خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران:

مسئولیت تامین آب و انتقال تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۷۹۱

مسئولیت تامین آب و انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو و مدیریت مصرف آب در مزرعه به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین برای ارتقای بهره‌وری مصرف آب در جهاد کشاورزی استان تهران اقداماتی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای جداسازی آب شرب از آب کشاورزی و نیز حذف فاضلاب از فرایند آبیاری اراضی سبزی و صیفی جنوب تهران، از آغاز برخورد قضایی با کشاورزان خاطی که اصرار بر کشت سبزی با فاضلاب داشته‌اند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برگزار شد، با اشاره به افتتاح بیش از ۵۰ پروژه کشاورزی گفت: در این هفته ۵۰ طرح را به ارزش ۳۱۳ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وی افزود: از این میزان که به یک درصد سهم دولت تحت عنوان تملک دارایی‌های سرمایه‌های استانی و ۲۷ درصد سهم بانکی و ۳۲ درصد آورده مجریان این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان داشت: این طرح‌ها شامل ۳ مرغداری به ظرفیت ۱۳۰ هزار قطعه، ۵ دامداری به ظرفیت حدود ۱۰۰۰ راس، ما دو واحد پرورش ماهی، ۳ واحد گلخانه به مساحت ۲۱ هزار متر مربع، ۶۰۵ هکتار آبیاری تحت فشار، چندین کیلومتر انتقال آب، ۲۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و گازسوز کردن ۱۵۰ واحد تولیدی است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به بحثبهره‌وری آب در بخش کشاورزی در استان تهران اشاره کرد و بیان داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی سال قبل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش نزولات آسمانی را به همراه داشته و به علت ارجح بودن تامین آب شرب نسبت به کشاورزی از سال ۱۳۴۰ تاکنون با احداثسدهای کرج، لار، لتیان و… میزان آب در اختیار بخش کشاورزی از ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون متر مکعب به یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: از سال ۱۳۴۰ تا امروز حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به علت قطع حق‌آبه کشاورزان بلاکشت مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: برنامه‌هایی در شرف نهایی شدن داریم از جمله این برنامه‌ها بحثتامین، تخصیص و ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در استان تهران با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت آب منطقه‌ای استان، شرکت آب و فاضلاب شهری استان و حمایت استانداری تهران است که انشاءالله این برنامه‌ها به وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و شورای عالی آب ارائه می‌شود.

موسوی بیان داشت: مسئولیت تامین آب و انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو و مدیریت مصرف آب در مزرعه به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین برای ارتقای بهره‌وری مصرف آب در جهاد کشاورزی استان تهران اقداماتی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: این اقدامات شامل ۳۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار، لایروبی و مرمت ۱۵۶ رشته قنات، حدود ۲ هزار کیلومتر انتقال آب و لوله‌گذاری، تجهیز و نوسازی حدود ۲۵ هزار اراضی کشاورزی، تغییر سیستم‌های کشت باز به سیستم‌های بسته و گلخانه‌ای در سطح حدود ۳ هزار هکتار و در سال زراعی جاری اجرای ۴۵ هزار کشاورزی حفاظت شده بوده است.

موسوی بیان داشت: از مجموع اقداماتی که تاکنون توسط جهاد کشاورزی استان انجام شده در مجموع ۳۳۱ میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی مصرف آب عملیاتی شده است.

وی افزود: سال ۹۳ به عنوان یکی از اساسی‌ترین اقدامات در راستای تحقق اهداف سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و برآوردن اهداف اقتصاد مقاومتی اجرای ۱۰ هزار آبیاری تحت فشار را در برنامه کاری خودمان قرار دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: این طرح‌ها با حمایت همه‌جانبه وزیر جهاد کشاورزی و استاندار تهران به اجرا در می‌آید و قرار است ۴۰ درصد اعتبار مورد نیاز آن از منابع استانی و ۶۰ درصد از اعتبار آن از طریق منابع ملی وزارت جهاد کشاورزی تامین شود.

وی افزود: به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۵۶ میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری بارانی ۴۰ میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: آخرین طرح هم در رابطه با جلوگیری از سبزیکاری با فاضلاب است، در استان تهران ۲۱۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۱۵۲ هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی باغ است که از این ۱۵۲ هزار هکتار اراضی زراعی، ۲۲ هزار هکتار زیر کشت سبزی و صیفی است و از کل مساحت ۲۲ هزار هکتار سبزی و صیفی استان تهران ۷۴۱ هزار هکتار آبیاری با آب مخلوط سالم و فاضلاب انجام می‌شود.

موسوی گفت: سهم فاضلاب در آبیاری ۷۴۱ هکتار بین ۱۵ تا ۳۵ درصد بوده که امسال این میزان به ۹۰هکتار کاهش یافته وقرار است در سال جاری به صفر برسد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از کاهش آبیاری اراضی کشاورزی سبزی و صیفی با آب فاضلاب گفت: مقوله تامین آب و کنترل سلامت آب و تولید محصول سالم بر اساس قانون به دستگاه‌های متعددی مرتبط می‌شود و در اجرای این طرح مشارکت همه دستگاه‌های مسئول در کنار یکدیگر لازم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان داشت: از جمله سازمان‌های مربوط به این طرح عبارتند از شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب منطقه‌ای تهران، اداره کل محیط‌زیست، شبکه بهداشت و درمان، سازمان جهادکشاورزی، دستگاه قضایی و فرمانداری‌های شهرستان‌های مربوطه است.

موسوی گفت: اولین کاری که برای جلوگیری از این موضوع انجام شد بررسی میدانی و شناسایی اراضی، تهیه شناسنامه و پایش مستمر مزارع سبزی‌کاری که با آب فاضلاب آبیاری می‌شدند، بود.

وی افزود: دومین اقدام، اقدامات آموزشی، ترویجی، توجیهی و توانمند سازی به ظرفیت ۲ هزار و ۲۵۰ نفر روز و نمونه‌گیری و آنالیز نمونه‌های آب، خاک و سبزیجات تولیدی در مزارع هدف بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان داشت: تاکنون ۳۶۰ مورد تذکر، اخطار شفاهی و ابلاغ کتبی به کشاورزان خاطی و کارگاه‌های صنفی و صنعتی آلوده کننده آب سالم کشاورزی داده شده است و تغییر نوع کشت ۴۵۰ هکتار سبزی‌کاری‌ها به کشت محصولات کشاورزی غیرتازه خوری مثل نباتات علوفه‌ای انجام شده است.

موسوی بیان داشت: در این زمینه جداسازی آب سالم و ناسالم و تامین آب سالم را در سطح ۱۷۶ هکتار از سبزی‌کاری‌ها با احداث۵ کیلومتر کانال و لوله‌گذاری و یک کیلومتر پوشش کانال‌های فاضلاب برق انجام شده است.

وی افزود: با اخذ و اجرای دستورات قضایی ۶ بند فاضلاب برق نابود شده است و ۲۱ موتور پمپ فاضلاب برق جلب شده و ۲۵ هزار هکتار سبزی‌کاری با آبهای نامتعارف تخریب شده و همچنین ۲۷ واحد صنفی آلاینده پلمپ شده است.

موسوی اظهار داشت: در عوض ۳۰ حلقه چاه عمیق با دبی ۶۰۰ لیتر در ثانیه جهت تامین آب سالم جایگزین از حدود ۳ سال قبل احداثشده و هم اکنون شرکت آب منطقه‌ای تهران به دنبال تجهیز و راه‌اندازی آن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: حدود ۳ متر مکعب در ثانیه آب از تصفیه‌خانه جنوب تهران جهت تامین آب سالم جایگزین برای اراضی شهرستان ری تخصیص پیدا کرده است و همچنین ۲۸ کشاورز خاطی که علی‌رغم همه فعالیت‌های آموزشی اصرار بر کشت سبزی با فاضلاب را داشته‌اند از طریق شبکه بهداشت ودرمان برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی افزود: همچنین ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی استان و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت‌های علمی و فنی مورد نیاز طرح، بسیج شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان تهران تا الان حدود ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و همچنین بیش از ۲۰۰ تن کلزا برای اولین بار در استان به عنوان یکی از محصولات مهم تکمیل کننده تناوب زراعی غلات کشت و خریداری شده است.

موسوی در خصوص خسارت ناشی از سرما زدگی و تگرگ در این استان گفت: در استان تهران این خسارت ۳۹۵ میلیارد تومان برآورد شده است و خسارت‌ها به تفکیک مزارع زراعی استخراج و جمع‌بندی شده و به مدیریت بحران استانداری منعکس شده و قرار است که اعتباراتی برای آن تخصیص یابد.

وی همچنین اظهار داشت: خسارت‌های توفان اخیر تهران هنوز بررسی نشده است.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال ۱۳۴۰،۹۱۰ میلیون متر مکعب آب در سال به کشاورزی این استان تعلق می‌گرفت که این میزان به ۲۸۸ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی کاهش یافته است و به طور کلی می‌توانیم بگوییم ۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تهران ۱۰۰ درصد امسال با خشکسالی مواجه بوده است.

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب سفره‌های زیر زمینی برای کشاورزی گفت: اقدامات آبیاری تحت فشار باعثپایداری منابع آب و سفره‌های آب زیرزمینی شده است و این اقداماتی که ما انجام داده‌ایم همگی در راستای کاهش مصرف سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز