خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

آرایش احزاب سیاسی آلمان در آستانه انتخابات ۲۰۱۷/ دلایل انتقاد حزب دموکرات‌های آزاد از مرکل

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۱۵۴

صدراعظم آلمان بر اساس نظرسنجی‌ها پیروز انتخابات آتی آلمان خواهد شد اما مساله و مشکل اصلی این است که مشخص نیست ائتلاف دولتی با چه آرایش و چینشی صورت خواهد گرفت.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح آخرین وضعیت و آرایش سیاسی احزاب آلمان در آستانه انتخابات پارلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کمتر از یک هفته به انتخابات پارلمانی آلمان باقی است و احزاب به دنبال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند اکثریت آرا در پارلمان این کشور را کسب کنند. برای درک بهتر از وضعیت سیاسی فعلی جمهوری فدرال آلمان باید نگاهی به احزاب سیاسی این کشور و اقدامات آنها در صحنه سیاسی و اقتصادی داشته باشیم. با گذشت هفت دهه از جنگ جهانی، ساختار سیاسی آلمان به دو بخش احزاب «چپ میانه» و «راست میانه» تقسیم شده‌اند. احزابی مانند حزب دموکرات مسیحی و حزب سوسیال مسیحی که از احزاب مطرح آلمان به حساب می‌آیند، در جناح راست میانه قرار دارند و از آن به عنوان «اتحاد خواهران» نام برده می‌شود.

وی ادامه داد: جریان چپ میانه متشکل از حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزها است که به طور سنتی در ائتلاف با یکدیگر قرار دارند و توانسته‌اند آراء قابل قبولی را به دست بیاورند. جریان سوم که به عنوان حزب سوم شناخته می‌شود، «حزب چپ» است؛ این حزب انشعاب گرفته شده از حزب سوسیال دموکرات است اما متاسفانه تا به این لحظه اقبال مناسبی در بدنه و ساختار سیاسی آلمان نداشته است.

یکی دیگر از احزابی که به تازگی در حال فعال شدن است، «حزب آلترناتیو» برای آلمان است که به شدت مواضع ضد راست‌گرایانه دارد و حتی اعلام کرده که اگر قدرت را در دست بگیرد مرکل را به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در مورد پناهجویان محاکمه خواهد کرد. از این منظر اگر این حزب بتواند در پارلمان کرسی به دست بیاورد برای اولین بار است که چنین نگرش سیاسی در آلمان پس از جنگ جهانی نمایان می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه هر حزب حداقل باید پنج درصد کرسی‌ها را برای ورود به پارلمان کسب کند، گفت: در متن قانون اساسی آلمان آمده است که احزاب این کشور حداقل باید پنج درصد آرا را اخذ کنند تا بتوانند به عنوان یک حزب وارد پارلمان شوند. از این جهت ساختار سیاسی آلمان در صدد بوده تا از پراکندگی آرا جلوگیری کند و از این منظر حزب «آلترناتیو برای آلمان» توانسته نظرات طرفداران خود را جلب کند؛ اما به دلیل اینکه انتخابات در آلمان و دولت آن از نوع ائتلافی است، مرکل سعی دارد که با احزاب نزدیک به خود ائتلاف کند.

در سال ۲۰۰۵ حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل نتوانست احزاب نزدیک به خود را مجبور به ائتلاف کند و نهایتاً با حزب سوسیال دموکرات تشکیل دولت ائتلافی داد. از این نظر مرکل به دنبال بررسی برای ائتلاف با نزدیک‌ترین حزب به جریان دموکرات مسیحی است.

وی در تشریح مخالفت حزب دموکرات‌های آزاد آلمان با مرکل، عنوان کرد: با توجه به مرامنامه «حزب دموکرات‌های آزاد آلمان» باید بدانیم که این حزب، یک جریان سیاسی منتسب به بازرگانان و کارفرمایان آلمان است و از طبقه سرمایه‌داران این کشور به حساب می‌آید. این حزب در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در ائتلاف با مرکل و حزب دموکرات مسیحی بود اما در حالت فعلی منتقد دولت وی است.

مکی افزود: دلیل انتقاد حزب دموکرات‌های آزاد آلمان از سیاست‌های مرکل، نزدیک شدن بیش از حد نظرات صدراعظم به رئیس جمهور فعلی فرانسه یعنی «امانوئل ماکرون» است. به گونه‌ای که مرکل و ماکرون هر کدام به دنبال انسجام در داخل اتحادیه اروپایی هستند و حتی ماکرون خواستار تشکیل وزارت دارایی مشترک در اتحادیه اروپا شده است. لذا شاهد بودیم که حزب دموکرات‌های آزاد، ائتلاف با مرکل را مشروط به در اختیار گذاشتن وزارت دارایی اعلام کرده است.

وی در پایان در ارزیابی وضعیت فعلی آنگلا مرکل بیان کرد: در حالت کنون اگر بخواهیم خروجی انتخابات ۲۰۱۷ آلمان را بر اساس نظرسنجی‌ها تحلیل کنیم، باید بگوییم که آنگلا مرکل مجدداً پیروز میدان خواهد شد؛ اما مساله این است که نظرسنجی‌ها در خصوص برگزیت و حتی انتخابات آمریکا نتوانست صحیح و درست از آب در بیاید و تحلیل‌ها را با مشکل مواجه کرد. به هر ترتیب می‌توان گفت که پیروز انتخابات ۲۴ سپتامبر آنگلا مرکل خواهد بود و به نظر می‌رسد که حزب دموکرات مسیحی با ۳۶ درصد آرا و حزب سوسیال دموکرات با ۲۳ درصد آرا دولت ائتلافی آلمان را تشکیل خواهد داد. اما مساله مبهم همچنان چینش دولت و مدل ائتلاف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز