خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از انتظار چهار ساله زاهدانی‌ها:

تعاونی مهری که با اسکناس مسکن می‌سازد

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۴۳۲

قرار بود تا با ۱۰ میلیون تومان؛ کمتر از یکسال کلید را با تجهیزات و آسانسور تحویل بدهند ولی چهار سال گذشت، ۲۵ میلیون پول گرفتند و شاید تجهیزات هم نداشته باشد. / شنیده‌ام که پول‌ها را از ما می‌گیرند و در چابهار و زابل سرمایه‌گذاری می‌کنند. / در انتخابات مجمع تعاونی هیچ کس را دعوت نکردند و خودشان، خود را معرفی کرده‌اند.

ایلنا: اعضای یک شرکت تعاونی مسکن مهر در زاهدان در حالی از طولانی شدن زمان ساخت مسکن مهر خود خبر می‌دهند که به گفته تعدادی از آن‌ها، شرکت یاد شده از سرمایه‌هایشان در سایر پروژه‌ها سوءاستفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار «ایلنا» از زاهدان، اواسط دوره‌ی فعالیت دولت نهم بود که مسکن مهر بر سر زبان‌ها افتاد و قرار شد بر طبق آن طبقه‌ی متوسط و رو به پایین جامعه صاحب خانه شوند. مسکن مهر از‌‌ همان ابتدا موافقان و مخالفانی داشت. مخالفان از نقش این طرح بر افزایش تورم و هزینه‌های اضافه ایجاد زیرساخت‌ها هشدار می‌دادند و موافقان هم بر لزوم صاحب خانه شدن طبقه متوسط و ترکیدن حباب قیمت مسکن پافشاری می‌کردند. از طرفی ساخت و ساز موجود هم تناسبی با تقاضای مسکن نداشت؛ یعنی خانوار‌های نیازمند به مسکن هر ساله از میزان ساخت و ساز‌ها بیشتر می‌شدند.

به هر حال طرح مسکن مهر اجرا شد و به گفته وزیر سابق راه و شهرسازی از دولت نهم تا پایان این دولت حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور شروع به ساخت شدند.

تاکنون در مورد مسکن مهر در مناطق مختلف کشور انتقادات زیادی مطرح شده است. برای نمونه در شهر زاهدان چندین نقطه برای اجرای این پروژه تعریف شده که فاصله مکانی زیادی با واحد اصلی جمعیت شهر دارد. «مهر شهر» زاهدان یکی از همین سایت‌هاست. موضوع این گزارش به یکی از سایت‌های واقع در خیابان پرستار این شهر باز می‌گردد. سایتی با بیش از ۸۰ واحد ۹۶ متری که یک شرکت تعاونی مشغول به اجرای آن‌هاست.

این پروژه که به گفته اعضا از سال ۸۹ آغاز شده و قرار بوده تا کمتر از یکسال، «کلید» تحویل صاحبانش بدهد، تاکنون تکمیل نشده است. «نعمت الله قاسمی» یکی از ساکنین آینده‌ی این مجموعه در تماس تلفنی با خبرگزاری «ایلنا» از کارشکنی‌های گسترده‌ای در مورد این پروژه انتقاد کرد. کارشکنی‌هایی که به گفته وی از تقاضای‌ پرداخت پول‌های میلیونی توسط اعضا آغاز و تا انتخاب مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره شرکت تعاونی ختم می‌شود.

او که در سال ۸۹ اولین پرداختی خود را با پنج میلیون تومان وجه نقد و ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با امید خانه‌دار شدن واریز کرده، به گفته‌ی خودش پس از آن در نوبت‌های مختلف دیگری تا ۱۸،۲۰ و ۲۵ میلیون تومان هم پرداخته است. وی با انتقاد از نحوه فعالیت شرکت مسئول ساخت این پروژه می‌گوید: «وقتی افزایش قیمت‌ها را تا ۲۵ میلیون تومان دیدم روی این عدد برای بستن قرارداد پافشاری کردم و قرارداد گرفتم. اکنون هم آخرین مبلغ‌هایی که برای پرداخت جدید از دوستان شنیده‌ام، ۲۸ تا ۴۰ تومان است، یعنی اینقدر به‌علاوه ۲۵ میلیون وام باید پرداخت شود».

«قاسمی» در بخش دیگری از صحبتش می‌افزاید: «این ۹۸ متری که دارند برای ما می‌سازند، در پروژه‌های نیروی انتظامی و سپاه که ساختشان هم زمان با پروژه ما شروع شده تا ۱۸ میلیون تومان آورده شخصی و ۲۰ میلیون تومان وام تحویلشان داده شد. با هم شروع کرده‌ایم و آن‌ها تمام کرده و در مجتمع‌ها هم ساکن شده‌اند ولی ما هنوز منتظریم».

این عضو تعاونی در ادامه به وعده‌های نخستین تحویل واحد‌ها تا کمتر از یکسال اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در این شرکت که هیچ‌کس نیست، هر وقت می‌رویم یکی اینجا مسئول است، اصلاً هیچ کس پاسخگو نیست. موسسه‌ی طرف قرارداد هم تغییر نام پیدا کرد و نمی‌دانم چه شده است».

برای انتخاب هیئت مدیره هیچ کس را دعوت نکرده‌اند

او همچنین در مورد انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیر نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که تاکنون هیچ دعوتی برای انتخاب هیئت رئیسه از سوی شرکت به وی نشده و بیش از ۵۰ بار هم برای این موضوع به شرکت مراجعه کرده است. البته از تعدادی از اعضا هم این موضوع را جویا شده و آن‌ها هم در انتخابات مجمع شرکت نداشته‌اند. قاسمی می‌گوید: هیچ کس را دعوت نکرده و خودشان، خود را معرفی کرده‌اند البته فقط و فقط برای «پول» یا اخطاریه با ما تماس می‌گیرند.

«حجت اله کاظمی» یکی دیگر از افرادی‌ست که در این پروژه شرکت کرده است. او که از سال ۸۹ تاکنون ۲۵ میلیون تومان پول برای واحد خود پرداخت کرده، به گفته‌ی خودش دیگر نمی‌خواهد چهار میلیون جدید واریز کند. وی حتی حاضر شده که در همین شرایط ساختمان را به او تحویل دهند و مابقی کار را خودش دست بگیرد ولی با مخالفت مواجه شده است.

«کاظمی» همچنین می‌گوید: «با ما هنوز قراردادی هم بسته نشده، گفته‌اند که تا آخر سال تا ۲۵ و ۲۸ میلیون تومان سهم خود را پرداخت کنید تا با شما قرارداد ببندیم. به آن‌ها گفتیم که این قدر که شما پول می‌گیرد، اگر ما از‌‌ همان ابتدا کار را دست می‌گرفتیم تا حالا تمام شده بود».

یک عضو دیگر این پروژه هم در تماس جداگانه‌ای با خبرگزاری ایلنا از کوتاهی این شرکت تعاونی گلایه کرده است. «حمیدرضا لطفی قاسمی» گفت: شنیده‌ام که پول را از ما گرفته‌اند و در پروژه زابل، «مهر شهر» زاهدان و چابهار هزینه کرده‌اند. بله؛ شنیده‌ام که این پول را در چابهار هم برده‌اند».

وی در بخش دیگری از صحبتش می‌افزاید: «بازرس مجموعه به من گفته ما از شما پول می‌گیرم، حتی به شما می‌گوییم که شاید این خانه پکیج و درهای دو جداره هم نداشته باشد. در صورتی که حتماً طبق قرار اولیه و نوع سازه باید در دو جداره و همچنین نما هم داشته باشد. نمای ساختمان را یک متر سنگ کرده‌اند و مابقی را رنگ سیمانی زده‌اند. کجای دنیا این رو دیده‌اید که حرف تا عمل این قدر فاصله داشته باشد؟ جدیداً هم رفته‌ایم که دارند کچ و خاک می‌زنند و آرام، آرام کار می‌کنند، البته تا یادم نرفته بگویم که فقط یک واحد را در و پنجره دو جداره کار کرده‌اند، شاید هم برای افتتاحیه باشد.»

سال ۸۹ که تورم و تحریمی در کار نبود

«لطفی قاسمی» در مورد علت تاخیر در اجرای این سایت مسکن مهر گفت: «اول قرار بود خانه را با زیر ۱۰ میلیون نقد و یک وام ۲۵ میلیونی در کمتر از یکسال تحویل بدهند. من خودم اولین واریزی را اردیبهشت ۸۹ پرداخت کردم، وقتی پیگیری می‌کردیم می‌گفتند که اعضا پولشان را پرداخت نکرده‌اند، ما تحریم هستیم و «سوپر پنل» فقط یک کارخانه در تهران دارد و دیر می‌رسد و… آن موقع که تحریمی و تورمی نبود همه با این آقایان مشکل دارند. آن چیزی که من شنیده‌ام چند تا پیمانکار هم با آن‌ها کنار نیامدند.»

وی در ادامه افزود: «ما از طریق یک موسسه ثبت نام کردیم و بعد این‌ها در کنار این موسسه شرکت تعاونی ساخته‌اند. ما اصلاً این را قبول نداریم.»

این عضو شرکت تعاونی همچنین گفت: آخرین باری که به شرکت مراجعه کرده از او خواسته شده تا سقف واریزی نقدی به ۴۵ میلیون تومان برسد.

او در ادامه افزود: «ابتدا ۱۵،۱۷ و بعد ۱۸ میلیون تومان قرار شد بیشتر نشود. حتی گفتند که حدود دو یا سه میلیون تومانی هم به شما در آخر کار بازگردانده می‌شود، ولی آخرین باری که پیش آقای «سرابندی» مدیرعامل رفتم گفت که ۴۵ تومان باید بپردازید، گفتم به چه دلیل؟ گفت با تحریم‌ها و یارانه‌ها و این‌ها با مشکل مواجه‌ایم. بعد من گفتم سال ۸۹ نه تحریم داشتیم و نه مشکلی، باز او گفت که به شرکت فشار آمده و از این بهانه‌ها.»

«قاسمی» ادامه داد: «مشکل ما این است که قرارداد نبسته‌ایم، چند تا از بچه‌ها هستند که با ۲۵ میلیون آورده شخصی قرارداد بسته‌اند. چطور در شهرهای دیگر مسکن مهر را با ۱۸ میلیون تومان تحویل داده‌اند؟ ما اینجا نجومی پول بدهیم!» او در ادامه از انتخابات تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل هم انتقاد و عنوان کرد اطلاع دارد که برای او و نه نفر دیگر از اعضای این تعاونی حتی یک پیامک هم برای شرکت در انتخابات ارسال نشده است.

از شرکت حسابرسی می‌کنیم

«محمود کاظمی» نیز شاکی دیگری است که می‌خواهد به‌همراه دیگر اعضا از وضعیت شرکت حسابرسی کند. او می‌گوید «هر چه برای عقد قرارداد رفتیم، پاسخگو نبودند. اصلاً خودشان قرارداد نبستند تا تعهدی نداشته باشد و دستشان برای هر کاری باز باشد. الان با اعضای دیگر تقاضای یک حسابرس داریم تا بحث‌های مالی شرکت را بررسی کرده و ببینند که بعد از چهار سال این‌ها چه کرده‌اند؟»

وی در بخش دیگری هم گفت: حضور بازرس شرکت رفتیم، این آقا با رفتار طلبکارانه گفت که اگر خانه‌ای تحویل شما شد، بروید و در آن بنشینید و اگر هم خانه‌ای تحویل نشد، هر وقت آماده شد، بروید آنجا. نکته دیگر اینکه ابتدا گفتند خانه‌ها کابینت MDF و آسانسور دارد ولی حالا می‌گویند که معلوم نیست که این‌ها را هم داشته باشد.

«امین عظیمی» نیز که به آینده امیدوار است، می‌گوید همه کارهای این شرکت مخفیانه انجام می‌شود. او ادامه می‌دهد که این‌ها دل بخواهی با هر که خواستند قرار داد بسته‌اند.

وی می‌افزاید: در محدوده خیابان پرستار این اولین پروژه مهر بود که آغاز شد ولی الآن همه ساخته شده‌اند و این پروژه هنوز تمام نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز