خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

دلیل تاخیر تصویب لایحه نظام مالکیت حقوق صنعتی نامشخص بودن مرجع اصلی آن بود/حوزه فولکلور را در لایحه مالکیت فکری جای دهیم+عکس

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۸۳۴

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری صبح امروز با حضور مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و الهیار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه دوم خردادماه در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهیار ملک‌شاهی در این همایش بر اهمیت حمایت از فرهنگ عمومی و بومی گفت: باید از تولیدات فرهنگی هنری فولکلور مثل صنایع دستی و ترانه‌های فولکلور حمایت کرد چرا که اینها هویت واقعی کشور ما هستند. امروزه دارایی‌های فکری و فرهنگی در هر کشوری از مهم‌ترین عناصر رشد و توسعه آن محسوب می‌شوند و ضرورت دارد که از حقوق صاحبان و پدیدآورندگان آنها حمایت کنند. با توجه به تنوع و گوناگونی تولیدات فکری و فرهنگی در کشور ما خوشبختانه نظام حقوقی آثار فرهنگی لحاظ شده و در کنار آن لایحه مالکیت صنعتی نیز به مجلس رفته تا پیگیری شود. در دوره نهم سعی کردیم این لایحه را به تصویب برسانیم و 140 ماده نیز برای آن تشکیل شد و به صحن علنی مجلس هم رفت اما عمر مجلس نهم کفاف حل آن را نداشت و با آغاز مجلس دهم مجدد باید همه چیز را از ابتدا آغاز کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته یک دلیل در تاخیر تصویب لایحه نظام مالکیت حقوق صنعتی این بود که مرجع اصلی آن قوه قضائیه باشد یا دولت یا سازمان اسناد. در بخش‌هایی مثل مالکیت ادبی و هنری نیز قوانینی داریم و در حال حاضر نیز لایحه دولت با موضوعیت مالکیت فکری در مجلس در حال بررسی است که لایحه نسبتا خوبی هم هست با این حال بد نیست توجه به داشته‌های فرهنگی حوزه فولکلور را نیز در این لایحه جای دهیم. لایحه مذکور باید این قدرت را د اشته باشد که از تمامی محصولات فرهنگی و هنری ما و حتی حوزه میراث فرهنگی حمایت کنند ما باید نسبت به ثبت فرهنگ عمومی خود اقدام کنیم تا مانع از جعل این فرهنگ به نام دیگران شویم. اگر ما این کار را انجام ندهیم دیگران فرهنگ عمومی و فولکلور ما را به نام خود ثبت می‌کنند.

او تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های دارایی فکری این است که به محض انتشار و افشا در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر حتی در کنترل صاحب خود نیستند یک اثر علمی و فرهنگی وقتی منتشر شد به نوعی از انحصار مالک خارج شده است. برای همین است که باید بدنه قانونی محکمی داشته باشیم تا از حق مالک و خالق دفاع شود. دغدغه‌های قانون گذاری در این حوزه به چندین دهه قبل باز می‌گردد ما در جامعه جهانی زندگی می‌کنیم اما برد قوانین ما و در محدوده داخلی است این یعنی باید به فکر این باشیم تا زمینه حمایت از آثار فرهنگی هنری خود در صف جهانی را هم فراهم کنیم. لازمه این کار پیوستن به منابع حقوقی دنیا در ارتباط با حقوق مالکیت فکری است تا به صورت دو طرفه از حقوق پدید آورندگان حمایت شود.

ملک‌شاهی گریزی نیز به پیوستن ایران به کنوانسیون‌ها و قوانین بین المللی حوزه مالکیت فکری زد و اظهار داشت: از سال 83 به بعد جمهوری اسلامی به کنوانیسیون‌های مختلفی در حوزه حقوق و مالکیت فکری ملحق شده که این مساله در کنار اینکه برای ما ایجاد تکلیف کرده حقوقی را نیز برای ما به وجود آورده است از جمله پیوستن به معاهده همکاری ثبت بین المللی اختراع که دیگر دانشمندان ما می‌توانند اختراع خود را به صورت معتبر در داخل و خارج ثبت کنند. وای‌فا و چندین و چند موافقنامه دیگر از جمله قوانین بین المللی حوزه کپی رایت است که جمهوری اسلامی به آن پیوسته است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: مجلس با توجه به اهمیت مقوله تولیدات فرهنگی و هنری نسبت به تصویب قوانینی برای حفاظت از حقوق پدید آورندگان آنها اقدام کرده است. به عنوان مثال حقوق مولفان و مصنفان در سال 1348 و قانون ترجمه و تکثیر در سال 53 در مجلس ایران به تصویب رسیدند اما امروز با توجه به توسعه و تغییر و تحولات دیگر این قوانین نمی‌توانند به صورت صد در صدی حافظ حقوق پدید آورندگان و پاسخگوی نیازهای این حوزه باشند. به همین دلیل دولت لایحه حمایت از قانون مالکیت فکری را به مجلس فرستاده که به صورت جدی در حال پیگیری است و بعد از ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار می‌گیرد و سعی داریم حتی المقدور امسال قانون مذکور را به تصویب برسانیم. امیدواریم بحث فرهنگ عمومی و فولکلور نیز در حوزه مالکیت فکری گنجانده شود.

او در پایان گفت: روز 29 اردیبهشت و حضور مردم پای صندوق‌های رای روزی فراموش نشدنی بود که می‌دانم تا سال‌های سال در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز