خبرگزاری کار ایران

معاون نخست وزیر قزاقستان اعلام کرد:

همکاری تجاری ۵ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان / بازرگانان قزاقستان به ایران می آیند

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۸۸۱

طی ۵ سال گذشته مشکلات مالی فراوانی برای روابط تجاری دو کشور وجود داشته که در حال حاضر این مشکلات در حال برطرف شدن است و اقتصاد دو کشور در حال توسعه است.

معاون نخست وزیر نسبت به رسیدن سطح همکاری تجاری با ایران به ۵ میلیارد دلار ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آست ایکیسیشف، معاون نخست وزیر قزاقستان در نشستی مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران با ابراز خرسندی از حضور در ایران و با اشاره به لزوم همکاری تجاری و سرمایه گذاری دو کشور اظهار داشت: چندی پیش ملاقات دو رئیس جمهور برگزار شد و در آن دیدار طرفین برلزوم فعالیت های بخش های دولت‌ و خصوصی تاکید کردند.

وی افزود: درحال حاضر قزاقستان برنامه توسعه رو به جلویی را دنبال می‌کند بطوری که اقتصاد قزاقستان تا به امروز ۶ درصد رشد داشته است و تولید ناخالص ملی به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

ایکیسیشف با اشاره به اینکه اهداف اصلی کشورش توسعه صنعت و تولید است، گفت: در ۲۹ می رئیس جمهور قزاقستان با همتایان خود در روسیه و بلاروس توافقنامه اتحادیه اوراسیا را امضا کردند که این اتحادیه به لحاظ اقتصادی مناسب بوده است و بازار خوبی را نیز ایجاد خواهد کرد و این مهم بطور حتم برای بخش تجاری ایران نیز قابل توجه است.

وی حجم صادرات قزاقستان به ایران را در سال ۲۰۰۸،۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در دیدار وزیر اقتصاد ایران با نخست وزیر قزاقستان رقم ۵ میلیارد دلار برای مبادلات تجاری دو کشور تعریف شده است به همین دلیل می‌توانیم برنامه‌ای برای گسترش روابط تجاری دو کشور داشته باشیم البته مشکلاتی برای تجارت دو طرف وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: تجار ما در قالب هیات‌های همکاری بحثمتالوژی، ذوب فلزات، ‌گندم، ‌مصالح ساختمانی را دنبال می‌کند و طرف ایرانی نیز علاقه‌مندی زیادی به سرمایه گذاری در کشور قزاقستان دارد و امیدواریم شاهد توافقات جدید باشیم.

وزیر صنعت و فناوری‌های نوین قزاقستان همچنین از حضور تجار قزاق در ماه سپتامبر در ایران خبر داد وگفت: بعد از دیدارهایی که انجام می‌شود ما زمینه‌ها و پروژه‌های قابل انجام را شناسایی کرده و طرحی دراین راستا تعریف خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: طی ۵ سال گذشته مشکلات مالی فراوانی برای روابط تجاری دو کشور وجود داشته که در حال حاضر این مشکلات در حال برطرف شدن است و اقتصاد دو کشور در حال توسعه است.

در ادامه امریف بغداد کولتائویچ سفیر قزاقستان در پاسخ به ایلنا در خصوص مشکلاتی که بر سر تجارت دو کشور وجود داشته که وزیر در سخنان خود طرح کرده بود، توضیح داد: مشکلات بزرگی در زمینه تجارت بین دو کشور وجود ندارد بلکه یکسری مشکلات بوروکراتیک است که براحتی قابل حل و برطرف شدن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز