خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران:

باید قبول کرد در تدوین برنامه توسعه‌ای مشکل داریم

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۹۷۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران ایجاد انضباط مالی در دولت، اصلاح ساختار و کوچک‌سازی بدنه دولت را از جمله راهکارهای عملی در این راستا عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید قبول کرد در تدوین برنامه توسعه‌ای مشکل داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین شافعی، صبح امروز در چهل و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، به برنامه توسعه ای‌ در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی برنامه‌های توسعه‌ای زیادی در دستور کار داشتیم که به جز برنامه سوم توسعه در سایر برنامه‌ها به اهداف مورد نظر نرسیدیم، درحالی که همراه ما سایر کشورهای اطراف برنامه توسعه با سابقه کمتری دارند، اما از ما توفیق بیشتری داشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید قبول کرد مشکلات زیادی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای داریم، افزود: اگر قرار باشد، گذشته تکرار نشود، نیازمند باز‌شناسی و اصلاح در تدوین برنامه‌ها هستیم.

شافعی تصریح کرد: در طول ۵ سال گذشته متوسط تحقق بودجه‌های جاری ۹۵ درصد بوده در حالی که این امر در مورد بودجه عمرانی ۵۷ درصد است. یعنی ما توانسته‌ایم نیمی از بودجه عمرانی را جذب کنیم، با انبوهی از پروژه‌های ناتمام روبرو هستیم تا جایی که اکنون ۲۸۰۰ طرح عمرانی نیمه ‌تمام و ناتمام داریم که برای آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است اما به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است.

وی بر این نکته تاکید کرد که باید ضمانت اجرایی قوی با پاسخگویی درست برای اجرای برنامه توسعه ششم مشخص شود و دولت خود را برای ایجاد ارتباط منطقی میان قوانین و بودجه سالانه مقید کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ایجاد انضباط مالی در دولت، اصلاح ساختار و کوچک‌سازی بدنه دولت را از جمله راهکارهای عملی در این راستا عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال مشوق‌های صادراتی و ورود آن در بخش تولید می‌تواند به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه تلقی شود، تا محور اصلی توسعه در کشور با نگاه به تولید در راستای صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکل اصلی در این راه گفت: اجرا نشدن برنامه‌های توسعه‌ای و عدم اهتمام دولت به اجرای برنامه‌ها از جمله مشکلات در این مسیر است هر چند در طول سال‌های گذشته برنامه‌های خوبی تدوین شده، اما اجرای مناسبی نداشته و در برنامه ششم توسعه باید اهمیت بیشتری به اجرای درست برنامه داده شود.

به گفته شافعی برنامه‌های توسعه‌ای کشور به شکلی که تاکنون بوده جوابگو نیست و پیشنهاد می‌‌کنیم در فرآیند برنامه ششم از نظرات فعالان اقتصادی، تشکل‌های بخش خصوصی در تدوین برنامه ششم نظرخواهی شود. تا اهداف بلند‌تر پروازانه تکرار نشود، بلکه واقعیت و امکانات موجود مدنظر قرار گیرد.

شافعی به این نکته هم اشاره کرد که در برنامه‌های تدوین شده ارتباط منطقی بین بودجه‌های در نظر گرفته شده و منابع مالی وجود ندارد و لازم است، دولت از ابزار مالی با تخفیف منابع خود استفاده کرده و سپس برنامه توسعه نوشته شود، در حالی که تاکنون این گونه نبوده و اکثرا بودجه در مسیر برنامه‌‌ها در تعارض بوده است.

وی بودجه را مهم‌ترین ابزار دولت برای ثبات و بهبود تولید و اشتغال برشمرد و افزود: عمده منابع بودجه صرف کارهای جاری کشور شده و بودجه‌های عمرانی را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است، تا حدی که پروژه‌های عمرانی کشور ناتمام مانده و بخش خصوصی با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز