خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

چرا سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی اتکا در سیستان و بلوچستان به حاشیه رفت؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۷۸

در حالی ۱۳ سال از دستور مقام معظم رهبری برای سرمایه گذاری ۳۰ هزار هکتاری شرکت اتکا وابسته به وزارت دفاع در سیستان و بلوچستان می‌گذرد که حتی یک متر زمین هم از سوی مسئولین این استان به مجری طرح واگذار نشده است.

ایلنا: رئیس نخستین ستاد اجرایی فرمان مقام معظم رهبری گفت: اگر کمتر از یک ساعت کار کار‌شناسی توسط مسئولین سیستان و بلوچستان انجام می‌شد تاکنون کارهای بزرگی در این استان انجام می‌شد.
به گزارش خبرنگار «ایلنا» از زاهدان، ۱۳ سال قبل دستوری برای ایجاد سرمایه‌گذاری ویژه در سیستان و بلوچستان ابلاغ شد، دستوری که مقام معظم رهبری در جریان سفرشان به این استان صادر کردند. ایشان نیروهای مسلح را مکلف به انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان در این استان کردند.
شرکت کشت و صنعت اتکا یکی از ماموران موظف به سرمایه گذاری در این استان معرفی شد. تعهدی که به موجب آن اتکا باید از ۱۲۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کرد. اما این سرمایه گذاری که باید در ۳۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان انجام می‌شد، انجام نشد.
به گفته مشاور مدیرعامل شرکت اتکا با این سرمایه گذاری حداقل ۴۰ هزار شغل در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شده که تاکنون فقط هزار شغل آن محقق شده است. او همچنین گفته که اگر ده دقیقه جلسه کار‌شناسی برای یکی از طرح‌هایی که خود جهاد کشاورزی استان پیشنهاد داده و زمین نیز برای آن مشخص کرده، گذاشته شود، مشکل طرح چرخه تولید مرغ یک میلیون قطعه اتکا حل خواهد شد.
علیرضا کیخا که نزدیک به ده سال مشاور عالی چندین استاندار و نماینده رئیس جمهور سابق نیز بوده، معتقد است که کوتاهی‌های مسئولین استان در دو سال گذشته خیلی زیاد بوده است. وی در اثبات ادعای خود به قراردادهای واگذاری موقت اراضی اشاره می‌کند و می‌گوید که پس از گذشت چند روز همه چیز از نوع آغاز می‌شد.
دبیر نخستین ستاد اجرای فرمان مقام معظم رهبری در استان که مکتبات و پیگیری‌هایش در مورد سرمایه‌گذاری اتکا از دو کتاب حجیم هزار صفحه‌ای هم فرا‌تر رفته می‌افزاید: «پنج هزار هکتار از اراضی را به ما معرفی کرده‌اند تا موضوع کشت و صنعت را داشته باشیم. برای این بخش ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مطالعه طرح پرداخت شد ولی متاسفانه اراضی را به ما تحویل ندادند»
مشاور معاون هماهنگی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری در دولت گذشته با بیان اینکه در سایر نقاط کشور در کمتر از دو سال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌ایم می‌افزاید: «امسال خودشان پیشنهاد دادند که ۵۰۰ هکتار از اراضی باهوکلات را به اتکا واگذار کنند، این را در جلسه شورای برنامه ریزی استان مصوب کردند و بعد از مدتی گفتند که اینجا در حوزه زیست تمساح پوزه کوتاه قرار دارد، در حالی که اراضی این منطقه چندین سال است که کشت می‌شوند!».
کیخا همچنین به ایجاد قرنطینه به پیشنهاد جهاد کشاورزی اشاره و می‌گوید: «در مورد قرنطینه‌های دامی هم بیش از شش ماه است که در خواست کرده‌ایم تا در می‌رجاوه حتی با سرمایه گذاری خودمان قرنطینه احداثکنیم ولی با مشکلات زیادی مواجه شدیم. کاری که ظرف ۴۸ یا حداکثر ۷۲ ساعت باید انجام می‌شد تا حالا انجام نشده است.»
در مجموع اگر از فرصت طلایی سرمایه گذاری که نیاز جدی استان است، عبور شود، از دستور صریح مقام معظم رهبری نمی‌توان به سادگی گذشت، دستور که ایشان به صراحت تاکید کرده‌اند «هر چند دیر شده ولی کار دلسوزانه و با همتی است، کار را با جدیت دنبال کنید». عدم اجرای این دستور موجب شد تا خبرنگار ایلنا برای بررسی موضوع با متولی پیگیری آن در استان گفتگویی داشته باشد و چرایی آن را برای مردم تشریح کند:

*سال ۸۱ مقام معظم رهبری در سفری به سیستان و بلوچستان مصوباتی را برای رفع محرومیت‌ها مصوب کردند، این مصوبات با بینش بلند ایشان در مورد نیازهای واقعی منطقه پیش بینی شده بود که یکی از آن‌ها سرمایه گذاری شرکت کشت و صنعت اتکا بود، بفرمایید که چرا با گذشت بیش از یک دهه از این سفر خروجی کار زیاد مشخص نیست؟

_ سال ۸۱ حضرت آقا سفری به سیستان و بلوچستان داشتند. با توجه به شرایط خاص استان به نیروهای مسلح دستوراتی صادر کردند که در سیستان و بلوچستان برای ایجاد اشتغال پایدار سرمایه گذاری کنند. به هر دلیل تا سال ۸۵ اقدام موثری صورت نگرفت. اواخر سال ۸۵ وقتی از دانشگاه زابل به عنوان مشاور استاندار سیستان و بلوچستان به استانداری آمدم مطابق با عادت شخصی‌ام همه موارد راجع به این سیستم اداری را مطالعه کردم. در حین مطالعه اوراق در استانداری به دستور مقام معظم رهبری برخوردم. به نظر موضوع بسیار خوبی برای استان بود. با استاندار وقت هم این موضوع را در میان گذاشتم که او هم دستور پیگیری داد. موضوع را از طریق سرلشکر فیروزآبادی بررسی کردیم. گفتیم که حضرت آقا همچین دستوری صادر کرده‌اند که خیلی خوب پیگیری نشده است. پس از آن نامه، دیدیم که آقای سرلشکر فیروز آبادی با شکل جدی پیگیری کرده‌اند و گردش کار را به حضرت آقا داده‌اند. حضرت آقا هم با دست خودشان نوشته‌اند که «هر چند دیر شده است اما کارهای دلسوزانه‌ای است و این به شکل کامل پیگیری شود». پس از آن کارگروهایی در سطح کشور و استان تشکیل شد. در استان تنها ستاد اجرایی فرمان مقام معظم رهبری در کشور را تشکیل دادیم. اتکا، بنیاد تعاون ارتش، ناجا، سپاه و تمامی نیروهای مسلح موظف شدند تا بحثاشتغالزایی در سیستان و بلوچستان داشته باشند. در این باره طرح‌هایی را در اولویت گذاشته‌ایم که یکی از آن‌ها البسه نظامی که امروز شاهد آن هستید، بود.

*در مورد بخش‌های مورد دستور مقام معظم رهبری درباره سرمایه گذاری در سیستان و بوچستان بفرمائید. البسه نظامی؟

بله. دستور صریح حضرت آقا این است که تمامی البسه و منسوحات مورد نیاز نیروهای مسلح ما باید از استان سیستان و بلوچستان تامین شود. دوم اینکه ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان توسط قرارگاه خاتم النبیا سپاه باید احیا و در اختیار مرزنشینان و مردم قرار گیرد. یعنی قرار‌گاه خاتم النبیا باید اراضی را شناسایی، تحویل و کارهای آب رسانی و کشت اولیه را انجام داده و سپس تحویل مردم دهد تا آن‌ها در این اراضی برای خود شروع به کار کنند. مورد بعدی احداثگلخانه بود. باید ۵۰۰ واحد گلخانه ایجاد می‌شد. بخشی از این کار در زمان مسئولیت آقای سردار نقدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد(بیش از ۱۰۰ گلخانه ایجاد و واگذار شد) و پس از آن هم قرارگاه قدس ادامه کار را انجام داد. بخش بعدی دستور مقام معظم رهبری مشابه احیای اراضی بود. شرکت کشت و صنعت «اتکا» باید خودش ورود پیدا می‌کرد. یعنی از آن بخش اعظم دارایی‌ها این سازمان که به نوعی خصوصی است قرار شد حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی در اختیار اتکا قرار گرفته و سرمایه گذاری از سوی این مجموعه انجام شود.

