خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۱۴۰۲/ پرونده اول: سیاست داخلی آمریکا

بیگدلی: تشدید فشار بر بایدن از ناحیه محافظه‌کاران/ اما و اگر در مورد نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا/عدم پذیرش یک زن به عنوان ساکن کاخ‌سفید توسط ساختار سیاسی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۳۲۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اعمال فشار محافظه‌کاران بر دولت تا جایی پیش رفت که مجلس نمایندگان خواهان کنار گذاشتن وزیر دفاع شد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مهمترین وقایع رخ داده در عرصه سیاست داخلی آمریکا در سال ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تاریخ ایالات متحده هیچگاه وضعیت سیاسی و قضایی آمریکا تا به این حد بحرانی نبوده و در این میان در سال گذشته این بحران به یک پیچیدگی محسوس و علنی تبدیل شد. توجه داشته باشید بیکاری در آمریکا که چیزی حدود ۹ درصد برآورد شده بود، با روی کارآمدن بایدن به دو درصد کاهش پیدا کرد اما در این میان مشکلاتی از ناحیه بایدن و خانواده او وجود داشت که حالا به محور فعال شدن جمهوری‌خواهان علیه وی آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. در سال گذشته بارها و بارها اخباری در مورد وضعیت جسمانی بایدن و افزایش سن او و تأثیر این موضوع بر روند اجرایی در کاخ سفید منتشر شد.

وی گفت: این اخبار به صورت دقیق از ناحیه دونالد ترامپ و تیم وی رصد و حتی به سخره گرفته ‌شد تا بتواند افکار عمومی ایالات متحده و به خصوص طیف همسو با خود را علیه بایدن و دموکرات‌ها تحریک کند. از سوی دیگر پرونده فرزند جو بایدن (هانتر بایدن) هم از موضوعاتی بود که در سال ۱۴۰۲ توسط جمهوری‌خواهان به یک اهرم فشار علیه وی و تیمش تبدیل شد و بر همین اساس باید گفت که تنش در این دو محور در سال اخیر بیش از هر زمان دیگر برجسته شد. یکی دیگر از تحولات مهم در عرصه داخلی آمریکا بحث صدور حکم دادگاه ایالت کلرادو علیه ترامپ بود. در این ایالت و بر اساس حکم مذکور، از درج نام ترامپ در میان نامزدهای حزب جمهوری‌خواهان جلوگیری به عمل آمد که بعداً این موضوع توسط دیوان عالی آمریکا حل و فصل شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس ممکن است چنین مسائل قضایی در سال جدید برای ترامپ تکرار شود که بدون شک وی را به چالش خواهد کشید. در این میان باید توجه کرد که بحث دادگاه‌های ترامپ و محکومیت وی هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده و حتی او حالا به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه انتخاب شده است. توجه داشته باشید که نیکی هیلی، رقیب اصلی ترامپ در حزب جمهوری‌خواهان به دلیل اینکه در کارولینای جنوبی متولد شده، روی آرای این ایالت به نفع خود بسیار حساب باز کرده بود اما در نهایت دونالد ترامپ با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا توانست در انتخابات اخیر در این ایالت پیروز شود. این در حالیست که هیچ منعی برای انتخاب شدن یک زن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده وجود ندارد اما بحث اینجاست که اساساً ساختار سیاسی و هرم قدرت در ایالات متحده پذیرش انتخاب یک زن به عنوان رئیس‌جمهوری را ندارد و کانون‌های قدرت در پشت صحنه هم خواستار این امر نیستند.

بیگدلی افزود: آنچه در سال گذشته مشاهده شد و بدون شک در سال جدید و تا روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی پنجم نوامبر هم تشدید می‌شود، موضوع انتشار نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین وضعیت دو نامزد انتخاباتی است. بارها و بارها دیده شده که آمارهای مختلفی از سوی رسانه‌ها و مؤسسات نظرسنجی به صورت جمعی یا انفرادی منتشر شده و همین ارقام به سرعت بر افکار عمومی تاثیر گذاشته است. باید دانست که در اثنای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقابت میان ترامپ و کلینتون، تمام نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی هیلاری کلینتون در مقابل ترامپ داشت اما خروجی دقیقاً برعکس شد و ترامپ به کاخ سفید رفت. لذا باید بگویم که این نظرسنجی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تشدید می‌شود اما هیچگونه مبنای واقعی ندارد و اساساً هیچکسی نمی‌تواند در مورد نتیجه این رویداد مهم، پیش‌گویی یا گمانه‌زنی کند.

وی با اشاره به تصویب تحقیقات برای استیضاح جو بایدن خاطرنشان کرد: حدود سه ماه پیش شاهد تصویب طرح تحقیقات برای استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا بودیم که با اختلاف ۹ رأی به ثبت رسید. این اقدام بدون شک یک اقدام حزبی منسجم از سوی جمهوری‌خواهان بود. باید متوجه باشیم که در جریان حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، ترامپ و بسیاری از نزدیکان وی زیر سوال رفتند اما بحث این است که هیچگونه محکومیتی تاکنون برای وی در پرونده‌های قضایی مفتوح او، نهایی نشده است. حتی به یاد داریم که در زمان ریاست نانسی پلوسی بر مجلس نمایندگان، طرح استیضاح ترامپ به سرعت پیش رفت ولی خروجی مطلوب علیه وی حاصل نشد. بر همین اساس معتقدم که تأیید تحقیقات استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان را باید اعمال فشار بر وی از سوی تیم ترامپ و جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دانست. به موازات این روند اعمال فشار محافظه‌کاران بر دولت بایدن در خصوص استعفای لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده را هم شاهد بودیم.

بیگدلی در پایان گفت: وزیر دفاع ایالات متحده قبلاً اعلام کرده بود که در گذشته سابقه بیماری داشته و به هر ترتیب تمام این مسائل و حتی انتقادهای صورت گرفته در حقیقت به رئیس‌جمهوری ایالات متحده باز می‌گردد. توجه داشته باشید که وزیر دفاع آمریکا در ساختار این کشور جایگاه بسیار مهمی دارد و حتی برخی‌ از وی به عنوان «نفر پنجم» یاد می‌کنند؛ به گونه‌ای که اگر رئیس جمهوری و معاون وی به هر دلیلی فوت کنند سپس رئیس مجلس نمایندگان و در غیاب او وزیر خارجه می‌تواند به لحاظ ساختاری، هدایت امور آمریکا را در دست بگیرد. اما اگر وزیر خارجه هم فوت کرده باشد، وزیر دفاع عهده دار هدایت امور خواهد شد. این مؤلفه‌ها را اگر همانند تکه‌های پازل کنار یکدیگر قرار دهیم، در نهایت می‌بینیم که جمهوری‌خواهان می‌خواهند بایدن را تا حد زیادی به چالش بکشند و بدون شک این روند در سال ۱۴۰۳ و درست در زمانی که بایدن و ترامپ به عنوان نامزدهای نهایی دو طرف انتخاب شدند، تشدید می‌شود تا بتوانند جو روانی را علیه دموکرات‌ها تشدید کرده و بر فضای کلی انتخابات تاثیر بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز