خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

منشأ درگیری‌های فرانسه تعمیق گسل اجتماعی است/ عدم اصلاحات اقتصادی و سیاسی، بحران عمیق‌تری مقابل پاریس قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۲۹۷

کارشناس مسائل اروپا گفت: عدم اصلاح ساختار اجتماعی و اقتصادی فرانسه باعث شده تا مرگ نوجوان ۱۷ ساله هم مزید بر علت شود و حتی کسانی که کوچک‌ترین نارضایتی از دولت داشتند به خیابان‌ها آمدند.

‌«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ریشه‌های اعتراضات اخیر فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: رویدادهای چند روز اخیر در فرانسه بار دیگر شکاف‌های قومی و مذهبی را در این کشور به نمایش گذاشت. تقریبا هر ساله اعتراضات سندیکایی، کارگری و غیره را در فرانسه شاهد هستیم و هرچند وقت یک‌بار این مسائل اتفاق میفتد و در دوره اول و دوم ریاست جمهوری امانوئل ماکرون هم این اعتراضات افزایش پیدا کرد که ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد. آنچه در مورد اعتراضات اخیر فرانسه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌خورد، رفتار پلیس این کشور است. باید متوجه باشیم که پلیس هیچ کشور اروپایی به اندازه پلیس فرانسه در قبال برخورد با معترضان خشونت به خرج نمی‌دهد و همچنین تجهیزاتی که در اختیار پلیس فرانسه قرار دارد، موجب به وجود آمدن انتقادهای زیادی شده و نقدها همچنان علیه رفتار پلیس فرانسه با معترضان زیاد است.

وی ادامه داد: در مورد خسارت‌هایی که از سوی معترضان گزارش می‌شود، باید توجه کنیم که در سال ۲۰۰۵ میلادی، چیزی حدود ۱۰ هزار خودرو در جریان اعتراضات در دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک به آتش کشیده شد و در همان‌موقع بسیاری از تحلیلگران هشدار داده بودند که خشم فروخورده جامعه می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور ساختار سیاسی فرانسه را با چالش جدی روبهرو کند. این تحلیل تا حد زیادی درست بود؛ چراکه نوع رفتار و مواجهه سیستم سیاسی، اقتصادی و آموزشی فرانسه با مهاجران طی سال‌های اخیر باعث شده که یک شکست مشخص در کارنامه دولت‌های فعلی و پیشین این کشور درج شود. از منظر دیگر تضادها و رفتار مردمان فرانسه با مهاجران و تشدید مهاجرستیزی در این کشور تا جایی ادامه پیدا کرده که حتی بر گزینش افراد برای مشاغل هم تاثیرگذار بوده است. بر همین اساس ما با یک شکاف کامل اجتماعی روبه‌رو هستیم که حالا مشکلات اقتصادی و سیاسی هم بدان اضافه شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نارضایتی و تبعیض‌های انباشته شده موجب شد که یک نوجوان ۱۷ ساله عرب‌تبار توسط پلیس فرانسه کشته شود و حالا نه تنها در پاریس بلکه در تمام شهرهای این کشور معترضان با پلیس درگیر هستند و فرانسه حدود پنج روز است که در آتش و خشم می‌سوزد. اینکه چنین اتفاقی چرا یکب‌اره به تمام شهرهای فرانسه سرایت کرد و بحران تا به این حد عمیق شد، دلایل زیادی دارد اما واقعیت این است که عدم اصلاح ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور باعث شده تا مرگ نوجوان ۱۷ ساله هم مزید بر علت شود و حتی کسانی که کوچک‌ترین نارضایتی از دولت داشتند به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت و پلیس دست به اعتراض زدند اما در این بین نباید اتفاقاتی که در فرانسه رخ می‌دهد را با سایر کشورها قیاس کرد.

وی افزود: رئیس‌جمهور فرانسه بخشی از این اعتراضات را به شبکه‌های اجتماعی پیوند می‌زند و حتی نام برخی از صفحاتی که معترضان را تحریک می‌کند اعلام کرده اما به نظرم این یک تلاش برای کنترل وضعیت و افکار عمومی است. از منظر دیگر پلیس و مسئولان امنیتی و برخی از جمهوری‌خواهان از دولت مکرون خواسته‌اند تا با شدت عمل بیشتری وارد میدان شوند؛ چراکه برخی از کسانی که پرونده‌های کیفری داشته‌اند هم وارد میدان شدند و اوضاع به سمت برخوردهای رادیکال‌تر پلیس پیش رفته است. به هر حال رفتارهایی که در فرانسه شاهد آن هستیم منتقدانی دارد اما مسأله دیگر ضررهایی است که از حیث اقتصادی برای دولت فرانسه به وجود آمده است.

مکی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که ما در ابتدای فصل تابستان قرار داریم و هر ساله میلیون‌ها نفر توریست از سراسر جهان برای تفریح در این فصل به فرانسه می‌آیند، اما حالا به دلیل شرایط بحرانی از ورود آنها جلوگیری شده است که همین مسأله تبعات اقتصادی برای الیزه خواهد داشت. در نهایت باید بگویم تمامی مسائلی که طی روزهای اخیر در فرانسه شاهد بودیم، ریشه در رفتارهای سیاسی و اجتماعی دولت و پلیس فرانسه دارد که اگر برطرف نشود، بدون شک یک بحران عمیق‌تر مقابل پاریس قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز