خبرگزاری کار ایران

تاثیرافزایش حقوق بر رونق اقتصاد داخلی

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۰۸۶

مدتی است که مقام معظم رهبری رویکرد اقتصادی سیاستهای کلان کشور تاکید دارند و سالها را با عناوین اقتصادی نامگذاری می‌کنند. امسال نیز ایشان حمایت از خرید کالای ایرانی تاکید کردند تا مردم را ترغیب کنند از خرید کالای خارجی خودداری کنند.

اما سوال اینجاست که چه افرادی می‌توانند کالاهای گران خارجی را بخرند. بی شک کارگران و حداقل بگیران توان خرید کالای خارجی را ندارند زیرا دریافتی آنان حتی به خط فقر هم نمی‌رسد.

بنابراین افزایش دستمزد کارگران به تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. نکته مهم گران شدن نرخ ارز و تاثیر آن بر زندگی اقشار آسیب پذیر است. گران وارزان شدن ارز در زندگی اقشار گوناگون متفاوت است؛ بدین معنا که هرچقدر به سوی اقشار کم درآمد حرکت کنیم، قیمت ارز در زندگی آنها اثر کمتری دارد. اما چون اقشار کم درآمد بیشتر از کالا و خدمات داخلی استفاده می‌کنند و در کالاهای واسطه‌ای و مصرفی، وابسته به تولیدات داخلی هستند، بنابر این افزایش نرخ ارز اگر در زندگی طبقه مرفه اثر بالایی داشته باشد در زندگی اقشار کم درآمد اثر ناچیزی دارد.

نکته دیگر اینکه باید بر هزینه‌های عمومی‌نظارت شود. متاسفانه عده‌ای افزایش قیمت ارز را بهانه می‌کنند و به سراغ هر صنفی که می‌رویم در توجیه گران فروشی، گرانی قیمت ارز را بهانه می‌کنند که نیازمند برخورد جدی با این متخلفان است.

با توجه به همه موارد، افزایش قیمت دستمزد کارگران به میزان 20 درصد مطلوب است. البته دولت اعلام کرده میزان تورم تک رقمی‌است و هنگامی‌که افزایش دستمزد به میزان دو برابر تورم است، تصمیمی‌ایده ال برای واقعی کردن زندگی کارگران و اقدامی‌مطلوب است.

وقتی مسوولان خط فقر را تعیین می‌کنند باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که شاغل هستند و کار می‌کنند، دستمزدی بالاتر از خط فقر دریافت کنند تا بتوانند با خط فقر مبارزه کنند. نتنیجه آنکه هرچقدر سطح درآمد کارگران و بازنشستگان را بالاتر ببریم، این اضافه پرداخت بی شک صرف خرید کالای ایرانی می‌شود و چون کارگران به اندازه‌ای درآمد ندارند که کالای گران قیمت خارجی بخرند، افزایش دستمزد می‌تواند در خرید کالای ایرانی و رونق تولید و اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

در این رابطه نقش دولت پررنگ است. زیرا اگر دولت بتواند بخشی از کمکهای خودش را از طریق بن تعریف کند و این بن را به خرید کالای ایرانی از طریق تعاونی‌های کارگری و کارمندی اختصاص دهد، می‌تواند موثر باشد تا هم جریان نقدینگی را کنترل کند و هم با تخصیص کالای ایرانی به این بن‌ها، به عرضه کالای ایرانی و اشتغال داخل کمک کند.

منبع: روزنامه تجارت- سید کمال الدین شهریاری- نماینده مجلس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز