خبرگزاری کار ایران

گزارش ۹ ماه فعالیت وتجارت به روایت آمار

بانک تجارت در مسیر پیشرفت و سودآوری

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۳۷۷

رشد 253 درصدی سود خالص در مقطع پایان آذرماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل و کسب رتبه نخست در شبکه بانکی کشور در کنار تداوم و تکرار رتبه برتر در مجموع خدمات ارزی و گشایش اعتبارات اسنادی تنها گوشه‌ای از عملکرد درخشان این بانک در بازه 9 ماهه سال جاری به شمار می‌رود.

 
 
به گزارش مدیریت روابط‌عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی بانک تجارت، این بانک در طلوع چهل و ششمین بهار انقلاب اسلامی در قالب گزارش عملکرد 9 ماهه در سایت کدال، ابعاد جدیدی از فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشت که در گزارش زیر به آن پرداخته شده است.

صنعت بانکداری ایران به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور همواره نقش بی‌بدیلی را در توسعه و پیشرفت صنایع مختلف و اجرای طرح‌های عمرانی خرد و کلان بر عهده‌داشته‌اند. تامین مالی طرح‌های زیربنایی و زنجیره‌های ارزش صنایع مختلف در کنار خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه از جمله کارکردهای عملیاتی بانک‌ها به شمار می‌رود.

بانک تجارت به‌عنوان یکی از بانک‌های بزرگ کشور در 9 ماهه سال 1402 با کسب رتبه نخست در نسبت سودآوری و فعالیت‌های ارزی میان بانک‌های کشور و رتبه دومین بانک بزرگ بورسی در شاخص‌های «مانده کل سپرده‌های ریالی و ارزی»، «مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی»، «درآمدهای کارمزدی»، «کل تسهیلات اعطایی ریالی و ارزی» و «مجموع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها»، عملکردی قابل اعتنا از خود به جای گذاشته است.

 

رشد 253 درصدی سود خالص بانک تجارت

حاصل فعالیت‌های مجموعه بزرگ بانک تجارت در دوره ۹ ماهه سال جاری ثبت سود عملیاتی 61 هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه 454 درصد افزایش را نشان می‌دهد و با اعمال کسورات معمول، سود خالص فصل‌های بهار، تابستان و پاییز "وتجارت" بالغ بر 55 هزار میلیارد ریال شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر ۲۵۳ درصدی داشته باشد.

"وتجارت" در مقطع مورد اشاره موفق به ثبت 159 هزار و 190 میلیارد ریال سود انباشته شده و 296 ریال سود برای هر سهم محقق ساخت و در شرایطی است که این شاخص در دوره مشابه سال گذشته، 83 ریال بود.

رشد 91 درصدی مانده تعهدات ضمانتنامه‌های ریالی، 80 درصدی کارمزد تعهدات ضمانتنامه‌های ارزی و ریالی، 71 درصدی نسبت کفایت ذخایر و 72 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی در پایان آذر ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل در کنار حفظ و تثبیت جایگاه نخست در مانده کل تعهدات اعتبارات اسنادی داخلی در بین بانک‌های بزرگ تجاری از دیگر ابعاد برجسته‌ی فعالیت بانک تجارت تا پایان آذرماه سال 1402 بوده‌است.

 

بهترین بانک در ارائه خدمات ارزی

بانک تجارت به‌عنوان حامی صنایع تولیدی کشور همچون سال‌های گذشته حمایت‌های گسترده‌ای را از فعالان این عرصه به عمل آورده که حاصل آن در حوزه صدور حواله‌های ارزی افزایش سهم بیش از 2.5 درصدی و دستیابی به سهم 17.55 درصدی از بازار شبکه بانکی کشور در این زمینه بود تا در این حوزه هم رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. با این حساب، بانک تجارت در 10 ماهه نخست سال جاری توانست، با سهم 17.59درصدی از مجموع فعالیت‌های ارزی بابت واردات کالا و خدمات به کشور، تجربه قرار گرفتن در جایگاه نخست در میان شبکه بانکی کشور را تکرار کند.

کاهش 27 درصدی مطالبات از دولت

مطالبات معوق از جمله مطالبات از دولت همواره جزو گرانیگاه‌های مهم صورت‌های مالی بانک‌ها به‌شمار می‌رود و بانک‌ها همواره در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن این دارایی‌های منجمد خود را به چرخه‌ی تسهیلات بازگردانند. بانک تجارت در بازه 9 ماهه سال 1402 توانست با اقدامات موثر با 27 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، بهبود چشمگیری را در این زمینه به ثبت رساند.

 

نگاه همه جانبه به بخش‌های مختلف اقتصاد

عملیات توسعه بازار و گسترش خدمات در لایه‌های کسب‌وکاری اقتصاد کشور در سال‌های اخیر همواره جزو برنامه‌های بانک تجارت بوده است. این بانک در سال 1402 تا پایان آذرماه با انعقاد ۷۸ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با شرکت‌ها و مشتریان بزرگ و تمرکز بر بهبود جایگاه رقابتی خود در حوزه تامین مالی زنجیره‌ای تولید و همچنین ترویج سبک زندگی اعتباری و دیجیتال از طریق ایجاد و توسعه محصولات اعتباری و غیرحضوری اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه داشته است.

اخذ مجوز ثبت ۸۰ هزار میلیارد ریال دستور پرداخت در سامانه تامین مالی زنجیره‌ای (SCF) از بانک مرکزی، طراحی خدمات منحصر به فرد در حوزه محصولات اعتباری اشخاص از جمله کالانو و پلتفرم باجت BNPL و طراحی خدماتی همچون کارنووام، بسته اکووام، تامین مالی ارزان قیمت شامل محصولات حامی، تسهیل فوری قلک، کالانو، مساعده سازمانی، بسته ارزش ارزنده و توریست کارت از دیگر اقدامات بانک تجارت در این مقطع زمانی بوده است.

عملیات بانکداری غیرحضوری و استفاده از راهکارهای نوین احراز هویت و ارائه خدمت از دیگر مواردی است که بانک تجارت به ویژه در سال جاری به آن پرداخته است. طراحی راهکار اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج غیرحضوری، تسهیلات در بستر بانکداری باز، افتتاح حساب غیرحضوری کوتاه‌مدت قرض‌الحسنه و بلندمدت جاری، مرابحه شخصی غیرحضوری، خدمات کارت، صدور اولیه و صدور مجدد کارت آنلاین و خدمات رمز، چک سفته و برات الکترونیکی و سرویس پرداخت در کنار طراحی محصولات و خدمات مبتنی بر تامین مالی زنجیره تامین در بستر پلتفرم SCF در این چارچوب به شمار می‌رود.

 

اعطای 165 هزار میلیارد ریال وام ازدواج به جوانان ایرانی

بانک تجارت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در بازه 9 ماهه سال 1402 تعداد 80 هزار و 713 فقره وام ازدواج جمعاً به مبلغ بالغ بر 165 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. این بانک همچنین در بازه زمانی مذکور در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب 61 هزار و 83 فقره بیش از 38 هزار میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری، ودیعه مسکن فرزندآوری و تسهیلات قانون حمایت از جوانی جمعیت اعطا کرده است.

حمایت از اقشار کمتر برخوردار و کم‌توان جامعه، در قالب مسئولیت‌های اجتماعی همواره جزو برنامه‌های بانک تجارت به شمار می‌رود. این بانک تا پایان آذرماه سال 1402 تعداد 14 هزار و 296 فقره تسهیلات اشتغالزایی جمعا به مبلغ بیش از 17 هزار 21 میلیارد ریال به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از این اقشار حمایت کرده است.

اجرای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسکن و در قالب اقدام ملی جهش مسکن یکی دیگر از اقدامات بانک تجارت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود. این بانک در قالب اقدام طرح جهش مسکن تا پایان آذرماه 1402 با اعطای 47 هزار و 394 فقره تسهیلات جمعا به مبلغ بیش از 57 هزار و 886 میلیارد ریال تسهیلات از این صنعت مهم و راهبردی کشور حمایت به عمل آورد. این بانک در همین بازه زمانی با پرداخت 20 هزار و 850 فقره تسهیلات مسکن روستایی جمعا به مبلغ 32 هزار و 723 میلیارد ریال در این حوزه خدمت‌رسانی کرده است.

تسهیلات اعطایی به معرفی‌شدگان سامانه سامد (سفرهای ریاست محترم جمهوری اسلامی) از دیگر اقداماتی است که بانک تجارت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود به آنها عمل می‌کند. این بانک تا پایان آذرماه 1402 با اعطای جمعا بیش از 2316 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب 15 هزار و 448 فقره به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

 

دانش بنیان‌ها زیر چتر تجارت

سهم شرکت‌های دانش بنیان از اقتصاد کشورها امروزه به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم در شناخت میزان توسعه یافتگی آنها به شمار می‌رود. بانک تجارت با این نگرش و در پی انعقاد تفاهمنامه‌های استراتژیک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت‌های گسترده‌ای از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آورده و در این راستا در 9 ماهه سال جاری در قالب 714 فقره بیش از 118 هزار میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت‌ها پرداخت کرده است.

بر همین اساس در رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، از حضور فعال و نگاه ویژه مدیرعامل بانک تجارت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تقدیر شد.

کسب تندیس زرین چهاردهمین دوره جایزه مدیریت مالی ایران بر اساس شاخص‌های تخصصی مالی، دریافت تندیس محصول برتر بانکی و مالی در نهمین رویداد تراکنش ایران، تامین مالی خرید هزار اتوبوس توسط بانک تجارت با هدف رفاه شهروندان تهرانی و انعقاد 33 هزار و 365 واحد قرارداد در حوزه اعطای تسهیلات طرح ملی جهش تولید مسکن از دیگر اقدمات بانک تجارت در سال جاری بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز