خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوهای صلح یمن با اعمال نفوذ سعودی محکوم به شکست است

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۱۴۱

نشست بین‌المللی ژنو که قرار بود امروز - پنجشنبه ۲۸ ماه می ۲۰۱۵ - تحت نظارت سازمان ملل و برای حل بحران یمن برگزار شود، پس از کارشکنی‌های آل سعود و برخی دیگر از دست‌های پشت پرده بحران یمن به تعویق افتاد.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است تا زمانی که عربستان در روند گفت‌وگوهای یمنی – یمنی دخالت و برای حذف انصارالله تلاش می‌کند، تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران یمن محکوم به شکست است.

هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تعویق نشست ژنو گفت: مذاکرات بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن، برای دومین بار متوالی است که به تعویق می‌افتد. عربستان و برخی صحنه‌گردانان بحران یمن حاضر نیستند که گفت‌وگوهای یمنی – یمنی بدون دخالت و اعمال نفوذ آن‌ها در ژنو برگزار شود. نشست ژنو که قرار بود میزبان گروه‌های یمنی برای حل بحران این کشور باشد، به دلیل فشارهای عربستان لغو شد.

وی افزود: آل سعود و شخص «عبدربه منصور هادی» در تلاش هستند که انصارالله که بخشی از جامعه یمن است را از ژنو و گفت‌وگوهای تحت نظر سازمان ملل دور کنند. پیش شرط‌های عربستان باعث شد که سازمان ملل برای برگزاری گفت‌وگوهای ژنو دچار تردید شود؛ گفت‌وگوهایی که ممکن است هیچ وقت برگزار نشود.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در مورد نقش سازمان ملل در پایان دادن به بحران یمن خاطرنشان کرد: زمانی که سازمان ملل بخواهد بدون دخالت آل سعود و کشورهای دیگر برای حل بحران یمن تلاش کند، می‌توان به پایان یافتن آن امیدوار بود. اما بازیگران منطقه‌ای اجازه برگزاری مذاکره و گفت‌وگو بدون اعمال نفوذ خود را نمی‌دهند. هر گفت‌وگویی که برخی کشورهای شورای همکاری به سرکردگی سعودی در آن دخالت کنند، محکوم به شکست است.

هانی‌زاده در پایان تصریح کرد: «جمال بن عمر» نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن به مراتب قوی‌تر از فرستاده جدید عمل می‌کرد. «اسماعیل ولد شیخ احمد» فردی است که ابتکار عمل لازم را ندارد. بن عمر در دوران مسئولیت خود از دخالت‌های عربستان انتقاد می‌کرد تا آنجا که رابطه میان سازمان ملل و ریاض با مشکل مواجه شد. شیخ احمد یکی از شخصیت‌هایی است که ابتکار عمل ندارد و تحت تاثیر بازیگران منطقه‌ای است. به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد که بتواند نقش موثری در حل بحران یمن ایفا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز