خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

وتوی اوباما در راستای ایجاد یک مکتب فکری جدید در آمریکا خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۵۹۹

اوباما می‌خواهد بگوید که آمریکا تصمیم دارد رهبری مبارزه با تروریسم را در چارچوبی به انجام رساند که نمایانگر فعلیت‌بخشی به ارزش‌های آمریکایی در گستره جهانی باشد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در خصوص تصویب نهایی طرح محدودیت ورود پناهجویان سوری به ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که در فضای کنونی آمریکا، اوباما نماینده روشنفکران دموکرات آمریکا و جناحی است که به ارزش‌های آمریکایی در ایالات متحده، متعهد است. اگر به پیشینه تاریخی صحبت‌های اوباما بر‌گردیم، در گراند پارک شیکاکو و در اولین سخنرانی وی که در سال 2008 میلادی پس از پیروزی وی در انتخابات که با شعار «تغییر» و «ما می‌توانیم» همراه بود؛ زمینه‌هایی را می‌بینیم که در حالت فعلی این زمینه‌ها نماینده همین امر است. رئیس‌جمهور آمریکا در جایی از سخنان خود گفته بود، آنهایی که فکر می‌کنند قدرت ما از لوله تفنگ و ثروت ما برمی‌خیزد، سخت در اشتباه هستند بلکه قدرت و ثروت ما از ارزش‌های آمریکایی بر‌می‌خیزد. لذا اوباما در طول هفت سال گذشته در صدد نشان دادن این موضوع بوده که نام خود را هم ردیف با کلینتون، جفرسون، جان اف کندی و آبراهام لینکلن در تاریخ آمریکا زنده نگه دارد.

وی ادامه داد: اوباما هم‌اکنون در مدار نگرش‌های خود مخالف ایجاد فضای محدود کننده مهاجرت‌ها به آمریکا است. یکی از دلایل وی این است که او معتقد است آمریکا باید به عنوان سرزمین آرزوهای ملل شناخته شود تا ملیت‌های مختلف بتوانند آزادانه وارد آنجا شده و از بیشترین حق آزادی و کمترین سختگیری‌ها برخوردار باشند. نگاه فعلی اوباما در ادبیات و ساختار سیاسی این کشور و به خصوص از نگاه داخلی ایالات متحده یک نگاه ارزشی و آرمان‌گرایانه به حساب می‌آید. او اخیراً با توجه به کوشش‌های کنگره جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا و برخی از فرمانداران ایالتی در محدود کردن پذیرش مهاجران سوری و دیگر مهاجران مسلمان، اعلام کرده که این نوع تحرکات، مخالف ارزش‌های آمریکا و بنیان‌گذاران این کشور است و حتی اقدام کنگره را در راستای ایجاد تزلزل در آرزوهای آمریکایی دانست. لذا آنچه که مشخص است، این خواهد بود که اوباما تلاش دارد تا در برابر جمهوری‌خواهانی که خواهان فضای میلیتاریستی هستند، بایستد و این موضوع اوباما را در داخل خاک آمریکا به چهره‌ای تبدیل کرده است که نشانگر یک انسان اصرار کننده بر ارزش‌های اولیه آمریکا است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلافات میان کنگره و آمریکا بر سر تصویب یا رد این طرح تصریح کرد: آنچه که باید مد نظر قرار گرفته شود، این است که در واقع در خصوص این موضوع، جنگ میان دو نظریه و اندیشه است. یعنی جنگ مکتب اوبامائیسم با مکتب جکسونیستی. اوباما در ایالات متحده به یک مکتب تبدیل شده است و خود را به ارزش‌های آمریکایی متعهد می‌داند و او خود را همانند بحث لایحه بهداشت عمومی و گسترش تامین اجتماعی در آمریکا، مقابل جمهوری‌خواهان قرار داده است. از طرف دیگر، در خصوص پرونده هسته‌ای و سوریه هم چنین تقابلی را شاهد بودیم و اوباما کوشید تا در برابر کنگره آمریکا تا جایی ایستادگی کند. چراکه حمله نظامی و تهدید سوریه را تا جایی در کمیسیون نظامی هدایت کرد. تحرکات اوباما نشان می‌دهد که او بر آن است تا رهبری جناح دموکراتیک ایالات متحده را حتی پس از انتخابات سال آینده، به عنوان یک مکتب فکری از آن خود کند.

وی افزود: اگر اوباما بتواند در این زمینه هم موفق شود، به احتمال خیلی زیاد به یک مکتب سیاسی در داخل آمریکا تبدیل خواهد شد و نوعی رهبری متعهدانه را به دوش خواهد کشید که باید توجه کرد این موضوع می‌تواند قدرت‌های نرم بسیاری را برای آمریکا به ارمغان بیاورد. شاید بتوان گفت، چنین بازه‌ای آن هم در قبال مهاجران سوری برای آن است تا نشان دهد که آمریکا می‌خواهد رهبری مبارزه با تروریسم را در چارچوبی به انجام رساند که نمایانگر فعلیت بخشی به ارزش‌های آمریکایی در گستره جهانی باشد و برای اینکه بتواند تبدیل به یک باور جهانی شود، نیاز به این دارد که اوباما این تعهد را در اواخر دوره ریاست جمهوری خود نشان دهد.

مطهرنیا در پایان درباره وتوی اوباما نسبت به این مصوبه گفت: تحرک اوباما و پیروزی احتمالی وتوی او در مورد مصوبه کنگره، به نوعی می‌خواهد این خبر را مخابره کند که ایالات متحده آمریکا خواهان گسترش ارزش‌های این کشور در بعد بین‌المللی است و در واقع تعریف عملیاتی آن در رهبری مبارزه با تروریسم نمود پیدا خواهد کرد. در این مبارزه اوباما می‌خواهد بگوید که آمریکا فقط در میدان عمل مبارزه با تروریسم باقی نمی‌ماند بلکه در مقام حمایت از مهاجران حاضر به پرداخت هزینه است که در واقع برای تطهیر چهره و افزایش پرستیژ آمریکا مصرف دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز