خبرگزاری کار ایران

برای توسعه همه استان‌ها نمی‌توان برنامه‌ای واحد ارائه کرد

کد خبر : ۱۳۴۴۹۰

در گذشته وجود بازارچه‌های مرزی به رشد فعالیت‌های اقتصادی برون مرزی کمک کرده ولی امروز زمان استفاده از آن‌ها به پایان رسیده است چراکه تجارت در دنیا با شیوه‌های جدید صورت می‌گیرد و دیگر بازارچه‌های مرزی در آن نقشی ندارد و کارآمدی خود را حداقل در بین کشورهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق از دست داده‌اند.

نشست مشترک مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، استان‌دار و اعضای هیأت نمایندگان اتاق ارومیه با رئیس، اعضای هیأت رئیسه و دبیرکل اتاق ایران با همکاری معاونت پارلمانی این اتاق، ‌یک‌شنبه ۱۵ دی‌ماه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این نشست با هدف ارتقای اقتصادی بخش خصوصی استان آذربایجان غربی، بررسی نحوه تعامل و همکاری‌های دو جانبه، ارائه راهکارهای عملی توسعه استانی، تعیین اولویت‌های اثرگذار در استان و ارزیابی راهکارهای سرمایه‌گذاری در این منطقه از سوی اتاق ایران تشکیل شد.

«غلام‌حسین شافعی»، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، یکی از وظایف مهم اتاق را ارائه مشاوره‌های اقتصادی به سه قوه کشور دانست و تصریح کرد: «برای این‌که اتاق بتواند در انجام این وظیفه خطیر خود که مشورت‌دهی به سه قوه نظام است باید اطلاعات جامعی از معضلات هر استان به طور جداگانه داشته باشد، چرا که نمی‌توان برای کل کشور نسخه‌ای واحد در نظر گرفت.»

برای توسعه تولید باید ظرفیت‌سنجی کرد
وی با تأکید بر لزوم ظرفیت‌سنجی استان‌ها شناسایی استعدادهای نهفته در منطقه عنوان کرد: «برای گسترش فعالیت‌های واحدهای تولیدی باید هر استانی به طور جداگانه ظرفیت‌سنجی شوند. در گذشته مطالعاتی با عنوان آمایش سرزمین انجام شد که به هنگام عملیاتی شدن با مشکل روبه‌رو شد.»

به اعتقاد شافعی باید واحدهای تولیدی و اقتصادی به درستی مکان‌یابی شوند تا به توسعه منطقه خود بیانجامد، در غیر این صورت اتلاف منابع تنها نتیجه آن خواهد بود.

رئیس اتاق ایران گفت: «در برخی استان‌ها شاهد ایجاد صنایع فولاد هستیم که برای تأمین آب مورد نیاز آن باید آب شرب روستاهای منطقه را با تانکر جابه‌جا کرد.»

شورای گفت‌و‌گو دید متوازن و همه جانبه را ممکن می‌کند
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تشکیل جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها و انتقال موارد بررسی شده به شورای مرکزی، توضیح داد: «اگر مشکلات و چالش‌های موجود در هر استان از سوی شورای گفت‌و‌گوی‌‌ همان منطقه بررسی شود و در ‌‌نهایت جمع‌بندی‌ها به شورای مرکزی منتقل گردد، می‌توانیم دیدی متوازن و همه جانبه نسبت به کل مناطق کشور پیدا کنیم.»

گسترش فعالیت‌های برون‌مرزی اتاق
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود گسترش فعالیت‌های برون‌مرزی استان آذربایجان غربی را یکی از مهم‌ترین اقدامات اتاق ارومیه برشمرد و تشریح کرد: ‌ «این استان با منطقه اقلیم کردستان عراق، ترکیه و ارمنستان هم مرز است؛ باید از این موقعیت استفاده کرده و با همکاری اتاق ارومیه و نمایندگان مجلس فعالیت‌های برون‌مرزی را گسترش داد. اتاق ارومیه باید برای ورود به منطقه قفقاز و ترکیه پیشتاز باشد.»

معضل اصلی آذربایجان غربی، وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه
«کیامرز کیهانفر» رئیس اتاق ارومیه، مهم‌ترین معضل این استان را وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه برشمرد و توضیح داد: «اگر در مورد مدیریت بهینه آب در این استان فکر فوری نشود، این منطقه دیگر مانند قبل نخواهد بود. برای حل این مشکل نباید زمان را از دست بدهیم.»

وی در رابطه با مزایای مناطق آزاد در توسعه تجارت و روابط اقتصادی با سایر کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: «با حضور دولت جدید امیدهایی در دل مردم کشور شکوفا شد. توقع مردم این بود که از همه ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی کشور استفاده شود یکی از مزیت‌های ایران وجود مناطق آزاد است؛ منطقه آزاد ماکو که در سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کرد، باید با سرعت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. «

مسیرهای مواصلاتی استان آذربایجان غربی مناسب تجارت نیست
«علی دیلمقانیان» عضو هیأت نمایندگان اتاق ارومیه، با تأکید بر این نکته که باید تحریم‌های داخلی را پیش از تحریم‌های خارجی لغو کنیم، تشریح کرد: «تحریم‌های داخلی بیش‌از نوع خارجی آن اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داد. در این برهه زمانی که نوک پیکان حملات کشورهای خارجی به اقتصاد ایران اصابت کرد انتظار می‌رفت که در داخل از آن حمایت ویژه صورت گیرد. این در حالی بود که در همین زمان شاهد بروز تحریم‌های داخلی بودیم.»

وی با انتقاد از ظهور شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها و رقابت آن‌ها با بخش خصوصی واقعی گفت: «متأسفانه بانک‌ها به دلیل در اختیار داشتن سرمایه بالا به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌‌های اقتصادی کشور مبدل شده‌اند این در حالی است که طبق قانون بانک‌ها حق حضور در فعالیت‌های اقتصادی را ندارند.»
این فعال اقتصادی هم‌چنین نبود آزادراه‌های مناسب در منطقه آذربایجان غربی را که به عنوان یکی از کریدورهای اصلی ارتباطی بین ایران و کشورهای اروپایی شناخته می‌شود را مورد انتقاد قرار داد.

تاکیدبر بهبود وتوسعه فعالیت‌های گمرکی در منطقه آذر بایجان غربی
نجات سنگی، عضو دیگر هیئت نمایندگان اتاق ارومیه رشد کشاورزی در منطقه جنوبی استان آذربایجان غربی را یکی از دستاوردهای مهم تلقی واعلام کرد: در حال حاضر مکانیزه کردن کشاورزی در دستور کار فعالان این حوزه قرار گرفته است. البته برای رسیدن به هدف اصلی راه طولانی باقی مانده که تحقق آن به همکاری همه مسئولان نیاز دارد.»
بر اساس اظهارات وی تامین فضای مناسب برای آموزش کودکان و نوجوانان، توسعه فعالیت‌های گمرکی منطقه جنوبی استان و بازارچه‌های موجود و تکمیل پروژه ساخت جاده پیران شهر - نقده از جمله خواسته‌های مردم این منطقه از نمایندگان مجلس است.

حل مشکل تولید در دستان بخش خصوصی است
در ادامه محمد قسیم عثمانی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، در ابتدا ی سخنان خود انبساطی بودن لایحه بودجه را یکی از دلایل عدم تحقق آن در سال ۹۳. تلقی و عنوان کرد: لایحه بودجه ۹۳ کاملا انبساطی است که اجرای آن تورم‌ها را تشدید می‌کند و همین موضوع کار را برای استان‌های کشور سخت‌تر می‌کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: باتوجه به شرایط کنونی و کاهش درآمدهای دولت، این بخش خصوصی است که بایدوضعیت تولید را مدیریت کرده و با حفظ رضایت فعالان اقدام به جذب سرمایه گذاران جدید کند.
وی تاکید کرد: باید جذابیت‌های لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم شود. روند سرمایه گذاری تسهیل گردد و برای رفع تنگناهای موجود مانند بروکراسی‌های اداری، حمایت‌های عام قانونی و خاص صورت گیرد.
از سوی دیگر فعالان اقتصادی استانی نیز باید از منابع صندوق توسعه ملی بهره ببرند و در عین حال از امنیت و آرامش خاطر برخوردار باشند.

بازار عراق وترکیه دو امتیاز ویژه برای استان است
محمد علیپور رحمتی، نماینده مجلس، وجود دو بازار عراق و ترکیه در مرز آذربایجان غربی را یکی از مزیت‌های اصلی این منطقه برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: آغاز به کار منطقه آزاد ماکو یکی از دستاوردهای مهم برای اقتصاد آذربایجان غربی است. خوشبختانه تا کنون سرمایه گذاران زیادی برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند. مجلس نیز این آمادگی را دارد که از همه حق و حقوق افراد در این منطقه حمایت کند.
وی همچنین برای حل مسائل گمرکی و ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه مبادلات تجاری فرامرزی این منطقه اعلام آمادگی کرد.

آذربایجان غربی دروازه ورود به بازارهای اروپایی
رسول خضری، نماینده مجلس شورای اسلامی، آذربایجان غربی را دوازه ورود به بازارهای اروپایی برشمرد و تشریح کرد: این استان ظرفیت‌های بالایی برای توسعه اقتصاد کشور در اختیار دارد؛ این استان به طور مستقیم با سه کشور هم مرز است و در مسیر استراتژیک ابریشم قرار دارد. هرچند از جاده‌های مواصلاتی مناسب برخوردار نیست. از سوی دیگر شرایط حمل و نقل ریلی مناسبی هم ندارد.

آذربایجان غربی فاقد زیرساخت‌های لازم است
در ادامه این نشست قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی که با حضور دولت جدید کار خود را دراین منطقه آغاز کرده است، با اشاره به آنچه که درتاریخ بر این استان گذشته است، توضیح داد: ارومیه تا قبل از انقلاب اسلامی، توسعه حاشیه‌ای داشت و بعد از انقلاب توسعه به سمت مرکز را آغاز کرد. با وجود چنین سرگذشتی این استان از رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی دور ماند و همین مسئله جذب سرمایه‌های جدید در آذربایجان غربی را دشوار می‌کند.


وی در ادامه وجود صنایع تبدیلی پیشرفته در این استان را یکی از از ویژگی‌های آن دانست و گفت: این منطقه باید برای حفظ مزیت خود در صنایع تبدیلی و کشاورزی تلاش کند. از سوی دیگر منطقه آزاد ماکو تا دو الی سه ماه دیگر آماده جذب سرمایه‌های جدید است. برای موفقیت در این منطقه باید الگوهای کشاورزی و تجاری را به روز کنیم.


سعادت ادامه داد: در گذشته وجود بازارچه‌های مرزی به رشد فعالیت‌های اقتصادی برون مرزی کمک کرده ولی امروز زمان استفاده از آن‌ها به پایان رسیده است چراکه تجارت در دنیا با شیوه‌های جدید صورت می‌گیرد و دیگر بازارچه‌های مرزی در آن نقشی ندارد و کارآمدی خود را حداقل در بین کشورهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق از دست داده‌اند.


استاندار آذربایجان غربی، مشکلات گمرکی را یکی از موانع توسعه تجارت بین المللی درایران دانست و گفت: متاسفانه بین نهادهای متولی گمرک در ایران هماهنگی لازم وجود ندارد و همین مسئله باعثبی‌نظمی و کندی در روند ترخیص یا صدور کالا‌ها می‌شود.


این مقام مسئول در رابطه با مشکلات مربوط به مالیات برای فعالان اقتصادی تصریح کرد: امور مالیاتی دستور می‌دهد که باید مبلغ مشخصی وصول شود در غیر این صورت اعتبار لازم در اختیار شعبه استانی قرار نمی‌گیرد. درکنار این مسئله باید بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی و چک‌های برگشتی آن‌ها را نیز درنظر گرفت.


وی درپایان سخنان خود به بحران آب در این منطقه و لزوم رسیدگی به معضل دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: امروز ۱۲ روستای حاشیه دریاچه ارومیه با شوری آب آشامیدنی مواجه شده‌اند و برای تامین آب شیرین باید از تانکر استفاده کنند. بنابراین رسیدگی به این مسئله یکی از اولویت‌های اصلی دولت است.


در انتهای این نشست، رئیس اتاق ایران مقرر کرد کمیته‌ای سه جانبه بین مجلس، اتاق ایران و اتاق ارومیه با هدف تعیین اولویت‌های توسعه اقتصادی استان تشکیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز