خبرگزاری کار ایران

یک فعال حوزه محیط زیست در گفت‌گو با ایلنا:

سازمان حفاظت محیط زیست توان جلوگیری از شکار غیرمجاز را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۳۱۷

برای ممنوعیت شکار در کشور نیروهای حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست باید ده برابر شود و تفنگ‌هایی که در دست شکارچیان هستند نیز باید جمع‌آوری شود، در غیر این صورت ممنوعیت و عدم صدور پروانه شکار تاثیری نخواهد داشت.

یک فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه ممنوعیت صدور پروانه شکار سبب افزایش و لجام گسیختگی شکار غیرمجاز می‌شود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر امکانات کافی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز را ندارد.

«هومن جوکار» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد طرح ممنوعیت شکار در کشور گفت: در مورد این مساله با دو رویکرد از سوی مسئولان و فعالان حوزه محیط زیست رو به رو هستیم. رویکرد اول، رویکردی احساسی و قابل احترام است که طرفداران آن مخالف شکارند و هر فرد دوستدار حیات وحش حق دارد که این رویکرد را داشته باشد.

وی ادامه داد: اما رویکرد دوم دیدگاهی کار‌شناسی است که وضعیت محیط زیست را پس از ممنوعیت شکار با دیدی واقع‌بینانه نگاه می‌کند. آنچه مشخص است نشان‌دهنده آن است که برای ممنوعیت شکار در کشور نیروهای حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست باید ده برابر شود و تفنگ‌هایی که در دست شکارچیان هستند نیز باید جمع‌آوری شود در غیر این صورت ممنوعیت و عدم صدور پروانه شکار تاثیری نخواهد داشت.

این فعال محیط زیست افزود: اگر با امکانات موجود سازمان حفاظت محیط زیست، شکار ممنوع شود قطعا تنها تاثیری که به جای می‌ماند افزایش شکار غیرمجاز است زیرا که این سازمان توان مقابله با شکارچیان ندارد.

جوکار با اشاره به اینکه میزان شکار مجاز تنها درصد ناچیزی از شکارهای رخ داده در کشور است؛ گفت: اگر می‌توانستیم ارتشی درست کنیم که جلوی شکار غیرمجاز را بگیرد خود من نیز موافق بودم که طرح «شکار ممنوع» از فردا اجرایی شود اما در غیر این صورت، با ممنوعیت شکار، شکارچیانی که اکنون در انتظار گرفتن پروانه هستند نیز به خیل شکارچیان غیرمجاز اضافه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید برای خودداری از شکار آماده شوند، گفت: در سال ۲۰۱۲ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) دستورالعملی برای شکار پایدار به نفع حیات وحش صادر کرد در این دستورالعمل مکانیزمی طراحی شده که با ورود شکار مجاز از خطرات تهدیدکننده حیات وحش جلوگیری می‌شود؛ این دستورالعمل در کشورهای مختلف از قلب اروپا تا کشور پاکستان اجرایی شده و نتایج خوبی را نیز در بر داشته است در حالی که اکنون ما می‌خواهیم شیوه‌ای معکوس این دستورالعمل را اجرایی کنیم.

جوکار با اشاره به صید پرندگان در فریدون‌کنار گفت: اخیرا خبرهایی مبنی بر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از صید پرندگان در این منطقه عنوان شده است در حالی که صید پرندگان در این منطقه حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و با دلسوزی و مکانیزمی که مردم منطقه به کار برده‌اند سطح تالاب فریدونکنار همواره پر از پرنده است و پرندگان مهاجر از جمله گونه کمیاب درنای سیبری نیز این منطقه را برای مهاجرت انتخاب می‌کند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: این در حالی است که در مناطق حفاظت شده مجاور مانند تالاب بوجاق شاهد هستیم که با توجه به وسعت این دو تالاب تعداد پرندگان به یک صدم پرندگان فریدونکنار هم نمی‌رسد زیرا با تحت حفاظت قرار گرفتن این مناطق شکارچیان دست به اسلحه می‌برند و به دور از هیچ ملاحظه‌ای به شکار پرندگان می‌پردازند اما اکنون مردم محلی به شدت مراقب منطقه هستند و با وجود صیدفراوان پرنده در سال باز هم شاهد حضور پرندگان بسیاری در این منطقه هستیم.

وی در پایان افزود: برای یک کار‌شناس نتیجه مهم است و در مورد فریدونکنار نیز نتایج نشان می‌دهد که صید پرنده در این منطقه حیات وحش را از بین نبرده، و به آن آسیبی نزده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز