خبرگزاری کار ایران

انتخابات پارلمانی فرانسه به دور دوم کشید

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۱۵۰

نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی از آن است که هیچ‌یک از احزاب موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد آرا نشده‌اند و انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو فرانسه، نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه حاکی از آن است که هیچ‌یک از احزاب موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد آرا نشده‌اند و انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

بر اساس نتایج اولیه که شامگاه یکشنبه به وقت محلی اعلام شد، فاصلۀ دو ائتلاف بزرگ رقیب بسیار اندک است: یک طرف ائتلاف نیروهای چپ و سبز که عملاً تحت رهبری «ژان لوک ملانشون»  سیاستمدار جنبش چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» قرار گرفته و «اتحاد نوین مردمی زیست‌محیطی و اجتماعی» نام دارد و طرف دیگر، ائتلاف طرفداران «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه که «با هم» نام‌‌گذاری شده است.

روشن است که در پایان دور دوم انتخابات، ائتلاف طرفداران ماکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.

نکتۀ دوم که طی پنج سال آینده در سیاست داخلی فرانسه اهمیت خواهد داشت، شمار زیاد کرسی‌هایی است که نصیب ائتلاف چپ خواهد شد. پیشرفت قابل توجه این ائتلاف، بدون تردید حاصل تلا‌ش‌های ژان لوک ملانشون است که در ایجاد اتحادی نسبی میان تشکل‌های رنگارنگ چپ و مدافعان محیط زیست موفق بود. بدین ترتیب وی از این پس چهرۀ اصلی مخالفت با سیاست‌های رئیس‌جمهوری محسوب خواهد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی ماکرون،  «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بود. اما اکنون با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و ملانشون به رقیب اصلی رئیس جمهوری تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز