خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تعلیق یک ساله فعالیت جریان صدر/ سناریوی «مقتدی صدر» برای تأثیرگذاری بر فضای سیاسی عراق

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۸۳۶

کارشناس مسائل عراق گفت: اصولاً رهبر جریان صدر از گذشته تاکنون اقداماتش را بر اساس یک سناریوی گنگ و نامفهوم پیش می‌برد و به همین دلیل است که هیچکس به صورت قطعی نمی‌تواند بگوید که در پس ذهن وی چه می‌گذرد.

«محمدصالح صدقیان» کارشناس مسائل عراق در تشریح دلایل تعیلق فعالیت جریان صدر توسط مقتدی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در شرایط کنونی عراق، مقتدی صدر در یک فضای منفی و نامناسب قرار گرفته که این صرفاً به او مربوط نمی‌شود، بلکه به جریان منتسب به وی هم ارتباط دارد. بخشی از وضعیت فعلی که برای او به وجود آمده به مسائل قبل و بعد از انتخابات سراسری عراق برمی‌گردد. به یاد داریم که جریان صدر در همان روزها که اکثریت را پس از انتخابات در دست داشت به نوعی دستور داد تا حدود ۸۰ نفر از اعضای این جریان که به عنوان نمایندگان پارلمان عراق مشغول کار بودند استعفا دهند و همین موضوع باعث شد تا یک اتفاق نامبارک در اتمسفر سیاسی عراق رخ دهد.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که برای این جریان سیاسی عراق طی یک سال گذشته رخ داده بدون تردید از سال ۲۰۰۳ تاکنون یک مسأله نادر به شمار می‌رود. حتی در قضیه انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق هم جریان صدر وارد یک منازعه سیاسی شد که در نهایت بعد از فتوای آیت‌الله سیدکاظم حائری، مقتدی صدر مجدداً یک شکست سیاسی دیگر را تجربه کرد. باید توجه داشت زمانی که السودانی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد حرف و حدیث‌های زیادی در مورد آن مطرح شده بود اما او توانست در این مدت اوضاع اقتصادی و قیمت دلار را کنترل کند و به همین دلیل فعلاً اوضاع تا حدودی در محور مذکور به ثبات رسیده است. آنچه طی روزهای گذشته باعث شده تا اخبار عراق مجدداً به فهرست اولویت رسانه‌های جهان تبدیل شود، تصمیمی است که رهبر جریان صدر اتخاذ کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مقتدی صدر اخیراً اعلام کرده که جریان تحت نظر او به مدت یکسال هرگونه فعالیت در بستر عراق و خارج از عراق را تعطیل می‌کند و دلیل این اقدام وی هم اظهاراتی است که اخیراً منتسبین به جریان او مطرح کردند که معروف به «اهل قضیه» هستند. این طیف معتقدند که مقتدی صدر همان امام زمان (عج) است و دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کنند که حالا باعث شده رهبر جریان صدر از چنین اظهارنظرهایی عصبانی شود و در نهایت اعلام کرده که فعالیت جریان صدر به مدت یک سال تعطیل خواهد شد. در این بین واکنش مقتدی صدر به مواضع اخیر جریان اهل قضیه بسیار هجومی و تند بود و همین مسأله باعث شده تا رهبر جریان صدر از چنین اظهارنظرهایی که توسط جریان اهل قضیه مطرح شده، احساس ترس و نگرانی کند. به همین دلیل بود که او فوراً هرگونه ارتباط این جریان با خود را تکذیب کرد.

وی افزود: برخی‌ها معتقدند که رهبر جریان صدر با تعطیل کردن فعالیت طیف سیاسی زیر نظر خود به دنبال گوشه‌نشینی موقت است اما نظر دوم نشان می‌دهد که او با این اقدام‌ها به دنبال بازتعریف فعالیت جریان صدر با یک سناریوی جدید در زمان مشخص است. واقعیت این است که اصولاً مقتدی صدر از گذشته تاکنون اقداماتش را بر اساس یک سناریوی گنگ و نامفهوم پیش میبرد و به همین دلیل است که هیچکس به صورت قطعی نمی‌تواند بگوید که در پس ذهن صدر چه می‌گذرد. اتفاق دیگری که در این میان رخ داده و به نوعی ممکن است محرک مقتدی صدر به حساب بیاید، تحولاتی که در سطح منطقه پدیدار شده که یکی از آنها عادی‌سازی روابط ایران و عربستان است. برخی از منابع عراقی اعلام کردند که رئیس پارلمان این کشور اخیراً به مکه سفر کرده و پس از آن درخواست دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گفته شده که درخواست محمد الحلبوسی برای دیدار بن‌سلمان رد شده و در نهایت او با یکی از نزدیکان ولیعهد سعودی دیدار کرده است. در این دیدار به وی گفته شده که عربستان فعلاً نگاه خاصی به عراق ندارد و به دنبال آن است تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد. اگر این داده‌ها درست باشد صراحتاً می‌توانیم بگوییم که صدر هم از این تحولات تاثیر پذیرفته است؛ چراکه همه می‌دانند او با عربستان سعودی رابطه تنگاتنگی دارد و به همین دلیل ممکن است که تعدیل فعالیت این جریان به عقبگرد ریاض از مسائل بغداد هم مربوط باشد. در نهایت معتقدم که صدر از این تعلیق به دنبال آن است که بتواند اوضاع را بر اساس آنچه که در ذهن خود دارد پیش ببر،د ولی باز هم به نظرم هیچ‌کدام از اقدام‌های او مشخص نیست و ممکن است تمامی این تحلیل‌ها با یک حرکت جدید از او به سمت و سوی دیگر هدایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز