خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

دغدغه فرانسه و اروپا تامین انرژی از سوی ریاض است/ بن‌سلمان در پاریس به دنبال تطهیر وجهه خود خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۴۸۳

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: فرانسوی‌ها سعی می‌کنند به هر ترتیب که شده از نفوذ ریاض در سوریه استفاده کنند و به هر ترتیب که شده منافعش را کسب کند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح ابعاد سفر محمد بن سلمان به فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه که ۱۰ روز ادامه خواهد داشت در گام اول در ارتباط با روابط دوجانبه ریاض و پاریس قابلیت تحلیل دارد. باید متوجه باشیم که سعودی‌ها همیشه یکی از خریداران مهم تسلیحات دفاعی و تهاجمی از فرانسه بوده و همچنین خریدهای کلانی را از زیر مجموعه کمپانی ایرباس داشته و این روند هم‌اکنون هم ادامه دارد. به همین جهت مساله اقتصاد و تجارت مهمترین بخش سفر ولیعهد عربستان به فرانسه به حساب می‌آید. در این میان البته باید توجه داشت که ولیعهد عربستان از زمان قتل جمال خاشقجی تاکنون زیر هجمه‌های بین‌المللی قرار داشته و حتی در این میان بحث اعدام‌های داخلی در عربستان مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است و در نتیجه باعث تضعیف وجهه وی و مابقی سران عربستان سعودی شده است.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود که بحث جنگ یمن هم مطرح است و در بُعد دیگر مساله خلأ ریاست جمهوری در لبنان خواهد بود. برخی‌ معتقدند که عربستان سعودی می‌تواند به صورت کامل مشکلات لبنان را حل و فصل کند اما واقعیت این است که سعودی‌ها نمی‌توانند بیش از ظرفیت خود روی مساله لبنان تمرکز کنند و یک خروجی مشخص به دست بیاورند. در این میان دغدغه‌ فرانسه و اروپا هم مطرح است و یکی از آنها بحران سوخت و انرژی خواهد بود. اروپا سال گذشته به دلیل تعمیق بحران اوکراین سعی کرد تا بتواند از عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس انرژی مورد نظر خود را تامین کند اما فرانسه و مابقی اروپا باز هم نگران تکرار وقایع سال گذشته در حوزه انرژی هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر بن سلمان و ماکرون سعی می‌کنند در مورد پرونده ایران بحث و گفت‌وگو کنند و از جهتی دیگر نفوذ منطقه‌ای سعودی‌ها هم نکته دیگری خواهد بود که پاریس به دنبال استفاده کردن از آن است. به عنوان مثال در پرونده سوریه، با توجه به نفوذ امارات در این کشور، فرانسوی‌ها سعی می‌کنند به هر ترتیب که شده از نفوذ ریاض در این کشور استفاده کنند و این در حالی است که مسائل نظامی و سیاسی دوجانبه میان سعودی‌ها و فرانسه هم از نکاتی خواهد بود که دو طرف بر آن تأکید می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد نقش عربستان در پرونده اوکراین هم باید بگویم که شرایط برای قاره سبز تا حدودی مشکل است. فرانسه و آلمان از دیرباز تاکنون بر سر مسأله اوکراین اقدام به بازیگری در نظام بین‌الملل کردند اما باید متوجه باشیم که پاریس بیش از برلین با عربستان سعودی در ارتباط است. به همین جهت اروپا برای پایان دادن به بحران‌های برآمده از جنگ اوکراین به عربستان سعودی متوسل شده و در این راه می‌خواهد یک راه حل جدید را به نمایش بگذارد و اوضاع را کنترل کند. در نهایت فرانسوی‌ها سعی می‌کنند منافع مورد نظر خود را تامین کنند و البته در این میان انگیزه‌های مشترک هم وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز