خبرگزاری کار ایران

تیمچه ناسار سمنان مرمت و احیاء می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۰۸۰

بر اساس انعقاد تفاهم نامه مشارکت بین این اداره کل و مالک تیمچه ناسار، این اثر تاریخی باز زنده سازی، ساماندهی، مرمت و بهسازی می شود.

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از مرمت و احیای تیمچه ناسار سمنان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: بر اساس انعقاد تفاهم نامه مشارکت بین این اداره کل و مالک تیمچه ناسار، این اثر تاریخی باز زنده سازی، ساماندهی، مرمت و بهسازی می شود.
محمدحسین بحرالعلومی با بیان اینکه کار مرمت این تیمچه آغاز شده و تا یک ماه آینده به پایان می رسد، گفت: جمع آوری حدود ۱۴ متر مربع بخش فلزی تیمچه ناسار و برگرداندن آن به حالت اصلی خود با مرمت و بازسازی قسمت های تخریب شده بر اساس قرینه موجود، از جمله اقدامات در حال انجام برای مرمت و احیای این تیمچه است.

بحرالعلومی افزود: ساخت و نصب درهای چوبی ورودی، آجرفرش کف و اندود دیوارهای جانبی، جمع آوری کابل ها، لوله های گاز و آب از منظر تیمچه نیز از دیگر اقدامات در دست اجراست. مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از اهدای ۱۴ متر مربع از مغازه مالک به نفع مرمت و بازسازی بخشی از اثر تاریخی بازار نیز خبر داد و گفت: این امر زمینه احیای هر چه بهتر این اثر تاریخی را فراهم می کند.

تیمچه ناسار در تکیه ناسار واقع شده است. تکیه ناسار از نظر فرم و شکل ظاهر بسیار شبیه به تکیه پهنه سمنان است، به جز آنکه در چند سال اخیر در وسط آن حوضی بزرگ ساخته شده است، طبقه پائین تکیه را چندین مغازه تشکیل می دهد و در طبقه بالای آن ایوان هایی برای تماشای مراسم تعزیه وجود دارد. در بخش جنوبی تکیه ناسار یکی از بهترین و بزرگترین نمونه های آب انبار سمنان به نام آب انبار ناسار قرار دارد که با پله های متعدد به محل برداشت آب منتهی می شود. سقف تکیه پوشیده است و یک شیروانی بزرگ و قرمز رنگ با پنجره های مشبک سبز بر روی آن ساخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز