خبرگزاری کار ایران

در بازدید از این سازمان صورت گرفت؛

تمجید نمایندگان عالی دولت از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۱۸۳

عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از سوی اعضای کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امیدبخش و فراتر از بسیاری از مناطق آزاد ارزیابی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی و به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کار خود را در این منطقه به پایان برد. این کارگروه، عصر روز چهارشنبه 1 شهریور در جلسه ای، ارزیابی وضعیت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را آغاز کردند.

در آغاز این جلسه، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گزارش مبسوطی از آخرین وضعیت توانمندی ها و ظرفیت های این منطقه را به تفصیل ارائه کرد. تاریخچه و اهداف تشکیل منطقه، چشم انداز، زیر ساخت ها و ظرفیت ها، مشوق ها، سرمایه گذاری های انجام شده، پروژه های در حال ساخت و فرصت های سرمایه گذاری، اشتغال، وضعیت تولید و موانع آن، مسئولیت اجتماعی، فعالیت های زیست محیطی، اقتصاد مقاومتی و طرح توسعه از سرفصل های گزارش سیدامید شهیدی نیا به میهمانان خود بود.

در خلال گفتگوهای جلسه، روند توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از دیدگاه کارگروه، امید بخش توصیف شد و توجه به توسعه و افزایش اشتغالزایی را از ویژگی های برجسته آن دانستند. در حال حاضر بیش از 41 درصد ظرفیت تولید پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وجود دارد و فارغ از ایراداتی که به نوع و شیوه ی خصوصی سازی در پتروشیمی وارد است، جز سازمان منطقه ویژه و پژوهش و فناوری، تمامی شرکت های مستقر در این منطقه به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شده اند.

اعضای کارگروه تخصصی، برای جذب و هدایت سرمایه های خارجی و داخلی به سمت پتروشیمی قول مساعد دادند و شرط آنرا مناسب بودن عرصه برای جذب سرمایه گذار دانستند.

عضو کارگروه تخصصی شورایعالی گفت: استان خوزستان ظرفیتهای ارزنده ای را در خود دارد و پس از نفت، ارزشمندترین پتانسیل آن صنعت پتروشیمی است. کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط، صنایع فولاد، صنایع گردشگری نیز از جمله این ظرفیتها به شمار می رود. تامین ابزارهای مورد نیاز پیشبرد اهداف و الزامات مورد نیاز توسعه در بخشهای مختلف خصوصا در حوزه پتروشیمی می تواند بسیار سودآور باشد.

یکی دیگر از اعضای کارگروه، جهت پبشگیری از بروز برخی تعارضات قانونی پیشنهاد کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پتروشیمی بایستی در خصوص قوانین و مقرراتی که مطالبه گران مختلف مطرح می کنند مراقبت نماید تا از تصویب مقررات و قوانینی که به مناطق آزاد و ویژه خسارت وارد می کند، جلوگیری نماید. کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق اثرگذاری بالایی در تنظیم لوایح، بخشنامه ها و مقررات دولتی دارد. مسیر توسعه‌ی کشور تنها از طریق توسعه صنعت پتروشیمی محقق می شود. پتروشیمی صنعت ارزش آفرینی است که می تواند ما را از خام فروشی نفت و گاز، به سمت تولید ثروت از منابع خدادادی سوق دهد.

نماینده ی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر مانعی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی وجود ندارد، اگر یک سرمایه گذار به سرمایه گذاری در پتروشیمی علاقه نشان دهد، ما در بانک مرکزی برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می کنیم.

جلالوندی نماینده سازمان محیط زیست نیز گفت: به موازات اجرایی شدن توافقنامه پاریس برای کاهش گازهای گلخانه ای و حرکت به سمت اقتصاد کم کربن در کشور، سازمان حفاظت محیط زیست نیز برنامه ای ملی را در سطح کشور در حال پیاده سازی دارد. این سازمان در سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت نفت منعقد کرد و یک برنامه ی عملی تدوین نمود که اجرای آن به کارگروهی متشکل از HSE وزارت نفت و بخش معاونت انسانی سازمان محیط زیست محول شد. برنامه HSE به تمامی شرکتهای تحت پوشش وزارت نفت ابلاغ شده و اولین قدم آن تشکیل کمیته مشترک عسلویه برای اجرای برنامه هایی در یک دوره ی زمانی بود. گام دوم تشکیل کمیته ی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است تا بتوانیم ضمن پایش و رصد وضعیت زیست محیطی منطقه، تعهدات بین المللی خود را به انجام برسانیم.

توسعه گردشگری صنعتی موضوعی بود که از خلال مذاکرات انجام شده کارگروه با سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مطرح شد: نوع نگاه به استان خوزستان از دیرباز نگاهی صنعتی و نفتی بوده است اما این استان ظرفیت های بی نظیری در حوزه ی گردشگری دارد. گردشگری دریایی، گردشگری تاریخی و طبیعی از اشکال متصور در گردشگری استان خوزستان است؛ علاوه بر آن در زمینه گردشگری صنعتی، در دو سال گذشته روابط عمومی وزارت نفت پیش نویس برنامه ای را در خصوص توریسم صنعتی و تاریخی استان خوزستان تدوین کرده است. بازدید از چاه شماره یک مسجد سلیمان، صنایع ملی حفاری اهواز، پالایشگاه نفت آبادان و پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در کنار بازدید از آثار باستانی استان، یک برنامه ی گردشگری سه روزه است که برای گردشگران طراحی و به مسئولین گردشگری ارائه شده است.

گزارش پیش بینی های مربوط به اشتغال مولد در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی توسط نماینده ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امیدوار کننده ارزیابی شد.

فرهاد شیخی، ادامه داد: با توجه به گزارش عملکردی که در حوزه اشتغال ارائه شد، اینگونه گزارشدهی در مناطق کشور کمتر انجام می شود. منطقه های پیشتاز مثل منطقه پتروشیمی باید برای ایجاد ارتباط با کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیش قدم و از ظرفیت های خوب این شورا بهره مند شود. وی گفت: در حال حاضر 102 منطقه ویژه اقتصادی در نوبت ارزیابی هستند؛ اعضای کارگروه پس از ارزیابی عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مصمم شدند تا سایر مناطق را نیز ارزیابی کنیم و از این نظر آنها را درجه بندی کنیم تا عملکردهای خوب به چشم بیایند.

شیخی در جمع بندی سخنان خود تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از نظر فعالیتها، عملکردها، وضعیت مالی و آمار اشتغالزایی، از خیلی از مناطق آزاد ما بهتر است.

کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای حاکمیتی و اقتصادی است که بعنوان تصمیم سازان این شورا فعالیت می کنند. ارزیابی این کارگروه با هدف اجرایی کردن مصوبه بازنگری مطالعات طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صورت گرفت. این بازنگری راه را برای توسعه منطقه هموار می کند.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اولین منطقه تخصصی کشور است که از مزایا، زیرساختها و پتانسیل های فراوانی برخوردار است. این منطقه به عنوان یک منطقه استراتژیک برای توسعه صنعت پتروشیمی و اقتصاد کشور شناخته می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز