خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف میان نظامیان و سیاسیون ریشه موج استعفاها در ارتش اسرائیل است/ بایدن مجبور است میان نتانیاهو و انتخابات یکی را برگزیند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۸۳۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: فرماندهان ارتش اسرائیل اعلام کرده‌اند که با راهبردهای نظامی کابینه فعلی اسرائیل مخالف هستند و باید تمامی این ساختار و راهبردها تغییر پیدا کند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل به راه افتادن موج جدید استعفای مقامات ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فروپاشی ارتش اسرائیل از درون که از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی خود را نشان داده بود، در اصل ریشه در خستگی نیروها و اختلافات میان فرماندهان نظامی و نیروهای صف با مقام‌های سیاسی رژیم صهیونیستی دارد. در این میان گزارش‌های متعدد منتشر شده از سوی رسانه‌ها و اندیشکده‌ها نشان می‌دهد که این استعفاها و فرار از خدمت از گذشته تاکنون وجود داشته و در درگیری‌های گذشته میان مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل خود را بارها نشان داده است اما حالا استعفای چند نفره در سطوح مختلف ارتش اسرائیل مطرح شده است. در آخرین اقدام در بخش رسانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی شاهد استعفای چندین مقام نظامی هستیم که نشان از اختلافات درونی و حتی دروغ‌پردازی‌های آنها در رسانه‌ها دارد.

وی ادامه داد: برخی از این افراد موظف بودند که به طور مستمر با رسانه‌ها در داخل و خارج از اراضی اشغالی ارتباط برقرار کنند و آمار غلط به همراه داده‌های فریب به این رسانه‌ها ارائه کنند تا بتوانند افکار عمومی را به نفع اسرائیل هدایت کنند که در نهایت حالا دست به استعفا زدند. در این میان باید توجه داشت که اختلاف میان نتانیاهو و نظامیان اسرائیل از دو سال قبل خود را نشان داده بود اما حالا این نزاعِ خاموش عمیق‌تر از گذشته شده است. این روند از سال گذشته که برخی از اختیارات به ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل داده شد، افزایش پیدا کرده که در این راستا بحث تحویل سلاح به شهرک‌نشینان باعث متلاطم شدن ارتباط میان نظامیان و سیاسیون اسرائیل شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند و همزمان با شروع جنگ در غزه بسیاری از فرماندهان ارتش اسرائیل اعلام کرده بودند که آنها در گذشته و ماه‌های قبل از عملیات طوفان الاقصی، تحرکات مقاومت فلسطین و حماس را رصد کردند و گزارش‌های خود در این خصوص را به آنها ارائه داده‌اند و در این راستا مقصر اصلی رخ دادن عملیات هفتم اکتبر را مقات سیاسی تل‌آویو می‌دانند. فرماندهان ارتش اسرائیل اعلام کرده که با راهبردهای نظامی کابینه فعلی اسرائیل مخالف هستند و باید تمامی این ساختار و راهبردها تغییر پیدا کند اما با توجه به آنکه نتانیاهو فرمانده کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، مجبور به تبعیت از وی هستند. این اختلافات حالا به جایی رسیده که بنی گانتز، وزیر جنگ اسبق اسرائیل و عضو فعلی کابینه جنگ این رژیم بدون هماهنگی با نتانیاهو به واشنگتن سفر کرده و در مقابل نخست‌وزیر اسرائیل از سفارت این رژیم در آمریکا درخواست کرده که هیچ خدمتی اعم از تشریفات رسمی به وی ارائه نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان دیدار بنی گانتز با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده و سفر وی به لندن برای دیدار با مقامات انگلیس نشان می‌دهد که آمریکا با نتانیاهو زاویه جدی پیدا کرده و شاید این سفر به معنای کنار گذاشتن آهسته نتانیاهو باشد. در این میان باید توجه داشت که بایدن در شرایط کنونی، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را پیش روی خود دارد و حالا باید بین حمایت از نتانیاهو و انتخابات یکی را برگزیند؛ چراکه در نظرسنجی‌ها آمده که افکار عمومی آمریکا از روند حمایت وی از نتانیاهو ناراضی هستند و این مسأله می‌تواند برای او در انتخابات آتی دردسرساز شود. به همین جهت اختلافات میان کاخ سفید و تل‌آویو هم با توجه به رفتار کابینه تحت امر نتانیاهو عمیق‌تر خواهد شد و این در حالیست که در داخل اسرائیل هم اختلافات میان سیاسیون و نظامیان به حد بالای خود رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز