خبرگزاری کار ایران

اختلاف‌نظر ترکیه و آمریکا بر سر مساله کردها و تهدید تمامیت ناتو در منطقه

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۸۲۱

آمریکا و ترکیه بر سر مساله حضور نیروهای نظامی کرد در سوریه و همچنین تهدید تمامیت مناطقی که نیروهای ناتو در آن حضور دارند به مشکل برخورده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، در حالی که آمریکا به نیروهای شبه‌نظامی کرد به عنوان متحدان ارزشمند و عناصر جدایی‌ناپذیر خود در مقابله با گروه تروریستی داعش در سوریه می‌نگرد، ترکیه هر گونه  مشارکت نیروهای کرد در عملیات علیه داعش خصوصا در رقه را رد می‌کند.

«نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز در ماه فوریه صراحتا اعلام کرده بود که آنکارا مشارکت نیروهای کرد در عملیات رقه را نمی‌پذیرد.

ترکیه دو گروه اتحاد دموکراتیک حزب کرد و یگان‌های مدافع خلق را به مثابه گروه‌های تروریستی قلمداد می‌کند در حالی که آمریکا و کشورهای عضو ناتو این دو گروه را به رسمیت می‌شناسند.

آنکارا معتقد است که مشارکت این گروه‌ها در عملیات آزادسازی رقه امکان‌پذیر نیست و تنها در صورتی این عملیات اجرایی می‌شود که این دو گروه به مکان دیگری منتقل شوند.

ترکیه حضور نیروهای کرد در این عملیات را تهدیدی جدی برای امینت ترکیه و مردم عرب محلی تلقی می‌کند.

به رغم مخالفت‌های آنکارا، واشنگتن نیروهای کرد به عنوان نیروهای پیشقراول در آزادسازی رقه می‌نگرد.

این اختلاف نظرها باعث عمیق‌تر شدن مشکلات بین‌ واشنگتن و آنکارا شده است.

سناتور مک‌کین نیز اخیرا از احتمال مسدود شدن دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه در صورت تداوم رویکرد دولت آمریکا در قبال کردها ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین این اختلاف‌نظر ممکن است ضربه‌ای جدی به روابط ترکیه و ناتو به دلیل نادیده گرفتن منافع و نگرانی‌های آنکارا در منطقه وارد کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز