خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه «لوور در تهران« مطرح شد؛

وجه نمادین «لوور» وجهه‌ی سیاسی و امنیتی آن برای ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۴۰

معاون میراث در مراسم افتتاحیه «لوور در تهران» گفت: وجه نمادین این اتفاق مهم؛ وجهه‌ی سیاسی و امنیتی آن است که نشان می‌دهد ایران آمادگی دارد در منظومه جهانی حضور فعال، پویا و هم‌طراز با سایر کشورها داشته باشد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای مراسم افتتاحیه «لوور در تهران» جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) گفت: در هشتادمین سال تاسیس موزه ملی ایران میزبان آثار کشورهای کره جنوبی و ارمنستان بودیم و نمایشگاه موزه لوور در تهران نیز سومین نمایشگاه موزه ملی ایران است. شاید زمانی که آندره گدار فرانسوی موزه ملی ایران را طراحی می‌کرد دور از ذهن به نظر می‌رسید که آثار موزه لوور ۸۰ سال بعد در ایران و در همین موزه به نمایش دربیاید. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با برپایی این نمایشگاه، موزه ملی بر پایبندی خود بر معرفی دیگر تمدن‌ها صحه گذاشت. 

در ادامه، محمدحسن طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری)  نیز گفت: در سالگرد 80 سالگی موزه ملی، امری بی‌سابقه در شرف تکوین است، به این معنی که همیشه آثار تاریخی ایران برای نمایش به گونه‌های مختلف به لوور رفته است، امروز علاوه بر نمایشگاه‌ها برای اولین‌بار از لوور آثار تاریخی‌فرهنگی به موزه ایران باستان آمده است و نمایشی از هم‌نشینی تاریخی نمایندگان فرهنگی‌های مختلف از مصر، یونان، رم، بین‌النهرین، اروپا تا ایران با بیان ناگفته‌های این تمدن‌ها یک فضای گفتمانی موزه‌ای را شکل داده‌اند که هموطنان با دیدن این نمایشگاه با این تمدن‌ها آشنا شوند.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: این حادثه از منظر میراث‌فرهنگی جنبه‌های نمادین مهمی دارد، در فرآیند همکاری‌های بین‌المللی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه شاهد نقطه عطف مهمی هستیم. در چند سال اخیر شاهد برپایی نمایشگاه‌های متنوعی از چهار گوشه جهان مانند پنه‌لوپه‌ها از ایتالیا، نمایشگاه ارمنستان، کره جنوبی و امروز از لوور هستیم که نشان‌دهنده این موضوع بااهمیت است که وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های جهانی شده‌ایم. 

او ادامه داد: وجه نمادین این اتفاق مهم وجهه سیاسی و امنیتی آن است که نشان می‌دهد ایران آمادگی دارد در منظومه جهانی حضور فعال، پویا و هم‌طراز با سایر کشورها داشته باشد.

طالبیان در پایان افزود: نمایشگاه لوور همکاری با اتحادیه اروپا ازجمله فرانسه است، اگر همکاری‌های بین کشورها از دریچه فرهنگ صورت پذیرد، این همکاری‌ها پایدارتر خواهد بود. اتکای صرف به همکاری‌های سیاسی و اقتصادی همیشه ناپایدار است.

این مراسم در حالی برگزار شد که سالن کوچک آمفی تئاتر موزه ملی ایران از حدِ جمعیت و مهمانانش خارج بود و طی برگزاری آن، چندین و چند بار بی‌نظمی‌های متعدد،  آرامش مراسم را برهم ریخت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز