خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز:

نقش رسانه‌ها در پدافند غیرعامل، انکارناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۳۲

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات، مقاوم‌سازی و همچنین ارتقای آگاهی‌های شهروندان و افزایش آمادگی برای مواجهه با شرایط سخت نزد شهروندان است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه، در جهت ایجاد آن اقدام کرد.

شهردار شیراز با بیان اینکه رسانه‌ها در بحران‌ها و حوادثنقش بسیار مهمی دارند، گفت: باید با استفاده مناسب از کارکردهای رسانه‌ای، با شیوه‌هایی کار‌شناسانه از حاشیه سازی در حوادثو بحران‌ها بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، علیرضا پاک فطرت صبح امروز یکشنبه، ۱۸ آبان ماه، در جلسه هماهنگی دستگاه‌های مختلف با مدیریت شهری در جهت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات، مقاوم‌سازی و همچنین ارتقای آگاهی‌های شهروندان و افزایش آمادگی برای مواجهه با شرایط سخت نزد شهروندان است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و کار‌شناسانه، در جهت ایجاد آن اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت هماهنگ در موضوع بروز حوادث، عاملی مهم در پیشگیری از بحرانی‌شدن وضعیت است، گفت: جلوگیری از حادثشدن حوادثطبیعی امکان‌پذیر نیست بنابراین تمام تلاش مصروف کاهش عوارض ناشی از وقوع حوادثی نظیر سیل و زلزله و دیگر حوادثطبیعی خواهد بود.

علیرضا پاک‌فطرت با تصریح اینکه برنامه‌ریزی در مدیریت بحران یک اصل اساسی است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید در هر جامعه‌ای که مدیریتی قوی‌تر، مجرب‌تر و کارآمد‌تر برای مقابله با عوارض ناشی از بحران‌ها وجود داشته باشد، مشکلات ناشی از وقوع حوادثطبیعی بسیار کمتر خواهد بود.

وی سپس ابراز داشت: مدیریت هماهنگ باید از یک مرکز و از یک اتاق فکر صورت گیرد تا حتی هنگامی که بحرانی رخ می‌دهد به صورت دقیق حتی بداند کدام کابل یا لوله از کجا و عمق چند متری عبور کرده، چند اینچ ضخامت دارد و مقاومت آن چقدر است.

وی اضافه کرد: شاید شیراز از برخی نظر‌ها وضعیت بهتری از کلانشهرهای دیگر داشته باشد، اما کانال مشترک تأسیسات شهری که طرح آن از سال‌ها قبل مطرح شده، ضرورتی است که باید سرانجام در این شهر اجرایی شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه همه بخش‌های کشور و استان خصوصا شهرداری باید همواره برای روزهای سخت آمادگی کامل داشته باشد، مقابله منطقی و صحیح با هر بحرانی را حداقل انتظار شهروندان دانست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت آمادگی تمامی بخش‌ها برای مقابله با بحران‌های مختلف، افزود: تمامی معاونت‌ها و حوزه‌های شهرداری از جمله آتش نشانی و خدمات ایمنی، معاونت فرهنگی، معاونت برنامه ریزی، معاونت اداری و مالی در کنار شهرداری‌های مناطق باید میزان آمادگی خود برای مقابله با بحران‌های احتمالی را تا حد امکان بالا برده و تمام جوانب امر را برای لحظه وقوع بحران در نظر بگیرند.

علیرضا پاک فطرت، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی را چهار اصل مهم در مدیریت بحران دانست و گفت: باید برنامه‌هایی از جمله تهیه طرح پهنه بندی خطر، شناسایی اولویت‌ها در شیراز، آموزش مدیران و کارکنان شهرداری و…، سازماندهی عوامل انسانی، سمن‌ها و لجستیک شهرداری و بخش خصوصی، حفظ ارتباطات شهروندان و انتقال به موقع اطلاعات صحیح، حفظ ساختمان‌های آتش نشانی، تعمیرگاه‌های موتوری و ساختمان مناطق را دنبال شود.

وی با اشاره به رخداد حوادثمختلف، افزود: باید قبل از وقوع هر حادثه‌ای آمادگی کافی و لازم را داشته باشیم تا بتوانیم در صورت بروز خطر از آسیب‌های جدی جلوگیری کنیم و از هم‌اکنون باید به فکر کاهش صدمات این گونه حوادثباشیم.

شهردار شیراز به مشکلات شهری در صورت وقوع زلزله یا حوادثدیگر اشاره و تصریح کرد: از هم اکنون باید بدانیم که در صورت بروز زلزله چگونه ماشین‌آلات، نیروی انسانی و کمک‌ها را به حادثه دیدگان برسانیم و نکته مهم‌تر اینکه چگونه کار را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی میان دستگاه‌های مختلف استان برای روبه‌رو شدن با بحران وجود دارد، افزود: باید این برنامه‌ریزی به صورت منسجم‌تر و دقیق‌تر دنبال شود به گونه‌ای که در زمان رخ دادن بحران هر کس وظیفه خود را به صورت دقیق بداند و بر اساس آن انجام وظیفه نماید؛ بویژه در ۳ساعت و ۲۴ ساعت اول پس از حادثه.

شهردار شیراز با بیان اینکه آموزش‌های امدادی به کسبه‌های مراکز تجاری و پرتردد شهر شیراز یکی از اولویت‌ها است، عنوان کرد: ساماندهی مردم از مهم‌ترین اقدامات در زمان وقوع بحران است.

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه نقش مردم در زمان بحران بسیار حیاتی است، گفت: جذب آتش‌نشان داوطلب یکی از اقدامات خوب است که خوشبختانه امروز بیش از ده هزار نفر آتش‌نشان داوطلب در مناطق مختلف شیراز ساکن هستند و وظیفه هر نفر نیز مشخص شده است؛ اما انتظار می‌رود که تعداد این نیرو‌ها افزایش یابد.

کمیته‌های مطالعات شهری به ریاست معاونت برنامه ریزی شهرداری با عضویت دستگاه‌های ستادی استان و کمیته تداوم خدمات شهری به ریاست معاونت اجرایی شهرداری شیراز با عضویت دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل شد.

این جلسه با حضور مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری فارس، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز، نمایندگان مدیریت بحران استانداری فارس و مدیران عامل دستگاه‌های مختلف اجرایی استان، در محل شهرداری شیراز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز