خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل یکی از محورهای درگیری اردوگاه عین‌الحلوه است/عدم حل مشکلات این اردوگاه به نقض آتش‌بس منجر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۵۹۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: نقطه ضعف اردوگاه عین‌الحلوه بحث مرجعیت امنیتی است و هیچ تشکیلات مجزا یا نهاد مشخصی درون این اردوگاه بحث تأمین امنیت یا حراست آن را به عهده ندارد.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل درگیری در اردوگاه عین الحلوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: درگیری‌هایی که در اردوگاه عین الحلوه واقع در جنوب لبنان به اوج خود رسید و سپس چند روز پیش با آتش بس مجدداً فروکش کرد، ریشه در ترور اشرف العرموشی، فرمانده نیروهای امنیت ملی فلسطین در اردوگاه عین الحلوه وابسته به جنبش فتح دارد؛ چراکه جنبش فتح اعلام کرده بود که عاملان ترور این فرمانده باید تحویل داده شوند اما چنین اتفاقی رخ نداد. توجه داشته باشید که در اردوگاه مذکور ۹۳ درصد از آوارگان، فلسطینی و حدود ۷ درصد از آنها هم پناهندگان سوری هستند که در میان آنها از طرفداران جنبش فتح گرفته تا سلفی‌ها حاضر هستند و حتی در میان پناهجویان سوری هم طیف‌های مختلفی وجود دارند.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، در این اردوگاه بسیاری از افراد زیر خط فقر هستند و وضعیت خوبی ندارند اما باید متوجه بود که اردوگاه عین الحلوه اساساً باید تحت قوانین کشور لبنان اداره شود و حتی مسائل جاری هم باید بر اساس قوانین لبنان مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد. اگرچه ریشه این درگیری‌ها به ترور و کشته شدن فرمانده نیروهای امنیت ملی فلسطین در اردوگاه عین الحلوه مربوط می‌شود اما باید متوجه باشیم که درگیری‌ها در این اردوگاه را اساساً باید یک طرح خارجی دانست. بدون شک رژیم صهیونیستی در این میان ایفای نقش می‌کند و یکی از محورهای اصلی این درگیری‌ها اسرائیل است. باید متوجه بود که اسرائیل از حضور فلسطینی‌ها در خاک لبنان احساس خطر می‌کند و به همین دلیل می‌خواهند که اردوگاه عین الحلوه به محل درگیری تبدیل شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: پرسش مهم این است که چگونه تسلیحات به این اردوگاه وارد می‌شود و چگونه جریان‌های حاضر در این اردوگاه سلاح در اختیار دارند؟ پاسخ به این سوال و طریقه ورود تسلیحات به این اردوگاه واقعا مشخص نیست اما باید گفت که این تسلیحات به صورت پنهان توسط نفوذی‌هایی که در این اردوگاه وجود دارند وارد آن می‌شود. مشکل اصلی یا به عبارتی نقطه ضعف اردوگاه عین الحلوه بحث مرجعیت امنیتی است؛ به این معنا که هیچ تشکیلات مجزا یا نهاد مشخصی در درون این اردوگاه بحث تأمین امنیت یا حراست آن را به عهده ندارد اما به نظر می‌رسد که حالا ارتش لبنان به این بحث ورود کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین بعید نیست که در درون ارتش لبنان هم برخی از نفوذی‌ها به دنبال دامن زدن به بحران مذکور در اردوگاه عین الحلوه باشند؛ چراکه دلیلی ندارد این اردوگاه به وضعیت فعلی دچار شود و مجدداً درگیری‌ها میان طرفین تشدید شود. از منظر دیگر بحث غربال کردن این اردوگاه مطرح شده تا بتوانند افرادی که در جنایات اخیر دست داشتند از اردوگاه مذکور خارج کنند و در نهایت بحث آتش‌بس به میان آمده است. اینکه طرفین درباره اجرای آتش بس به توافق رسیده‌اند یک موضوع امیدبخش به حساب می‌آید اما اگر این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل و فصل نشود باز هم آتش بس نقض خواهد شد و خروجی آن چندان مثبت نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز