خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با برگزیده موسیقی ملی جوان مطرح شد؛

موسیقی ایرانی در اجرا دچار تزلزل شده‌است

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۳۵۷

برگزیده سه دوره جشنواره ملی جوان با بیان اینکه مخاطب تا حدودی حق دارد با موسیقی سازی و آواز سنتی ایران ارتباط برقرار نکند، گفت: جامعه موسیقی ایرانی امروز در اجرای خود دچار تزلزل شده است البته این موضوع نیز به دلیل این است که موسیقی که آموزش داده می‌شود الزاما خروجی لازم را ندارد.

حسین خوش‌چهره‌زیبا درباره حضور گروه برگزیدگان جشنواره جوان در سی‌ و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای ما شامل دوبخش است بخش اول دونوازی تار و تنبک که توسط کیارش روزبهانی نوازنده تار و شایان یزدی‌زاده نوازنده تنبک اجرا می‌شود؛ بخش دوم شامل آثاری است که توسط خودم آهنگسازی شده و در دستگاه همایون با سازبندی سنتور، سنتور آلتو، کمانچه، نی، سازهای کوبه‌ای به اتفاق آوا طراحی شده است.

او ادامه داد: بخش دوم که گروه‌نوازی است؛ همراه با آواز و شامل آثاری است که در پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد به عنوان بخش عملی در دانشگاه تهران اجرا کردم را ارائه می‌کنیم.

برگزیده سه دوره جشنواره ملی جوان با بیان اینکه جشنواره جوان با حضور آقای اسعدی خیلی منسجم پیش می‌رود، گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی خوبی از سوی انجمن موسیقی صورت گرفته که افراد پس از برگزیده شدن در جشنواره جوان رها نشوند و برنامه‌های مفصلی در موضوعات اجرایی و ضبطی دارند. این مسئله باعث ایجاد انگیزه برای افرادی می‌شود که در نسل‌های بعد در جشنواره ملی جوان حضور خواهند داشت.

خوش‌چهره ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها حضور در جشنواره موسیقی فجر است و در این دوره نیز عضای گروه برگزیدگان جشنواره جوان که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند عمدتا برگزیدگان ادوار پیشین جشنواره موسیقی ملی جوان هستند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور گروه‌‌های پاپ در جشنواره موسیقی فجر گفت: این موضوع بسیار ریشه‌ای است و باید از لحاظ زیبایی‌شناسی و آسیب‌شناسی در موسیقی و همچنین جریانات اجتماعی که به موازات موسیقی در جامعه ما حاکم است بررسی شود. اما معتقدم این برنامه‌ریزی جشنواره است که حدود ده سالی است در جشنواره فجر شرکت می‌کنند.

برگزیده سه دوره جشنواره ملی جوان بیان کرد: حضور گروه‌های پاپ در جشنواره خوب است اما در صورتی این اتفاق مناسب است که همه گروه‌ها به یک اندازه در جشنواره دیده شوند و به طور مثال بخش نواحی که در جشنواره وجود دارد قطعا باید به اندازه خودش برایش تبلیغات شود. به طور قطع اگر کسی از دورترین نقاط کشور می‌آید همه توانش را در منطقه‌ای که فعالیت کرده گذاشته که شناخته شده اما در تهران ممکن است شناخته شده نباشد بنابراین باید همان امکان تبلیغاتی را که گروه‌های پاپ دارند این گروه‌ها نیز داشته باشند.

خوش‌چهره ادامه داد: بدون شک گروههای پاپ امکان تبلیغاتی بیشتر و برد خبری بالاتری را دارند اما این امکان برای دیگر بخش‌ها وجود ندارد و از همین‌رو باید تبلیغات ویژه‌ای برای این گروه‌ها شود و از گروه‌هایی استفاده شود که تاکنون کمتر موقعیت و فرصت دیده شدن داشتند این مسئله بسیار مهم است که تبلیغات به اندازه آن گروه‌ها باشد.

او درباره میزان بلیت‌فروشی و رضایت‌مندی این گروه از سایت ارائه بلیت گفت: میزان بلیت‌های فروخته شده تا هنگام اجرا خیلی مشخص نمی‌شود اما به نظرم درباره گروه‌ ما نسبت به سال گذشته و دیگر اجراهایمان بهتر بوده البته بازهم معتقدم این موضوع به نوع تبلیغات بسیار موثر است و امیدوارم تبلیغات بهتری انجام شود تا فروش بلیت هم بهتر شود اما به عقیده من مسئله مهمتر از تبلیغات معرفی مناسب موسیقی به مخاطب است چیزی که احساس می‌کنم باید در این کشور فرهنگ‌سازی شود.

برگزیده سه دوره جشنواره ملی جوان تصریح کرد: همانطور که یک شخص ایرانی باید با اشعاری مانند سعدی و حافظ آشنا باشد به همان اندازه باید موسیقی کشورش را بشناسد که این شناسایی الزاماتی دارد ازجمله رسانه‌ها، معرفی مناسب، حمایت‌های دولتی و حمایت‌های بخش خصوصی و همه این موارد در کنار هم باعث می‌شود موسیقی ایرانی به حد متعالی خود نزدیک شود گرچه اتفاقات خوبی در این چند ساله صورت گرفته اما پیش از پیش باید این اتفاق بیفتد تا فضای موسیقی هم برای مجریان و هم برای مخاطبان ایده‌ال‌تر شود.

خوش‌چهره درباره عدم علاقه‌مندی مردم به موسیقی آوازی سنتی و سازی گفت: این مسئله نیاز به آسیب‌شناسی‌های جدی در این‌باره دارد اما واقعیت این است که اگر بخواهیم درباره موضوعی نظر دهیم باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشیم؛ موسیقی هم به نوعی زبان است و اگر کسی بخواهد از این زبان لذت ببرد و خواسته‌های خودرا از آن دریافت کند مستلزم این است که برای آن وقت بگذارد.

او با تاکید براینکه اطلاعات ما از موسیقی ایرانی کم است، گفت: اگر قرار است از ژانرهای مختلف موسیقی لذت ببریم باید اطلاعات‌مان را درباره آن موسیقی زیاد کنیم البته منظورم آموزش‌های آکادمیک نیست بلکه در حد یک اطلاعات پایه است اما اگر امروز به اینجا رسیده‌ایم که مخاطب موسیقی سازی یا آواز سنتی ایرانی را نمی‌پسندند به دلیل این است که مخاطبان به نوعی برای لذت بردن از این نوع موسیقی اطلاعات خود را افزایش دهند البته این به دلیل سرعت زیاد و کمبود وقت در دنیای امروز شاید خیلی امکان‌پذیر نباشد.

برگزیده سه دوره جشنواره ملی جوان ادامه داد: از طرف دیگر مخاطب تا حدودی حق دارد که با موسیقی سازی و آواز سنتی ایران ارتباط برقرار نکند چراکه جامعه موسیقی ایرانی امروز در اجرای خود دچار تزلزل شده است البته این موضوع نیز به دلیل این است که موسیقی که آموزش داده می‌شود الزاما خروجی لازم را ندارد ما در موسیقی ایرانی از رپرتوارهای متفاوت، ردیف و پیش درآمدهای مختلف دوره‌های گوناگون مانند قاجار و پهلوی به لحاظ آموزشی استفاده می‌کنیم اما به لحاظ اجرایی در موسیقی همچین چیزی را نمی‌بینیم.

او تصریح کرد: موسیقی سنتی امروز اجرا می‌شود اما مخاطبی ندارد البته مخاطب خاص و محدود خود را دارد اما اگر قرار است با موسیقی پاپ یا دیگر ژانرهای موسیقی مورد مقایسه قرار گیرد موضوعی است که باید بررسی‌های بیشتری روی آن انجام شود البته که بخشی از این موضوع متوجه مخاطب است و بخشی دیگر مسئولیتی است که برعهده مجریان است و باید موسیقی خالص ایرانی را ارائه دهند که متاسفانه ارائه نمی‌شود و بسیار کمرنگ شده و بخش دیگری از این موضوع برمی‌گردد به تبلیغات و معرفی مناسب چراکه ما در این بخش از موسیقی از کمترین تبلیغات بهره می‌بریم در صورتی که در دنیای امروز بیشترین موقعیت را تبلیغات می‌تواند ایجادکند

برگزیدگان جشنواره جوان روز سه شنبه 28 دیماه ساعت 21:30 در تالار رودکی روی صحنه می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز