خبرگزاری کار ایران

مدیر کل مدیریت بحران استان سمنان:

سمنان کمترین میزان تأمین آب پس از سیستان و بلوچستان را دارد/ خشکسالی بزرگترین مخاطره استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۱۴۶

مدیر کل مدیریت بحران استان سمنان گفت: این استان در سال جاری با ۵.۶ درصد تامین آب، کمترین میزان تامین آب در کشور بعد از سیستان و بلوچستان را دارد.

به گزارش ایلنا، کمال طاهریان مدیر کل مدیریت بحران استان سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۱.۶۹ صدم درصد از مساحت استان سمنان تحت تاثیر خشکسالی بوده است، افزود: از این مقدار ۵۴.۴ دهم درصد تحت تاثیرخشکسالی شدید است.

وی گفت: متوسط بارندگی سطح استان از اول مهر ماه تا آخر آذرماه سال جاری ۶.۲ دهم میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت ۷۳.۶ درصد کاهش داشته است.

طاهریان اظهار کرد: میانگین دمای استان از ابتدای سال‌جاری ۱۵.۶ دهم است که نسبت به بلندمدت ۱.۸ دهم گرمتر شده است و آرادان با ۳.۱ درجه بیشترین افزایش دما و مهدیشهر با ۵ دهم درجه کمترین افزایش دما را نسبت به بلند مدت دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استان سمنان در تشریح وضعیت ذخایر آب سدهای استان، گفت: مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان تا پایان آبان ماه سال جاری با ۶۶ درصد ذخیره ، ۱۴ درصد کاهش و سد کالپوش و مجن و حبله رود  نیز به ترتیب ۵ ،۴  و۲۲ درصد نسبت به سال گذشته، کاهش ذخایر آب دارند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد تامین آب در استان سمنان از منابع زیر زمینی است، گفت: میزان آبهای سطحی نیز ۲۸.۲۴ صدم درصد است و بخش کشاورزی با ۸۵.۱ دهم، بیشترین میزان مصرف آب و بخش های شرب و صنعت با ۱۰.۶ دهم درصد و ۴.۳ دهم درصد در رده های بعدی قرار دارند.

طاهریان با بیان اینکه در کشور ۵۴ مخاطره ثبت شده است، گفت: استان سمنان با ۴۰ مخاطره درگیر است که مهم‌ترین آنها خشکسالی،سرمازدگی، سیل،زلزله و آتش سوزی جنگل هاست.

وی اظهار کرد: در ۸ ماهه نخست سال‌جاری میزان خسارت وارده در حوزه کشاورزی ۲.۶۵۳میلیارد تومان، در حوزه سرمازدگی ۴۱۲ میلیارد تومان و در حوزه سیل ۳۲۳ میلیارد تومان بوده است. 

 طاهریان گفت: در حال حاضر ۲ پایگاه اطفای حریق، ۳ ایستگاه فعال لرزه نگاری، ۳ ایستگاه ثابت و فعال سنجش آلودگی هوا  و ۷۹ ایستگاه مختلف برای کمک به تعیین وضعیت آب و هوای استان، در استان سمنان فعال است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز