرده و اساساً احزاب و جریان‌ها درگیری‌های سیاسی عمیق باهم پیدا کرده‌اند اما بحث اینجاست که در این انتخابات تمامی احزاب باید صرفاً به تامین منافع ملی کشورشان فکر کنند. مشکل دیگری که در لبنان وجود دارد وابستگی و اتصال جریان‌های سیاسی این کشور به دولت‌های خارجی است. همین موضوع باعث می‌شود تا نظرات خارج از بیروت بر این کشور تحمیل شود و این در حالی است که قرار بود احزاب برای تامین وحدت و منافع ملی با یکدیگر دور یک میز بنشینند، نه برای تامین منافع حزبی، شخصی و خارجی.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه حزب‌الله لبنان صراحتاً اعلام می‌کند باید انتخابات پارلمانی جدی گرفته شود و طرح مقاومت را مورد اشاره قرار می‌دهد، به نوعی یک وزن‌کشی سیاسی را علنی می‌کند. آنها می‌خواهند که بتوانند با ائتلاف با مسیحیان و اهل تسنن، پارلمان لبنان را تسخیر کنند اما مسأله اینجاست که چالش فعلی این کشور، بحران اقتصادی و مشکل معیشت است و به همین دلیل فکر می‌کنم نقطه اصلی برخورد احزاب با یکدیگر باید در این محور باشد نه تامین منافع حزبی. از چند سال پیش تاکنون لبنان نه تنها با مشکل تورم، بیکاری و کمبود مواد غذایی روبه‌رو شده است بلکه حالا هیچ منفذه‌ای برای ورود پول به بانک مرکزی این کشور وجود ندارد و به همین دلیل اداره این کشور با سختی روبه‌رو شده است. به همین جهت فکر می‌کنم حزب‌الله و سایر احزاب هم به دنبال آن هستند تا بتوانند این وضعیت را درست کنند اما در این میان دخالت‌های خارجی ممکن است اوضاع را بدتر کند و نگذارد وضعیت رو به بهبودی برود.

بخشایشی اردستانی افزود: به‌رغم آنکه بسیاری از مقامات لبنان اعلام کرده‌اند که در این انتخابات، نامزد نخواهند شد اما معتقدم در این بین احزاب حرف اصلی را خواهند زد. توجه داشته باشید چندی پیش نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و همچنین سعد الحریری اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند که برخی‌ها این اقدام را ایجاد اختلال در روند انتخابات دانستند، ولی واقعیت چیز دیگری است. اگر شخصیت‌های مطرح سیاسی در لبنان در انتخابات شرکت نکنند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد بلکه حزب آنها در این میان در حال نقش‌آفرینی است که می‌توان به حزب المستقبل اشاره کرد. مشکل لبنان این است که باید همگی از نزاع حزبی و چارچوب‌های شخصی خارج شوند تا بتوانند اوضاع را تحت کنترل بگیرند. به همین دلیل معتقدم درگیری‌های حزبی و تقابل‌های پنهان و آشکار در بیروت وجود خواهد داشت و در چند روز باقی مانده به ۱۵ می احتمال دارد یک موضع انفعالی و ضدملی از سوی رقبای حزب‌الله اتخاذ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل انتخابات آتی لبنان می‌تواند پایه‌گذار یک دوران جدید در این کشور باشد اما باید دید که اوضاع از حیث سیاسی در داخل لبنان به کدام سمت و سو می‌رود و مردم سرنوشت خودشان را چگونه انتخاب خواهند کرد و چگونه می‌توانند بر این بحران فائق بیایند. این در حالی است که از خارجِ بیروت هم هدایت‌هایی به مقامات لبنانی داده می‌شود. به عنوان مثال فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها، عربستان، امارات و حتی انگلیس در این انتخابات نفوذ دارند و می‌توانند اوضاع را دگرگون کنند. حال باید دید که انتخاب مردم چیست و ائتلاف‌سازی‌ها به کدام سمت و سو متمایل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز