خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تشکیل ارتش عربی در سوریه سناریوی خطرناک آمریکا برای منطقه/ واشنگتن به دنبال هزینه‌تراشی برای مسکو است

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۳۶۴

آمریکا به دنبال آن است تا نیروهای عربی منطقه‌ را وارد سوریه کند و خود از طریق آسمان اقدام به رصد وقایع کند که این موضوع با نگرش اقتصادی رئیس‌جمهوری ایالات متخده در یک راستا قرار دارد.

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح ادامه درخواست ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ایالات متحده بر اساس راهبرد سیاسی و امنیتی خود در مقیاس منطقه‌ای و کلان در سوریه حضور دارد و به دنبال مدیریت بحران بر اساس استراتژی خود است و از سوی دیگر هم به دنبال آن است تا پرونده مشابه عراق در سوریه تکرار نشود. از این جهت است که شاهد هستیم با گذشت دو روز از حمله به سوریه دونالد ترامپ علاقه‌مندی خود نسبت به خروج از سوریه را تکرار می‌کند و این نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال آن است تا در سوریه نقش ناظر را به عهده بگیرد؛ آمریکا در پرونده لیبی هم اقدام به چنین کاری کرد و با خروج از کشور، اروپا را وارد عرصه سیاسی و میدانی لیبی کرده و در یمن هم امارات و عربستان را وارد پرونده‌ای کرد که انتهای آن همچنان مشخص نیست. به عبارت دیگر، آمریکا در این چند پرونده مسئولت پشتیبان و ارائه‌دهنده کمک‌های لجستیکی و حتی سوخت‌رسانی و تسلیحاتی را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: سناریویی که ایالات متحده در سوریه دنبال می‌کرد، آموزش کردها و مخالفان بشار اسد بود؛ در این بین شاهد هستیم که کمک‌های تسلیحاتی و آموزشی ایالات متحده به کردها باعث شد تا این جناح از بازیگران سوریه چیزی حدود ۳۰ درصد خاک این کشور را تصرف کنند اما سخنان و اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده نشان می‌دهد که او علاقه‌مند است تا سایر کشورهای منطقه را وارد سوریه کند و به صورت مستقیم با ایران، سوریه و روسیه طرف حساب باشند. حتی عملیات اخیر تا حدودی این مفهوم را نمایان می‌کند که واشنگتن برای مهیا کردن زمینه پیشرفت و پیشروی هم‌پیمانان خود در سوریه دست به چنین کاری زده است.

ایالات متحده به دنبال موازنه غیرمستقیم و مدیریت از راه دور سوریه است تا بتواند علاوه بر کم کردن هزینه‌های خود راهبرد جدیدی را نسبت به این موضوع اتخاذ کند. ارتباطی که «جان بولتن» به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ با مقام‌های نظامی مصر برقرار کرده است، دقیقاً نشان می‌دهد که آنها به دنبال واگذاری هدفمند زمین سوریه در عرصه میدانی به برخی از متحدین منطقه‌ای خود هستند. اینکه چرا با قاهره تماس برقرار می‌شود دقیقاً در چارچوب همین سناریو قابلیت تحلیل پیدا می‌کند چراکه ارتش مصر یکی از قوی‌ترین قوای نظامی منطقه به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به اینکه آیا احتمال استفاده از پیمانکاران نظامی در سوریه به جای نظامیان آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: اینکه در برخی از اخبار سخن از ورود نیروهای بلک‌واتر به سوریه مطرح شده است در این چهارچوب می‌توان آن را بررسی کرد که احتمالاً گزینه نهایی ایالات متحده ورود نیرو از موسسات خدمات نظامی و امنیتی به زمین سوریه خواهد بود یا این‌که از آنها برای کمک دادن به نظامیان کشورهای عربی منطقه در سوریه استفاده خواهد شد؛ چراکه نیروهای بلک‌واتر و موسسات این‌چنینی کاملاً تحت مدیریت سازمان‌هایی مانند پنتاگون و سازمان سیا قرار دارند. اما در مورد تشکیل ارتش عربی آن هم در سوریه باید بگویم که این گزینه بسیار خطرناک و برای منطقه هزینه‌زا خواهد بود.

وی افزود: تاسیس ارتش عربی به صورت واضح می‌تواند یک دوقطبی جدید و خطرناک در سوریه به راه بیاندازد که در یک سوی آن روسیه، ایران و سوریه خواهند بود و در طرف دیگر نظامیان کشورهای عربی منطقه قرار دارند اما به نظر می‌آید که واشنگتن قصد ضربه زدن به ترکیه در این سناریو را ندارد. موضوعی که باید به آن توجه شود این است که طرح تشکیل ارتش عربی دقیقاً نمایی از تشکیل هسته‌های مجاهدین عرب در افغانستان را نمایان می‌کند؛ به گونه‌ای که ایالات متحده در زمان رویارویی با شوروی سابق در افغانستان بسیاری از اعرابِ مهاجر را به افغانستان فرستاد و در آنجا هسته‌های تقابلی علیه مسکو به وجود آمد که تا به امروز هم اثرات منفی آن باقی است. از این جهت به نظر می‌رسد که طرح تشکیل ارتش عربی در سوریه هم نسخه‌ای از همان طرح واشنگتن در سرزمین افغانستان است.

اگر تشکیل ارتش عربی به صورت جدی در دستور کار نهادهای سیاسی و نظامی ایالات متحده قرار بگیرد، سوریه به یک باتلاق خطرناک برای روسیه تبدیل می‌شود؛ چراکه جنگ در این ابعاد می‌تواند برای مسکو هزینه‌زا باشد.

محبعلی در پایان عنوان کرد: تهدید به خروج از سوریه توسط آمریکا باعث می‌شود کشورهای عربی تحریک شده و از این وضعیت در هراس باشند که نهایتاً ترامپ قصد دارد از این وضعیت به نفع خود بهره‌برداری اقتصادی کند. اما باید توجه داشته باشیم که جنگ‌های امروز، جنگ‌های هوا – زمین هستند؛ ایالات متحده به دنبال آن است پس از خروج از سوریه، متحدانش را در زمین این کشور با قدرت تمام فرماندهی کند و حضور مستقیم خود را در آسمان‌های سوریه ادامه دهد. همانند این مدل توسط روسیه در هدف قرار دادن تروریست‌ها در سوریه انجام شد. البته باید توجه داشت که اجرای این روند بر اساس یک فرایند زمانی شکل خواهد گرفت و هر لحظه که ایالات متحده احساس کند متحدانش روی زمین بازی سوریه محکم ایستاده‌اند آن منطقه را به کشورهای دخیل در این سناریو تحویل می‌دهد و مابقی وقایع را از طریق حضور در آسمان‌ سوریه پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز