خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

تونس نیازمند تحول دیگری خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۶۰۴

سیاست اقتصادی تونس از گذشته بر پایه سیاست توریستی بوده است که بروز خلل در این موضوع که ریشه‌های آن نا امنی است، موجبات رکود اقتصادی را فراهم آورده است.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل شمال آفریقا با تاکید بر عدم تعامل میان مردم تونس و حکومت فعلی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: غربگرایان در تونس و خصوصاً زمان انقلابی که در این کشور اتفاق افتاد، سعی داشتند به نوعی سیستم حکومت‌داری را به سمت الگوی اروپایی بکشانند و از طرف دیگر، گروه‌های تکفیری دست به یک سری اقدام‌هایی زدند که بدبینی خاصی نسبت به اسلامگرایان به وجود آوردند. سمت و سوی انقلاب به جای اینکه به سمت یک الگوی داخلی برود به سوی یک الگوی اروپایی رفت. در گذشته گرایش تونس به سمت چپ‌گراهای سوسیالیستی سیر می‌کرد و هم اکنون هم به سمت یک مدل لیبرالی غربی هدایت شده است.

وی افزود: این الگو به چند جهت ممکن است پاسخ‌گوی مردم تونس نباشد که دلایل متفاوتی دارد. اول این‌که اسلامگرایان تونس نمی‌توانند با حکومت آشتی کنند. چراکه از مهره‌های حکومت بن علی همچنان در حکومت وجود دارند و دیدگاه آنها نسبت به توزیع ثروت و مشارکت مردم در حکومت دموکراتیک نیست. دوم بحث ایدئولوژی مسلمانان و شهروندان تونس است.مردم این کشور میلی به ارتباط با سیستم غربی ندارند و از این‌رو تعاملات آنها در این بین ضعیف است.اتفاقی که افتاده در خصوص بحث سیاست توریستی تونس است. این کشور منبع درآمد اصلی‌اش بر پایه توریسم بود که در زمان بن علی این موضوع رکن اصلی این کشور به حساب می‌آمد.اما دولت فعلی نتوانست توریستهای زیادی را به این کشور جلب کند که نتیجتاً مشکل اقتصادی پدیدار می‌شود.

عدم وجود آرامش و به اجراء درآمدن یک سری از تحرکات تروریستی علیه گردشگران در سواحل تونس یکی از اصلی ترین دلایلی است که موجب شده تا درآمد در تونس به حداقل برسد و باید بگوییم که این موضوع مشکل اصلی دولت در بحث اقتصادی بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل  در پایان درباره دلایل استعفای نمایندگان تونس تاکید کرد: زمانی که فشار دولت بر مردم بیشتر شود و مردمی هم که انتظار دارند مشکلاتشان حل شود اما مجدداً همان روال قبلی پیش می‌رود و تعاملی بین مردم و حکومت وجود نداشته باشد، به طور طبیعی اعتراض‌هایی صورت می‌گیرد. لذا زمانی که مشکلات تشدید شد و شیب منحنی آن اوج گرفت، به راحتی بحث استعفا پیش می‌آید. برخی بر این عقیده‌اند که شاید تونس به تحول دیگری نیاز داشته باشد تا یک الگوی سرمایه‌داری در آنجا حاکم شود و نه یک بحث سرمایه‌داری. چراکه در این موضوع بحث ضربه اقتصادی به میان می‌آید که باید بازسازی اقتصادی در تونس صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز