خبرگزاری کار ایران

اکبر رادی هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران جاری است

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۰۵۶

«اگر بزرگ و صحیح نزیسته باشیم، چه سریع و باورنکردنی فراموش می‌شویم. اما آیا اکبر رادی فراموش شده­ است؟»

پنج دی سالگرد درگذشت اکبر رادی است؛ بهروز محمودی بختیاری (مترجم، پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه تهران) برای دهمین سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«پنجم دی‌ماه، دهمین سال­گرد آسمانی‌شدن استاد اکبر رادی است. شگفتا که زمان چه زود می‌گذرد و اگر بزرگ و صحیح نزیسته باشیم، چه سریع و باورنکردنی فراموش می‌شویم. اما آیا رادی فراموش شده­است؟

به دانشگاهی هنری بروید و از استادن تئاتر آن‌جا درباره­ ستون‌های نمایش‌نامه‌نویسی ایران بپرسید. بی‌هیچ تردید اسامی بزرگانی چون بیضایی، رادی و ساعدی را خواهید شنید. حال از دانشجویان همان استادان پرسش خود را تکرار کنید. شگفتا که بازهم پاسخی مشابه خواهید شنید. رادی در طول نسل‌های مختلف معاصر جاری بوده ­است.

آن­چه حضور رادی را در فضای نمایشی ما به اثبات می‌رساند، اجراهای متعدد آثار او، چه در مقام اتودهای کلاسی دانشجویان نوآمده و چه در اجراهای حرفه‌ای پیش­کسوتان تئاتر است. «تانگوی تخم‌مرغ داغ» او است که استاد علی نصیریان را پس از چندین دهه به صحنه­ تئاتر می‌کشاند و نهایت شکوه بازیگری‌ گلاب آدینه را نیز می‌توان بر صحنه­ «خانومچه و مهتابی» دید. آدم‌های خلق ­شده توسط رادی از «فری» آسمان‌جل و گردن‌کلفت «پایین گذر سقاخانه» تا استادان دانشگاه «شب روی سنگ­فرش خیس» متنوع و متفاوتند؛ و این کاری نیست که هر نویسنده‌ای قادر به انجامش باشد. یادش گرامی که حتا پس از یک دهه از پروازش هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران با قدرت و به زلالی جاری است. چه، اگر ما شاگردان خوبی باشیم، جاری هم خواهد ماند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز