خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و انقلاب تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۰۵۶

وزیر ارشاد گفت: دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مصلای حضرت امام خمینی (ره) با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران که امسال چهلمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد با قرآن پیوند عمیقی دارد و با آن روند تکامل خود را طی کرده است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان مفسران قرآنی شناخته می‌شوند، امام راحل قبل از دوران انقلاب اسلامی و چه بعد از انقلاب در‌های سترگی از قرآن گشود و رهبر انقلاب نیز در طول این چهل سال در‌های زیادی روبه قرآن گشوده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اخیرا تفسیر سوره قرائت از سوی مقام معظم رهبری چاپ شده است و کسانی که به این تفسیر مراجعه کنند حس خواهند کرد که چگونه نگاه‌های قرآنی ایشان با نگاه کلاسیک و نگاه‌های معارفی قابل توجه است.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سطوح مختلف ارتباط با قرآن را گسترده کرده است، خاطرنشان کرد: امروز انس لفظی قرآن عطر و گلاب است و در مرحله انس لفظی با قرآن باید تلاوت، حفظ و سایر هنرهای قرآنی را شاهد باشیم، ما در ایران در تمام حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی را بعد از انقلاب داشته‌ایم.

وی افزود: حافظان قرآنچه حافظان کل، جزء و موضوعی باید همواره در راستای مفاهیم قرآنی گام بردارند، همچنین در حوزه خط، گرافیک، مینیاتور و.. می‌توانیم آن را گسترده و عمیق کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ساحت دومی که در قرآن باید به آن توجه شود ساحت ارتباط معنایی با قرآن است، در این زمینه باید از لفظ عبور کرده و به معنای قرآنی برسیم، ما امروز در جمهوری اسلامی ده‌ها دانشکده و مراکز آموزشی قرآنی داریم و پایان نامه‌های قرآنی مورد توجه قرار می‌گیرد.

صالحی بیان کرد: ساحت سوم قرآن ساحت ارتباط وجودی با قرآن است، در این شکل انسان باید طعم قرآن را بچشد و این نوع ارتباط در جمهوری اسلامی ایران دامنه وسیعی پیدا کرده است، قبل و بعد از انقلاب با قرآن ارتباط وجود داشته و قرآن با ذهن و رفتار افراد جامعه حک شده است.

وی با تاکید بر توجه به حوزه هنر‌ها و رسانه‌های قرآنی خاطرنشان کرد: باید فیلم‌ها و صداهایی که جان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحول روحی ایجاد می‌کند در عرصه قرآن مورد توجه قرار گیرد، ساحت لفظی، معنایی و وجودی در حوزه قرآن اتفاقات بزرگی را رقم زده است، فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و از این رو در سه ساحت قرآن بعد از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنر و ادبیات قالبی است که از معنای جان به وجود می‌آید و هنرهای اسلامی و ایرانی باید ارتباط بیشتری با قرآن پیدا کند، قرآن خود قالب هنری دارد و وقتی با هنر معنا پیدا کند در جان و روح آدمی تفسیر می‌شود و اینگونه هنر‌ها بیشتر به قرآن نزدیک می‌شود.

صالحی عنوان کرد: در مسیر دهه پنجم انقلاب اسلامی فیلم‌ها، سریال‌ها، ادبیات، فیلمنامه و نمایشنامه و.. باید بیشتر طعم و رنگ قرآنی پیدا کند، ما در عرصه هنر انیمیشن‌هایی داریم که می‌تواند اثرگذار باشد، بنابراین دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر و قرآن تبدیل کنیم، فضای مجازی و قرآن فضایی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود و قرآن باید در این فضا ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: باید در این عرصه کارهای مضاعفی را انجام بدهیم و همه در خدمت قرآن باشیم تا فضای مجازی معطر به عطر قرآن شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قرآن می‌تواند ارتباط بین مسلمانان را بیش از پیش کند، ما باید بتوانیم آن را در جهان اسلام منتشر کنیم تا از این طریق وحدت اسلامی و اقتدار مسلمانان مستحکمتر شود.

صالحی بیان کرد: فرصت‌های بین المللی برای ارتباط با قرآن باید فعال شود و این مسابقات که سی و پنجمین دوره آن است فرصتی است تا بتوانیم از قرآن برای گفت‌و‌گو با جهان اسلام بهره ببریم.

وی در پایان گفت: جدی گرفتن فضای مجازی، هنر و جهان اسلام سه رویکرد جدی است که باید در دهه پنجم انقلاب در عرصه فعالیت‌های قرآنی به آن بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز