خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

دوگانگی سعد الحریری ریشه در سناریوی وارداتی دارد/ مردم لبنان توسط سرمایه‌دارها به گروگان گرفته‌ شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۷۷۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: فاز جدید به هم‌ریختگی سیاسی و میدانی در لبنان حاصل بازی چهره‌های اصلی این کشور است که حتی با انتخاب مجدد نخست‌وزیر مستعفی فعلی باز هم مشکل حل نمی‌شود.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد بحران انتخاب نخست‌وزیر در لبنان پس از تعلیق جلسه پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تمام پیش‌بینی‌ها در مورد لبنان به این سمت و سو رفته بود که با نامزدی «سمیر الخطیب» مساله انتخاب نخست‌‌وزیر این کشور حل و فصل خواهد شد و حتی احزاب در مورد او به توافق‌های نهایی رسیده بودند. نامزد شدن وی تا جایی پیش رفت که بحث خلاء قدرت کاملاً از بین رفته بود و حتی بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی معتقد بودند که انتخاب شدن الخطیب به عنوان نخست‌وزیر لبنان می‌تواند اوضاع و احوال اقتصادی این کشور را بهبود ببخشد؛ چراکه وی روابط خوبی با عربستان دارد و ارتباط‌های تجاری او با مصر و امارات زبانزد خاص و عام بود. به همین دلیل تمام برآوردها حول محور بهبود اوضاع لبنان می‌گشت. این روند در جایی به بن‌بست رسید که چندی پس از مطرح شدن نام او شاهد کناره‌گیری‌اش از نامزدی برای نخست‌وزیری لبنان بودیم که مجدداً باعث شد بحران در بیروت حاکم شود.

وی ادامه داد: پس از کناره‌گیری الخطیب، دوباره شاهد آن بودیم که سعد الحریری به عنوان گزینه نخست‌وزیری مطرح شد و باز هم ابهام‌هایی در مورد آینده لبنان آشکار شد. به موازات این وضعیت شاهد حضور گسترده مردم لبنان در خیابان‌ها بودیم. این معترضان به اطراف محل سکونت مقامات سیاسی و رهبران جریان‌های مختلف این کشور رفتند و اعتراض‌های خود را بدون واسطه به گوش مقام‌های کشورشان رساندند. در این میان افرادی مانند ولید جنبلاط، سمیر جعجع و سعد الحریری مخاطب معترضان قرار گرفتند؛ چراکه مردم لبنان معتقدند آنها در فساد کشورشان دست دارند. تمامی مولفه‌های فوق نشان می‌دهد که شخصیت‌های سیاسی این کشور در حال موج‌سواری هستند و از جهتی دیگر بخشی از معترضان لبنانی به تحریک مقام‌های این کشور و خط‌دهی‌های خارجی به خیابان‌ها آمدند؛ چراکه به وضوح می‌بینیم شعار ضد حزب‌الله در آنجا داده می‌شود و به خوبی نشان می‌دهد خط‌دهی‌های خارجی مجدداً برجسته شده است.

این تحلیلگر مسائل کشورهای عربی با بیان اینکه سعد الحریری در حال بازی دوگانه در اوضاع و احوال فعلی است، گفت: مشکل دیگری که لبنان در حالت فعلی با آن دست و پنجه نرم می‌کند دوگانگی سعد الحریری در مورد نخست وزیری این کشور است. او اول استعفا داد، بعد دو گزینه را از سوی جناح خود به عنوان نامزدهای نخست‌ وزیری معرفی کرد و در نهایت آنها هم کنار کشیدند. در اینجا بود که اطرافیان الحریری بنا بر میل وی، او را به عنوان گزینه نخست‌وزیری معرفی کردند. این موضوع دقیقاً نشان می‌دهد که یک دوگانگی آشکار از سوی الحریری در دستور کار قرار گرفته که تمام رفتارهای او را در بطن یک سناریوی وارداتی قرار داده است. به عبارتی دیگر باید بگوییم رفتار سعد الحریری بر اساس یک سناریوی وارداتی طرح‌ریزی شده است.

مصدق‌پور افزود: مردم لبنان معتقدند که حکومت کشورشان توسط بانک‌ها و سرمایه‌دارها اداره می‌شود و زمانی که این موضوع از سوی شهروندان لبنان مطرح می‌شود، یک‌باره شاهد آن هستیم که ضدیت با حزب‌الله لبنان مجدداً برجسته می‌شود. منتقدان حزب‌الله معتقدند که این جریان سهم زیادی از حاکمیت طلب کرده در صورتی که شاهد آن هستیم که وزارتخانه‌های غیرحساس به نمایندگان این جریان اعطا شده و اصالتاً سهم‌خواهی حزب‌الله با سایر جریان‌های لبنان قابل قیاس نیست. اینکه چرا اروپایی‌ها خصوصاً کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا از بهم ریختگی در لبنان ترسیده‌اند، ریشه در بحث گسیل شدن مهاجران به سوی قاره سبز دارد. شاهد آن هستیم که موضع پاریس در مورد لبنان تا حد زیادی با ایران همسویی دارد و دلیل این موضوع ترس از آینده لبنان و به خطر افتادن منافع کشورهای اروپایی در بیروت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در فضای فعلی و به عنوان چشم‌انداز از آن یاد می‌شود با ابهام‌های زیادی همراه است. احتمال دارد اوضاع در لبنان بدتر شود اما به هر ترتیب مردم لبنان توسط سرمایه‌دارها به گروگان گرفته شده‌اند. در این میان باید متوجه باشیم که هیچکدام از کشورهای منطقه نمی‌خواهند مسائل مشابه با ماه مِی ۲۰۰۸ دوباره در لبنان اتفاق بیفتد؛ چراکه آنها هم از خلاء قدرت در لبنان هراس دارند. در این مسیر، کنشگری کشورها برای سر و سامان دادن به وضعیت لبنان را باید به فال نیک گرفت اما برخی کشورها وضعیت سیاسی و میدانی لبنان را با القاء‌های خود دستخوش تغییر قرار داده‌اند. این در حالی است که حزب‌الله هم اعلام کرده است که از کمک‌های خیرخواهانه حمایت می‌کند اما سیاست‌ها به گونه‌ای است که حتی اجلاس پاریس هم خروجی مثبت به همراه نداشته است. بحث اصلی این است که اگر الحریری مجدداً به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، اتفاق خاصی نمیفتد؛ چراکه مشکل فعلی مردم لبنان بحث فقر، بیکاری و معیشت است و تا زمانی که این موضوع حل و فصل نشود، هیچ خروجی مثبتی را نظاره‌گر نخواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز