خبرگزاری کار ایران

عوارض قرص های لاغری بر روی بدن مصرف کنندگان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۹۸۴

اگر به دنبال لاغری هستید و از عوارض قرص لاغری اطلاعاتی ندارید، با ما همراه شوید.

رضوان (سارا) زوکایی کارشناس توانبخشی، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، مربی بدنسازی و فیتنس؛ در یادداشتی برای ایلنا نوشت :

با توجه به اینکه در بسیاری از قرص‌ها و داروهای لاغری، از مواد مخدر شیشه استفاده می‌شود،  استفاده از این قرص‌ها  هیچ  توصیه نمی‌شود  و پیشنهادم   ورزش و تغذیه سالم و رژیم درمانی است.

قرص‌های لاغری چربی سوز با روند افزایشی شیوه زندگی نامتعادل، اضافه وزن به بزرگ‌ترین معضل تبدیل شده است.

افراد دارای BMI بالا برای از دست دادن وزن به هر اقدام از جمله انجام تمرینات فیزیکی و یا استفاده از برنامه رژیم غذایی کم کالری روی می آورند. اما امروز اغلب افراد از شیوه های جدیدتری نظیر قرص‌های لاغری و یا چربی سوز به منظور از دست دادن وزن استفاده می‌کنند.

به طور معمول چربی‌سوزها ترکیبی از محرک‌ها و گیاهان دارویی هستند که سبب بالا رفتن دمای بدن و کالری سوزی بیشتر می‌شو‌ند. این قرص‌ها باعث سرکوب کردن اشتهای شخص در طول روز می‌شود ‌و هنگامی شما از مواد غذایی کم کالری استفاده می‌کنید، فقدان انرژی از دست رفته را تامین می‌کند.

عنصر مهم اغلب قرص‌های چربی‌سوز مشتقات مصنوعی است. براساس تحقیقات صورت گرفته، یکی از عوارض قرص لاغری را اعتیادآور بودن این داروها می‌توان بیان نمود.

تاثیر قرص‌های لاغری روی بدن اغلب بیماران برای تقابل وزن در سریعترین زمان به داروهای چربی سوز روی می‌آورند زیرا در حال حاضر بازار این سری از قرص‌ها بسیار داغ بوده و شخص بدون هیچ زحمتی می‌تواند وزن زیادی را از دست دهد.

در حقیقت قرص‌های چربی سوز از سه طریق روی بدن تاثیر می گذراند که عبارتند از : سرکوب کردن اشتها ، یکی از شیوه‌های این داروها به منظور تقابل وزن، سرکوب کردن اشتها در شخص دارای اضافه وزن بالا است که این از طریق بی‌نطمی هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن شخص ایجاد می‌شود تا به این ترتیب دستور سیری به اشتباه به مغز هدایت شود.

افزایش سوخت و ساز بدن برخی از داروهای لاغری نیز به روش بالارفتن متابولیسم بدن سبب تقلیل وزن در شخص می‌شوند. یکی از عوارض قرص لاغری را می‌توان به افزایش مصنوعی متابولیسم بدن و یا تسریع در خرد شدن مواد مغذی و تبادل آنها به انرژی متذکر شد. اغلب تولیدکنندگان این سری از داروهای لاغری برای تسریع در فرایند کاهش وزن کافئین بسیاری را به چربی‌سوزها اضافه می‌کنند. افزایش سرعت سوخت و ساز بدن در اثر هورمون‌هایی است که با مصرف کافئین در جریان خون آزاد می‌شوند. بدن در دراز مدت نسبت به محرک‌های فوق مقاوم شده و در نتیجه این سری از قرص‌های لاغری اثربخشی خود را به تدریج از دست می‌دهند.

استرس

یکی از عوارض قرص‌های لاغری استرس است. اغلب قرص‌های چربی‌سوز مقدار هورمون استرس (کورتیزول) را به مراتب در بدن افزایش می‌دهند. به همین منظور چنانچه از تشویش‌های مداوم رنج می‌برید، مصرف این داروها سبب تشدید آنها می‌شود. برخی از داروهای لاغری در دورهای بسیار بالا می‌توانند به تدریج صدمات جبران ناپذیری را در شخص ایجاد کنند. تپش قلب، اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، سرگیجه از آسیب‌های جدی هستند که شخص به تدریج به آنها مبتلا می‌شود.

بی خوابی

از دیگر عوارض این داروها را می‌توان افزایش متابولیسم بدن و ضربان قلب در شخص بیمار مبتلا به اضافه وزن بالا متذکررشد. شایان ذکر است که این امر می‌تواند روی عملکرد خواب بیمار نیز تاثیران منفی را برجای گذارد. سیستم ایمنی بدن بر اثر اختلال در الگوی خواب دچار بی‌نظمی و خستگی بسیار در طی روز می‌شود. ابتلا به مشکلات مزمن مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی را در این گروه از بیماران به مراتب افزایش می‌دهد. باید متذکر شویم که کم خوابی فاکتوری برای افزایش وزن شخص به حساب می‌آید.

پرفشاری

اغلب داروهای چربی‌سوز سبب افزایش دمای بدن می‌شود که در پی آن سوختن بافت‌های چربی و سوخت و ساز بدن نسبت به قبل سریعتر انجام می‌شود. یکی از متداولترین عوارض قرص لاغری، افزایش ضربان قلب و پرفشاری خون است. به تدریج این مشکل سبب تقلیل جریان گردش خون در بدن شخص بیمار مبتلا به افزایش وزن می‌شود.

وخیم شدن شرایط روحی

هرچند اضافه وزن بالا تاثیرات منفی روی اعتماد به نفس و شرایط روحی شخص به همراه دارد، اما شیوه‌های کاهش وزن غیراصولی مانند استفاده بسیار از قرص‌های چربی سوزی می‌تواند مشکلات روحی نظیر حالت‌های عصبی، رفتارهای تهاجمی، استرس، دمدمی مزاح بودن را در شخص مبتلا به بی ام آی بالا ایجاد کند. طبق تحقیقات انجام شده، در موارد حادتر، ممکن است شخص بیمار صدمات جدی را به خود وارد کند.

کم آبی بدن

از دیگر عوارض قرص لاغری به کم آیی بدن به خصوص در فصل گرما و یا در زمان انجام تمرینات ورزشی اختصاص دارد. ترکیبات اصلی موجود در این داروهای خوراکی با تقلیل آب بدن سبب تسریع فرایند لاغری در شخص می‌شود.

باید دقت داشته باشید که کم آبی بدن پیامدهایی نظیر سردرد و همچنین در شرایط حادتر، زمین خوردن را در هنگام انجام تمرینات فیزیکی سنگین به دنبال خواهد داشت. مرگ به طور قطع مرگ یکی از جدی ترین پیامدهای جانبی داروهای چربی سوز است که شاید در بدترین شکل ممکن در شخص مشاهده شود. کلیه داروهایی که برای تقلیل وزن و یا چربی سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث به مخاطبه افتادن سلامت شخص می‌شود.

بر خلاف تبلیغات نادرست صورت گرفته روی داروهای کاهش وزن، بایستی متذکر شویم که هیچ قرص لاغری از سوی سازمان FDA (غذا و داروی آمریکا) مورد قبول و تایید قرار نگرفته است. گاهی ممکن این ورزشکاران در کنار تمرینات ورزشی خود برای رسیدن به کاهش وزن سریع از این داروها استفاده کنند که این امر در اغلب موارد منجر به مرگ فرد ورزشکار می‌شود.

این مطلب رپرتاژ آگهی است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز