خبرگزاری کار ایران

بیان سینمای مقاومت در دانشگاه صداوسیما؛

فیلمساز فلسطینی: رژیم صهیونیستی بار‌ها مرا به خاطر فیلم‌هایم بازداشت کرد

کد خبر : ۶۱۶۱۴۸

«رشید مشهراوی» مستندساز و فیلمساز فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی به دفعات زیادی من و عوامل تهیه فیلم‌ها و مستند‌هایم را حین تصویربرداری و یا پس از آن دستگیر و حبس کرده است.

به گزارش ایلنا، «رشید مشهراوی» در کارگاه آموزشی دانشجویان این دانشگاه با عنوان «سینمای مقاومت» افزود: تاکنون ۲۵ فیلم مستند و داستانی ساخته‌ام و جشنواره‌هایی همچون تورنتو، ونیز و کن و بسیاری دیگر را تجربه کرده‌ام اما چون موضوع فیلم‌های من به فلسطین اختصاص داشته و دارد، چالش‌های بسیاری از طرف دولت صهیونیستی برای من ایجاد شده و می‌شود.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی در فعالیت رسانه‌ای بسیار حساس و حرفه‌ای عمل می‌کند. این رژیم هر سناریو، عکس، مستند و فیلم سینمایی را که با موضوع فلسطین باشد به شدت تحت نظارت قرار می‌دهد.

این مستندساز گفت: وقتی فیلم سینمایی «پاسپورت» را با موضوع زندگی مردم فلسطین ساختم، چند فستیوال جهانی تقاضا کردند تا برای نمایش فیلم در آن فستیوال‌ها شرکت کنم اما دولت صهیونیستی مرا ممنوع الخروج از فلسطین کرد تا فیلم را جهانیان نبینند.

مشهراوی با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان ایرانی را می‌شناسد ادامه داد: آثار سینمای ایران را بسیار دیده‌ام و نقطه مشترک اکثر این آثار را بیان کننده سبک زندگی، چهره مردم، اخلاق اجتماعی و فرهنگ ایران یافتم.

این فیلمساز مطرح جهان عرب ابراز تمایل و علاقه کرد تا با مشارکت فیلمسازان ایرانی، یک یا دو فیلم مشترک بین دو فرهنگ ایرانی و فلسطینی بسازد.

وی با اظهارخوشحالی از حضور در دانشگاه تخصصی رادیو و تلویزیون ایران و صحبت با دانشجویان این دانشگاه افزود: هنرجویان جوان سعی کنند پیش از ورود به عرصه فیلمسازی، ابتدا سفری به درون خود داشته باشند و روحیات، احساسات و غرایز خود را کشف کنند سپس با لنز دوربین به کشف دنیای اطراف خود بپردازند.

مشهراوی که حین نمایش فیلم داستانی «نوشتن روی برف» صحبت می‌کرد، گفت: سناریو نویسی محدود به پیش از تولید نمی‌شود بلکه در در تمام مراحل تولید بخصوص در ساخت مستند، سناریو نویسی و بازنویسی سناریو وجود دارد. به عبارت دیگر، سناریوی اول، آن سوژه‌ای است که در ذهن فیلمساز خطور می‌کند. مرحله دوم، نوشتن و پرورش سوژه است. سناریوی سوم در هنگام تصویربرداری بازسازی می‌شود. چهارمین سناریو در زمان تدوین و مونتاژ بازسازی و این سناریو نویسی و بازسازی آن در تمام مراحل حذف و اضافه‌های فیلم ادامه دارد.

این کارگردان فیلم‌های جبهه مقاومت خطاب به دانشجویان گفت: سعی کنید متفاوت باشید. از اساتید خود الگو بگیرید، از سبک فیلمسازی بزرگان سینما الگو بگیرید اما با کشف خلاقیت‌های خویش، سعی کنید سبک تازه‌ای و حرف تازه‌ای داشته باشید.

وی افزود: هیچ‌گاه نگویید که امکانات ساخت فیلم و مستند مهیا نیست و کمبودهایی وجود دارد بلکه اگر نگاه خود را سینمایی کنید حتی با دوربین گوشی همراه خود نیز می‌توانید مستندسازی کنید.

مشهراوی تاثیر سینما را بیشتر و ماندگار‌تر از تلویزیون دانست و گفت: تولیدات تلویزیونی بیشتر واکنشی است نه کنشی. لذا تاریخ مصرف کمتری نسبت به سینما دارند. بسیاری از تولیدات تلویزیونی فقط یک روز تاریخ مصرف دارند و ثبت تاریخی در آن معنی نمی‌دهد اما آثار سینما در حافظه و آرشیو تاریخ می‌ماند و آثار سینمایی در ذهن مخاطب از ماندگاری بیشتری نسبت به تولیدات تلویزیونی دارند.

این فیلمساز ۵۶ ساله فلسطینی در پایان گفت: من از ۵ سالگی شاهد جنگ بودم و می‌دیدم که چگونه سربازان صهیونیست به خانه‌های مردم فلسطینی می‌ریختند و کشتار می‌کردند. این ذهنیت باعث شد تا به صورت تجربی به فیلمسازی روی بیاورم و در تمام آثار خود، خواستم تا سبک زندگی، فرهنگ، عشق و ازدواج، شهادت طلبی و مبارزات مردمی، تحصیل، امرار معاش، کودکان و مردم فلسطین را به جهانیان نشان دهم.

در فیلم‌شناسی رشید مشهراوی آثار زیر مشاهده می‌شود: جواز سفر (۱۹۸۷، کوتاه) پناهگاه (۱۹۸۹، کوتاه)، یک خانواده: بهای نان (۱۹۹۱، مستند تلویزیونی)، روزهای طولانیِ غزه (۱۹۹۱)، حکومت نظامی (۱۹۹۳)، حیفا (۱۹۹۵)، رباب (۱۹۹۷، تنش (۱۹۹۸، کوتاه)، خارج از دید (۲۰۰۰، کوتاه)، پشت دیوار‌ها (۱۹۹۹)، فصل دوست داشتن (۲۰۰۱)، زنده باد فلسطین (۲۰۰۲، کوتاه)، بلیت به اورشلیم (۲۰۰۲)، فیلم خانگی (۲۰۰۲، کوتاه)، انتظار (۲۰۰۲، کوتاه)، باجه بازرسی (۲۰۰۲، کوتاه)، برادرم عرفات (۲۰۰۵)، انتظار (۲۰۰۵)، تولد لیلا (۲۰۰۹)، سرزمین قصه (۲۰۱۲، مستند)، آوای خوش فلسطین (۲۰۱۳)، نامه‌هایی از الیارموک (۲۰۱۴، مستند)، نوشتن روی برف (۲۰۱۷).

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز