«سینمای کره جنوبی» و «زندگینامه خودنوشت» پروندههای ماهنامه «سینما و ابیات»
شماره ۶۴ ماهنامه «سینما و ابیات» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شماره ۶۴ ماهنامه «سینما و ادبیات» که سینمای کره جنوبی و کارگردان مطرح موج نو آن، پارک چان-ووک کارگردان فیلمهایی همچون «عطش»، «اولدبوی» و اختصاص دارد.
در بخش سینمای ایران این شماره مجله نیز، موضوع «نقد فیلم در سینمای ایران» و چشمانداز آینده آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در میزگرد همین بخش جهانبخش نوریایی، احمد امینی، سعید عقیقی و جواد طوسی تعاریفی از کارکرد انواع نقد و سیر تطور نقدنویسی و آسیبهای آن در سینمای ایران را مطرح میکنند و دور نمایی از وضعیت نقد فیلم در سینمای امروز ارائه میدهند. همچنین در عباس بهارلو، آنتونیا شرکا، محسن خیمهدوز، شاهپور شهبازی،... یادداشتهایی به وجوه مختلف نقد فیلم پرداختهاند.
در پرونده «شخصیتپردازی در سینما» این شماره مجله سینما و ادبیات نیز نحوه شخصیتپردازی بهویژه در فیلمهای شخصیتمحور و پاسخ به سوالاتی مثل شخصیتها چگونه در سینما تعریف، آفریده و ماندگار میشوند؟ توسط روبرت صافاریان (منتقد)، بهنام بهزادی (کارگردان) و معصومه بیات (فیلمنامهنویس) در یک میزگرد و در یادداشتهای سعید قطبیزاده، سهیلا گلستانی، آزاده جعفری، هما توسلی پاسخ میگویند.
همچنین بخش ادبی این شماره موضوع «زندگینامه خودنوشت» را مورد توجه قرار داده است. محمود حسینیزاد، کاوه میرعباسی، محمد حسینی و محمدرضا گودرزی در میزگرد و احمد اخوت، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، شاپور بهیان، بلقیس سلیمانی، سهیل سمی و... در مقالات خود از خودزندگینامهنویسی گفته و نوشتهاند.
در بخش هیروگلیف هم صالح حسینی مقالهای انتقادی در مورد ترجمه داریوش آشوری از «مکبث» شکسپیر و ترجمههایی که از آثار شکسپیر صورت گرفته است، دارد. مقاله «مقدمهای بر پرندهشناسی در ادبیات مدرن فارسی یا معمای دکتر حسن یزدگردی» از پویا رفویی و همچنین «رجوع دوباره به جدل یدالله رویایی و رضا براهنی» از پیام چمانی نیز از دیگر مقالات این شماره مجله سینما و ادبیات هستند.
این شماره از ماهنامه «سینما و ادبیات» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی در ۲۳۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان منتشر شده است.