*در مورد اتکا بیشتر توضیح دهید، چه پروژه‌هایی پیش بین شده بود و چه اقداماتی انجام شد؟

متاسفانه بنا به دلایلی پروژه‌هایی که «اتکا» تعریف کرد مورد بی‌مهری قرار گرفت. زمین و آب در اختیار شرکت قرار داده نشد. پس از آن مدیریت وقت از سال‌های ۸۸ به بعد که جای بسی تعجب دارد، پای کار نیامد. بازهم باید تعجب کرد که وقتی یک شرکت می‌خواهد بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت در منطقه‌ای داشته باشد البته غیر از بحثگردش مالی، این گونه رفتار می‌شود. البته در بخش گردش مالی تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان گوشت توسط استان سیستان و بلوچستان تامین شده است. مدعی هستیم که بخش اعظم صنایع بسته‌بندی و کشتارگاه‌های استان را ما حمایت کرده‌ایم، با بخش خصوصی قرارداد بستیم. به عنوان پیش پرداخت گفتیم که این یک میلیارد تومان را بگیرید و کشتارگاه‌تان را تکمیل، دام را تامین و با شرایط بهداشتی کشتار و بسته بندی کنید سپس گوشت تحویل گرفتیم. این برای تقویت نیروی بومی استان انجام شد. علاوه بر این موارد تعداد شرکت‌های زنجیره‌ایمان را تا پنج برابر افزایش داده‌ایم. پس از همه این‌ها به مسئولین استان گفته شد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری قانوناً و شرعاً موظف هستیم تا اوامر ایشان را انجام دهیم. به مدیران استانی اعلام کردیم؛ هر پروژه‌ای که شما می‌فرمائید اعلام کنید تا ما سرمایه گذاری کنیم. این هم به دلیل این بود که پروژه‌هایی که ما اعلام کردیم با اینکه قابلیت اجرا داشت، از سوی استان اجرا نشد. ما می‌دانیم که می‌شود، زیرا در زمانی که مسئول ستاد اجرایی فرمان حضرت آقا بودم بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی را به سپاه تحویل داده‌ایم، چطور می‌شود که مسئولین وقت استان نتوانند حتی ۵۰۰ هکتار کوچک را تحویل بدهند؟ این واقعاً جای سوال دارد.

* خب، بعد چه شد؟

بعد از آن به دوستان گفتیم که پروژه‌ها را شما خودتان پیشنهاد کنید، آن‌ها گفتند که پروژه پرورش مرغ و جوجه را انجام دهید. ما گفتیم که اگر استان زمین و آب در اختیار اتکا قرار بدهد در هر نقطه که مسئولین استان اعلام کنند، طرح پرورش یک میلیون قطعه‌ای مرغ و جوجه را خواهیم ساخت. متاسفانه از این موضوع الآن بیش از دو سال است که می‌گذرد، اگر استاندار و مسئولین وقت یک ساعت جلسه کار‌شناسی می‌گذاشتند، بدون هیچ مشکلی زمین و آب در اختیار اتکا قرار می‌گرفت تا این پروژه‌ای که می‌تواند اشتغال زایی خوبی داشته باشد و هم تولید گوشت سفید استان را تامین کند، اجرا می‌شد. واقعاً دلیل این کم کاری برای ما اصلاً مشخص نیست که پس از گذشت دو سال چرا این کار محقق نشده است؟ باید از مسئولین استان سوال شود، آن‌ها باید اینجا در مورد دو سال اخیر پاسخ دهند، جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی که خودش پروژه را به ما معرفی کرده است چرا بعد از دو سال این کار را می‌کند؟ موضوعی که در یک جلسه کمتر از یک ساعت و حتی ده دقیقه قابل حل است. می‌شود اراضی مشخص شده را تحویل گرفت اما نمی‌دانیم که دلیلش چیست؟ در استانی که سرمایه گذاری در این حد نیاز است و باید برای آن فرش قرمز پهن کرد چرا برخی مدیران در اتاقشان را بر روی سرمایه گذاری بسته‌اند؟ این موضع تا جایی پیش رفت که نامه‌ای خطاب به استان نوشته شد که اگر سیستان و بلوچستان نیازی به سرمایه گذاری ندارد با ما اعلام شود تا تکلیف مشخص شود!

* با توجه به اینکه همواره از سوی مسئولین استان تکرار می‌شود که شرکت‌های دولتی در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کنند، به‌نظر شما آیا استان نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد؟

استان بسیار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اگر مدعی هستیم که دولت باید در استان سرمایه گذاری کند، نیروهای مسلح هم بخشی از دولت هستند، چرا بحثالبسه را پیگیری نکرده‌ایم و فقط توانسته‌ایم ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کنیم؟ کارخانه تولید البسه نظامی زاهدان مجهز‌ترین کارخانه این بخش در جنوب شرق «دنیا» است، اگر بنیاد تعاون ناجا ۱۰۰ درصد در این بخش سرمایه گذاری کرده است، مسئولین استان هم باید پیگیری کرده و از ستاد کل بخواهند. برخی از آقایان به مشکلات قانونی مانند ترک تشریفات و مناقصه محدود اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که اگر این البسه را در استان تولید کنیم، گران‌تر از سایر نقاط تولید می‌شود. به صراحت در جلسات شورای سیاست گذاری نیروهای مسلح این بحثمطرح شده که اگر سرمایه گذاری نیروهای مسلح در سیستان و بلوچستان حتی یک ریال هم نصیب نیروهای مسلح نشد و لازم شد که با ترک تشریفات مناقصه انجام شود، باید البسه نظامی کشور در سیستان و بلوچستان تولید شود. باید پرسید که چرا این بخش دیگر گسترش پیدا نکرد؟ چرا همین کارخانه هم روبه تعطیلی رفته است؟ چرا از مسئولین نیروهای مسلح پیگیری نمی‌شود؟

* شرکت کشت و صنعت اتکا در بخش‌های دیگری هم تمایل به سرمایه گذاری داشته است؟

سایر بحث‌های شرکت اتکا؛ پنج هزار هکتار از اراضی را به ما معرفی کرده‌اند تا موضوع کشت و صنعت را داشته باشیم. برای این بخش ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مطالعه طرح پرداخت شد، ولی متاسفانه متوجه شدیم که در قبل هم خود وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام داده بود و می‌دانست که آنجا برای کشت و کار مناسب نیست. بعد اعلام کردند که اینجا نقطه صفر مرزی و آن اراضی را به ما تحویل ندادند. در ابتدای امسال خودشان پیشنهاد دادند که ۵۰۰ هکتار از اراضی باهوکلات را به اتکا واگذار کنند، البته درخواست اولیه اتکا در پنج سال گذشته هم این منطقه بود ولی پس از اینکه مصوب شد تا این اراضی تحویل شود، به ما گفتند که این منطقه در محدوده زیست تمساح پوزه کوتاه قرار دارد و نمی‌شود آنجا را به اتکا داد. این اراضی که قرار بود به ما بدهند، چندین سال است که کشت می‌شوند و هیچ فاصله‌ای با اراضی بانک زمین یا‌‌ همان باهوکلات ندارد. حتی کانال‌های آب هم برای آن حفر شده بود، این موضوع می‌توانست توسط مسئولین استان پیگیری شود و مشکل حل شود. البته این را به نوعی قانع هستیم که مشکل محیط زیستی دارد و مسئولین ارشد وزارت دفاع هم این را پیگیر هستند. امیدواریم که با تغییراتی که در استان صورت گرفته است، مشکلات این بخش حل شود. خوشبختانه از اطلاع رسانی که با آقای هاشمی(استاندار) شده، ایشان با دوستانی که در وزارت دفاع و اتکا داشته‌اند، بیش از ده ساعت جلسه گذاشته و قول گرفته‌اند.

* موضوع قرنطینه چیست؟

در مورد قرنطینه‌های دامی هم بیش از شش ماه است که در خواست کرده‌ایم تا در «میرجاوه» حتی با سرمایه گذاری خودمان قرنطینه احداثکنیم، ولی با مشکلات زیادی مواجه شدیم. کاری که ظرف ۴۸ یا حداکثر ۷۲ ساعت باید انجام می‌شد. تا حالا نشده. کدام سرمایه‌گذار می‌آید و شش ماه برای سرمایه گذاری وقت می‌گذارد؟ پروژه‌هایی که در خود سیستان و بلوچستان از سوی مسئولین جهاد کشاورزی تعریف شده[که ما در استان صنایع بسته بندی می‌خواهیم]، نباید شش ماه زمان ببرد، اعلام کردیم که این کار را انجام می‌دهیم، ولی متاسفانه این چیزی را که الآن ما با آن رو به رو هستیم یک بحثی است که دو تا سه سال اعتبار گذاشته شده برای سیستان و بلوچستان و به هیچ جا هم نرسیده است. مسئولین استان همکاری نمی‌کنند، کوتاهی شده است به هیچ عنوان مشکل قانونی وجود ندارد فقط و فقط کوتاهی مدیران بوده است. چرا وقتی صحبت از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت اتکا می‌شود که حداقل ۴۰ هزار شغل هم ایجاد می‌کند این گونه رفتار می‌شود؟ متاسفانه در مقطع کوتاه سال ۸۵ تا ۸۸ فقط هزار شغل در این بخش ایجاد شده و متاسفانه تاکنون سرمایه گذاری به معنای واقعی نداشته‌ایم. در صورتی که اگر دستور مقام معظم رهبری را در سال ۸۱ مد نظر قرار دهیم، اکنون حدود ۱۳ سال از آن می‌گذرد، در سایر نقاط کشور در کمتر از دو سال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌ایم ولی اینجا خیر. موضوع پرورش شتر با مشارکت مردم هم از طریق اتکا در استان دنبال شد. ابتدای برای این منظور هم مقداری اراضی را در استان به ما اعلام کردند، ما هم متناسب با این اعلام مطالعات خود را انجام داده و تعدادی شتر خریداری کردیم، حتی اعلام کردیم که از محل اعتبارات اتکا برای تقویت بیابان‌های استان و غنی سازی مراتع نیز هزینه خواهیم کرد. حتی گفتیم در هر نقطه‌ای که مسئولین صلاح بدانند ما سرمایه گذاری می‌کنیم نقطه اعلام کردند، ولی به یکباره مکاتبه‌ای به ما شد که این شدنی نیست. این در حالی است که ما در ورامین، گرگان و سمنان مرتع گرفتیم و حتی شتر را از سیستان و بلوچستان تهیه کرده و به آن منطقه بردیم. چطور می‌شود در همه جاهای ایران مسئولین موافقت می‌کنند و اراضی تحویل می‌دهند ولی در سیستان و بلوچستان این محقق نمی‌شود. در محدوده سیستان، میرجاوه، ایرانشهر، دلگان و بزمان در مورد مراتع پیش بینی شده بود. دلیل آن‌ها در مورد واگذار کردن زمین به هیچ وجه منطقی نیست. وقتی هیچ همکاری نمی‌شود باید چکار کرد؟ در باره واگذاری زمین برای مراتع، باهوکلات، مرغ و همه، جلسات زیادی گذاشته شده و بار‌ها هم مصوب شده که ظرف ۲۴ ساعت زمین واگذار شود ولی متاسفانه هیچ کار نشد. این کوتاهی است، بار‌ها صحبت کرده‌ایم، به ویژه با آقای نخعی(معاون برنامه ریزی استاندار) و آقای نورا(مدیرکل اقتصادی)، دستور مقام معظم رهبری است و بالا‌تر از قانون است دولت هم در این زمینه دستور داده. عدم اجرای آن‌ها فقط کوتاهی مسئولین استان سیستان و بلوچستان است.

*در مورد اراضی باهوکلات که در اردیبهشت امسال در شورای برنامه ریزی استان ۷۰۰ هکتار به اتکار واگذار شد، بالاخره واگذار شده با نه؟

(خنده)، اینجا ۵۰۰ هکتار زمین خودشان اعلام کرده بودند که بهترین محدوده برای اتکا است، ما موافقت اصولی‌هایش را گرفتیم، چهار دستگاه تراکتور با توان بالا به ارزش یک میلیارد تومان خریداری کردیم ولی به دلیل اینکه باز دوباره زمین را به ما نداند تراکتور‌ها را به مزارع دیگر اتکا منتقل کردیم. چرخه تولید مرغ یک میلیون قطعه‌ای در سه راهی «دشتک» داشتیم، این برایمان خیلی جای سوال دارد. خود دوستان جهاد کشاورزی سه راهی «دشتک» را پیشنهاد دادند، مورد قبول واقع شد. آن چیزی که برای من خیلی سخت بود و گلایه‌مند شدم اول اینکه[در یک سال اخیر] برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی شش ماه طول کشید. بعد از آن دوستان جلسه را تشکیل دادند. در یادمان شهدا چند تا چاه حفر کردیم اصلاً مسیر آب یادمان شهدا هم تغییر کرده است، همچنین یکی از این چاه‌ها آقایان به طرح گاو شیری هم واگذار کرده‌اند، گفتیم همین چاه را به ما بدهید، با اصلاً مجوز حفر یک چاه دیگر بدهید تا به هر قیمتی که شده این بحثیک میلیون قطعه‌ای حل شود. این انجام نشد. به عنوان نماینده شرکت اتکا در جنوب شرق برای ما جای سوال دارد که چرا؟ اگر ما نیاز به سرمایه گذاری نداریم بگویند، اگر داریم که پای کار باشند، نه اینکه یک جلسه شورای برنامه ریزی را شش ماه طول بدهند و بعداً برگزار کنند.

* خود اتکا هم طرح داده است؟

به عنوان اتکا پروژه‌‌هایمان را پیشنهاد دادیم که حالا دوستان قبول نکردند که آب نیست و آنجا سد نداریم و…، گفتیم حالا شما پروژه‌هایتان را به ما اعلام کنید، گفتند که مرغداری، پروار بندی دام و… بزنید، علاوه بر مواردی که گفتم، گفتیم که حاضریم ۵۰۰ راس گوساله را در باهوکلات پرواربندی کنیم، البته الآن هم اعلام می‌کنیم، بحثواگذاری ۴۰۰ هکتار اراضی پرورش میگو داشته‌ایم، آن‌ها حتی تا این لحظه زمین هم به ما واگذار نکرده‌اند. با وجود مشکلاتی که در مورد میگو جنوب استان دارد، ما آمده‌ایم دو تا استخر ۲۰ هکتاری را از بخش خصوصی اجاره کرده و به صورت علمی داریم بحثمیگو را دنبال می‌کنیم.

* شما گفتید که طبق فرمایش مقام معظم رهبری قرار بوده که ۳۰ هزار هکتار اراضی برای سرمایه گذاری ویژه به شرکت اتکا داده شود، حالا برخی کم کاری‌ها را اشاره کردید، بفرمائید که چند هکتار از این مقدار اراضی تا حالا واگذار شده است؟

هیچ؟ حتی یک متر زمین هم داده نشده است، حاضریم سرمایه گذاری کنیم. استان در ابتدا در ۱۳ نقطه اراضی پیشنهاد کرد که باهوکلات هم جزو این پیشنهاد‌ها بود، اراضی مثل «گرگ حیدرآباد»، «ریگ ملک»، سه هزار هکتار در «چاه نیمه»، سد زیردان و ماشکید و… البته برخی مشکل دارند و فقط در حد پیشنهاد بوده‌اند. حضرت آقا پس از گردش کار دستور فرمودند: «هر چند دیر شده ولی کار دلسوزانه و با همتی است، کار را با جدیت دنبال کنید، محور این اقدامات باید دولت و استاندار باشد و نیروهای مسلح نقش پشتیبان با رعایت همه ضوابط را داشته باشد.» دوبار در سال ۸۸ دستور گرفیتم «نظر به اینکه بعضی سازمان‌ها قوانین و الزامات مناقصه را مانع موجود برای پوشاک سازمانی خود عنوان نموده‌اند، به منظور رفع این مانع به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود با مناقصه محدود در منطقه زابل و یا حتی ترک تشریفات مناقصه کار تولید پوشاک را به تولید کننده گان منطقه واگذار یا با ایجاد واحد‌های تولیدی با کارگران بومی سیستانی راساً اقدام به تولید در محل نمائید. هدف از سرمایه گذاری و راه اندازی واحد‌های اشتغال در استان سیستان و بلوچستان تویت امنیت منطقه است، فلذا عدم اجرای مصوبات توسط سازمان‌های نیروهای مسلح به استناد به صرفه نبودن کار نسبت به سایر استان‌ها پذیرفته نیست، مصوبات قبلی و تکالیف تعیین شده برای ارتش، سپاه، ناجا و وداجا ولو اینکه هیچ سودی را نصیب سازمان‌ها نکند باید اجرا شود» این دستور صریح حضرت آقاست. بار‌ها صورتجلسه تحویل موقت زمین داده شده ولی باز کار متوقف شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز