خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری به ایلنا خبر داد:

به دنبال مصونیت کسب و کارهای گردشگری در پی اتفاقات سیاسی هستیم/ اغتشاش در کشور و ایران‌هراسی در جهان جذب تماشاچیان جام جهانی قطر را سخت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۰۱۲

معاون گردشگری کشور از تاثیر اتفاقات اخیر ایران در بحث ایران هراسی و لغو تورهای گردشگری خبر داد و گفت: به دنبال تصویب طرحی هستیم تا کسب و کارهای گردشگری در پی اتفاقات اضطراری سیاسی که رخ می‌دهد، مصونیت پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها خبرها از لغو تورهای گردشگری از کشورهای اروپایی به ایران حکایت دارند. کشورهای آلمان، اسپانیا، آمریکای جنوبی، برزیل و استرالیا تمامی تورهای خود را به‌ مقصد ایران لغو کرده‌اند و سفارتخانه هفت کشور آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا نیز از شهروندان خود خواسته‌اند سریعاً ایران را ترک کنند. تعدادی از همین کشورها نیز از جمله ایتالیا و فرانسه برای دادن ویزا به ایرانی‌ها سختگیری‌های بیشتری اعمال می‌کنند و حتا برخی از کشورها تا اطلاع پانوی برای ایرانی‌ها ویزا صادر نمی‌کنند و صدور ویزای شنگن نیز برای ایرانی‌ها در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. 

فعالان عرصه گردشگری آنچه این روزها در این حوزه اتفاق می‌افتد را ناشی از نارامی‌های اخیر و انعکاس اغتشاشات و شورش‌ها در رسانه‌های بین‌الملل می‌دانند. درواقع معتقد هستند بحث ایران‌هراسی بار دیگر توسط رسانه‌های معاند کلید خورده و به جد پیگیری می‌شود و ما ابزاری برای مقابله با آن نداریم از این روست که از یکسو شاهد کنسل شدن تورهای ورودی هستیم و از دیگر سو سفر گردشگران ایرانی به سایر کشورها با محدودیت مواجه می‌شود. 

نباید فراموش کرد که گردشگری بین‌المللی ابزاری برای مقابله با ایران‌هراسی است و اکنون در شرایطی قرار داریم که گردشگران ورودی سفر خود به ایران را کنسل و لغو می‌کنند، حتا اجازه ورود گردشگران ایرانی هم به کشورهای اروپایی و حتا هند داده نمی‌شود. 

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) دراین خصوص به ایلنا گفت: اکنون فضایی درست شده و شاهد کنسل شدن بخشی از تورهای بازاری هدف گردشگری هستیم که همگی ناشی از مباحث ایران‌هراسی است و اکنون چندین طرح برای حمایت از کسب و کارهای گردشگری ارائه داده‌ایم. بر آن هستیم تا درآمدهای حاصله از گردشگر ورودی را در زمره صادرات غیر نفتی قرار دهیم و از این راه حمایت‌ها و ضمانتی که از سایر صادرات غیر نفتی وجود دارد را برای حوزه گردشگری نیز کسب کنیم. این کار با مشورت برخی از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان امر انجام می‌شود چنانکه طرحی تهیه و به صندوق ضمانت صادرات ارائه شده تا در دولت تصویب شود تا در مقابل حوادث سیاسی که به صورت اضطراری پیش می‌آید کسب و کارهای حوزه گردشگری از مصونیت برخوردار شوند که اگر آسیبی هم متوجه این حوزه می‌شود به کسب و کارهای گردشگری آسیب وارد نشود. 

او در توضیح چگونگی حمایت از کسب و کارهای گردشگری درحالی که گردشگران خارجی سفرهای خود را کنسل می‌کنند، گفت: تورها کنسل می‌شوند چراکه تصاویری از ناامنی ایران در رسانه‌های بین‌المللی منعکس می‌شود. این تصاویر مرتبط با کسب و کارهای گردشگری نیستند بلکه به فضایی بیرون از فضای کسب و کار گردشگری ارتباط دارند و به نوعی به گردشگری تحمیل می‌شوند. طبیعی است که وقتی چنین تصاویری که سبب ایران هراسی می‌شوند و بر کسب و کار گردشگری تاثیر می‌گذارند مخابره می‌شوند، باید به نوعی تعدیل شوند و ساز و کارهای حمایتی برای گردشگری تعریف شود. صادرات محصولات فنی مهندسی، پتروشیمی و… از حمایت‌هایی برخوردارند که گردشگری نیز باید از آن حمایت‌ها برخوردار شود تا آنچه این روزها اتفاق می‌افتد تاثیرگذاری کمتری بر کسب و کار و درآمد حوزه گردشگری داشته باشد. به دنبال هم‌اندیشی با بخش خصوصی هستیم تا طرح جامع‌تری آماده و به دولت ارائه دهیم. 

شالبافیان خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه گردشگر ورودی به دنبال برخی تغییرات در بازارهای هدف هستیم. چراکه شرایط فعلی بیشتر در تورهای ورودی از کشورهای اروپایی تاثیر گذاشته و در عمده تورها و گردشگران ورودی از کشورهای همسایه تغییر چندانی شاهد نیستیم. البته درخصوص آمار و درصد تغییرات گردشگران ورودی و تورهای ورودی باید بعد از برگزاری نشست با بخش خصوصی صحبت کرد. 

معاون گردشگری درخصوص تعلیق صدور ویزای شنگن و عدم صدور ویزا برای گردشگران ایرانی توسط تعدادی از کشورهای اروپایی و وضعیتی که گردشگران برای خروج از کشور با آن روبه رو شده‌اند نیز گفت: با وزارت امور خارجه مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و پیگیری‌های لازم را خواستار شده‌ایم. موضوعات اخیر این مهم را تحت‌الشعاع قرار داده و هنوز به ما چیزی اعلام نشده است. منتظر اعلام از سوی وزارت خارجه هستیم. 

او درخصوص اتفاقات اخیر در ایران و بحث ایران هراسی در سطح بین‌الملل و تاثیری که می‌تواند در جذب گردشگران و تماشاچیان جام جهانی قطر ۲۰۲۲ که برنامه ریزی‌های لازم برای آن انجام شده، تاثیر داشته باشد، گفت: درخصوص قطر، تمهیداتی توسط دولت از جمله صدور ویزای رایگان چند بار ورود، تولید محتوای تبلیغاتی که توسط سفارتخانه‌ها ارائه می‌شود، رایزنی سفارتخانه‌ها با بخش خصوصی کشورهایی که در جام جهانی تماشاچی دارند، ارائه سوخت یارانه‌ای مناسب برای شناورها و… اندیشیده شده است. حتا حین بازی‌های جام جهانی نمایشگاه صنایع دستی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری را در قطر برگزار خواهیم کرد. البته که بحث ایران هراسی و آنچه این روزها در عرصه بین‌الملل مخابره و ترویج شده بر روی تصمیم گردشگران در سفر به ایران تاثیرگذار خواهد بود اما ما سعی کردیم امکانات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. وظیفه ما آن است که زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران فراهم کنیم. اتفاقاتی که درحال وقوع است برخی از برنامه‌های دولت را تحت تاثیر قرار داده و ما هم معتقد هستیم که اتفاقات اخیر بخش گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

چندی پیش ابراهیم پورفرج (رییس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه امیدی به سفر تماشاچیان جام جهانی قطر به ایران نداریم، عنوان کرد: معتقد هستم تماشاچیان جام جهانی قطر به ایران سفر نمی‌کنند. تماشاچیان جام جهانی عموما ورزشکار و جوان هستند و ایران مقصد گردشگران جوان نیست. جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران) نیز از عدم استقبال گردشگران از میزبانی کیش در جام جهانی خبر داد و عنوان کرد: از ۶ ماه پیش اعلام کردیم که با ۲۰ هزار تخت برای هر نفر شب آمادگی پذیرش مسافران جام جهانی قطر را داریم اما تا الان یک نفر هم رزرو نداشته است. با این‌حال معاون گردشگری کشور بر ادامه‌ی تلاش‌ها برای جذب تماشاگران جام جهانی به کشور تاکید دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز