خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر:

غذای ماهیان خاویاری در کشور تولید می شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۱۵

برای نخستین بار برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری، غذای این گونه در کشور تولید می شود.

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با اشاره به بحران کاهش ذخایر ماهیان خاویاری، گفت: برای نخستین بار برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری، غذای این گونه در کشور تولید می شود.

به گزارش ایلنا، محمود بهمنی در مراسم امضای توافقنامه واگذاری دانش فنی چهار دستاورد تحقیقاتی تولید خوراک ماهیان خاویاری، مایه تلقیح سویا، لوبیا و نخود به بخش خصوصی، افزود: در حال حاضر یکی از ارزشمندترین ذخایر آبزیان دریای خزر، ماهیان خاویاری هستند که متاسفانه طی سالهای اخیر ذخایر آنان به شدت کاهش یافته و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ در برداشت این ذخایر با بحران جدی مواجه شویم.

به گفته وی، قدمت ماهیان خاویاری به ۵۰ میلیون سال قبل یعنی عصر دایناسورها می رسد که به فسیل زنده مشهور هستند.

وی گفت: طی سالهای متمادی برای توسعه آبزی پروری ماهیان خاویاری در آبهای داخلی و حفظ ذخایر این گونه در دریای خزر اقدامات تحقیقاتی موثری صورت گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر تصریح کرد: بنابراین نتایج تحقیقاتی نشان می دهد که برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری باید زیرساخت های لازم برای تامین غذا و احتیاجات غذایی آنها تامین شود.

وی اضافه کرد: بیش از یک دهه از فعالیت محققان دریای خزر می گذرد که در این راستا حدود ۱۲ طرح تحقیقاتی به ثمر رسیده که نتایج آن تامین فرمولاسیون مراحل مختلف رشد ماهیان خاویاری است.

وی گفت: در حال حاضر غذایی که برای ماهیان خاویاری مصرف می شود، مختص ماهیان قزل آلا است زیرا این غذا حالت شناوری در آب دارد و ماهیان خاویاری به دلیل داشتن دهان زیرین نمی توانند از این نوع غذا که شناور در آب است، استفاده کنند.

وی افزود: بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد که باید برای تغذیه ماهیان خاویاری از غذاهایی که در کف دریا قرار می گیرند، بهره گیری شود.

بهمنی ادامه داد: در سال ۹۲ حدود ۶۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شد، این در حالیست که میزان ماهیان خاویاری موجود در استخرهای پرورشی کشور حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن پیش بینی شده بود حال اگر روزانه به اندازه ۲ درصد وزن بدن ماهی غذا نیاز باشد باید روزانه ۱۲ تن غذا به مصرف ماهیان خاویاری کشور برسد.

وی اظهار داشت: طبق پیش بینی سال ۱۴۰۴، باید به ۲۰ هزارتن تولید گوشت ماهیان خاویاری دست پیدا کنیم که این رقم بالایی است.

وی با بیان آنکه امروزه بخش قابل توجهی از غذای ماهیان خاویاری وارد کشور می شود، گفت: غذای وارداتی ماهیان خاویاری دارای قیمت بالایی است که علاوه بر ایجاد بار مالی، فاقد فرمولاسیون غذایی انحصاری ماهیان خاویاری نیز می باشد.

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: طبق آمارهای جهانی، در حال حاضر میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در جهان حدود ۱۰۰ هزار تن است که ۵۰ هزار تن آن توسط چین تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه برند خاویار به نام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: معتقدیم کشور ما با دستیابی به فرمول انحصاری غذای ماهیان خاویاری می تواند علاوه بر تولید غذای مورد نیاز ماهیان خاویاری کشور بخشی از آن را نیز صادر کند.

وی ادامه داد: به طور مثال امارات عربی متحده با وجود اینکه در منطقه گرمسیری و فاقد منابع آبی لازم است اما برای سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرده که ۷۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۳۵ تن خاویار تولید کند بنابراین به طور حتم تولید غذای ماهیان خاویاری می تواند مورد استقبال اکثر کشورهای جهان قرار گیرد.

بهمنی افزود: نقش فعالیت های تحقیقاتی کشور در زمینه تولید خوراک آبزیان و فرمولاسیون ویژه ماهیان خاویاری می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت آبزی پروری و ایجاد شرایط توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور ایفا کند.

وی گفت: در راستای توسعه آبزی پروری و تولید ماهیان خاویاری، هم اکنون پرورش این گونه در ۱۹ استان کشور در حال انجام است.

وی اضافه کرد: علیرغم تصور عموم که پرورش ماهیان خاویاری تنها در محدوده دریای خزر امکان پذیر است اما به دلیل سازگاری بالای ماهیان خاویاری این نوع ماهیان در استان های مختلف از جمله خوزستان، یزد و قم نیز در حال تولید هستند و تاکنون علاوه بر گوشت ماهیان خاویاری، خاویار نیز از آنها برداشت شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز