خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

مک‌مستر به‌دلیل صراحت در گفتار، وارد تقابل با مقام‌ها می‌شود/ مهره‌چینی جمهوری‌خواهان در راستای وقایع منطقه‌ای

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۳۹۷

اگر به فهرست مشاوران امنیتی تاریخ ایالات متحده از سال ۱۹۵۰ تاکنون نگاه کنیم، می‌بینیم که اکثریت این اشخاص غیرنظامی بودند و در برخی از اوقات این پست در اختیار نظامیان بازنشسته و کهنه‌کار قرار گرفته است که اکنون رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام به انتخاب گزینه نظامی برای مشاور امنیت ملی خود کرده است.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به انتصاب ژنرال «ریموند مک‌مستر» به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد: انتصاب ژنرال مک‌مستر به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی رسوایی فعالیت «مایکل فلین» و تماس وی با سفیر روسیه در واشنگتن و کنار گذاشته شدن وی صورت گرفت. فارغ از دلایلی که موجب کناره‌گیری فلین از سمت مشاور امنیت ملی ترامپ شده است، باید انتصاب ژنرال مک مستر را از جهات مختلف بررسی و تحلیل کرد. نخست اینکه چهار گزینه‌ای که ترامپ برای تصدی پست مشاور امنیت ملی خود برگزیده بود، همگی از ژنرال‌های بازنشسته چند ستاره ایالات متحده به حساب می‌آیند و به نوعی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری ایالات متحده میل بسیار زیادی به انتخاب نظامیان و سربازان کهنه‌کار برای تصدی پست مشاور امنیت ملی خود دارد.

وی ادامه داد: پس از کنار گذاشته شدن ژنرال مایکل فیلین شاهد بودیم که کفیل وی به عنوان سرپرست پست مشاور امنیت ملی ترامپ انتخاب شد و پس از آن ژنرال «رابرت هاروارد» از سوی ترامپ برای این گزینه انتخاب شد که وی تصدی آن را قبول نکرده و نهایتاً ژنرال مک مستر پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا را پذیرفته و به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ وارد ساختار قدرت ایالات متحده شد. از این جهت اگر به فهرست مشاوران امنیتی حاضر در تاریخ ایالات متحده از سال ۱۹۵۰ تاکنون نگاهی گذرا بیاندازیم، می‌بینیم که اکثریت این اشخاص غیرنظامی بودند و در برخی از اوقات این پست در اختیار نظامیان بازنشسته و کهنه‌کار قرار گرفته است که در حالت فعلی ترامپ اقدام به انتخاب گزینه نظامی برای مشاور امنیت ملی خود کرده است.

ژنرال مک مستر از سربازانی بوده که در جنگ ویتنام حضور داشته و البته کتابی در نقد این رویداد نظامی به رشته تحریر درآورده است و تا حدود زیادی نگاه انتقادی به این موضوع داشته است. وی از جمله افرادی است که کاملاً با صراحت صحبت کرده و مواضع خود را به صورت تهاجمی رونمایی و ارائه می‌کند. از این منظر باید انتظار داشته باشیم که ژنرال مک مستر با مقام‌های مافوق خود یا مهره‌های امنیتی و نظامی ایالات متحده وارد چالش جدی شود که این یکی از ویژگی‌های وی خواهد بود. به طوری که لقبی که به او داده‌اند عناوینی مانند «ژنرال سنت‌شکن» یا «ژنرال بت‌شکن» بوده است که این نشان می‌دهد احتمال نمایان شدن یک فاز تقابلی میان وی و سایر اعضای کابینه وجود دارد.

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل با اشاره به چینش کابینه دونالد ترامپ اظهار کرد: اگر به چینش کابینه دونالد ترامپ توجه ویژه‌ای داشته باشیم، می‌بینیم که هدایت پنتاگون بر عهده شخصی مانند جیمز ماتیس است که سابقه طولانی نظامی‌گری در افغانستان و عراق را دارد و حتی ابداع‌کننده چند دکترین نظامی در ساختار امنیتی ایالات متحده است. از سوی دیگر حضور ژنرال مک مستر به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با توجه به سابقه نظامی این شخص خصوصاً در حوزه عراق و افغانستان، باید بگوییم که ترامپ تا حدودی رویکرد امنیتی و نظامی خود را در چارچوب نگاه به غرب‌ آسیا هدف‌گذاری کرده است. درست است که راهبرد‌های کلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در مورد منطقه خاورمیانه کاملاً مشهود ارائه نشده است اما با توجه به سیاست‌های جمهوری‌خواهان در مواجهه با تروریسم در منطقه به نظر می‌رسد که انتخاب گزینه‌های امنیتی و نظامی که کشورهای منطقه را به خوبی می‌شناسند، در راستای همین اهداف صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بگوییم که وزیر دفاع و همچنین مشاور امنیت ملی ترامپ کسانی هستند که ساختار و جغرافیای بومی منطقه را به خوبی‌ می‌شناسند. به عنوان مثال ژنرال ماتیس و ژنرال مک مستر به خوبی می‌دانند که وضعیت گروه‌های تروریستی و چینش آنها به علاوه آرایش تهاجمی و تدافعی و  همچنین نوع تسلیحات در اختیار این گروه‌ها به چه صورت است و منابع محلی موجود در آنجا چه اطلاعاتی را در اختیار آنها می‌گذارند. از این نظر با توجه به اینکه موضوع مبارزه با تروریسم رادیکال در دستور کار ایالات متحده قرار گرفته است، باید بگوییم که انتصاب این دو شخص به نوعی در راستای سیاست‌های کلی ایالات متحده طرح‌ریزی شده است. از این منظر آنها مواضع دولت ترامپ و سیاست‌های موجود در منطقه را راحت‌تر و با تجربه بیشتری اجرا خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز