خبرگزاری کار ایران

عدم همکاری دامداران ساوه با مایه‌کوبان دامپزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۲۹۱

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوه با بیان اینکه دامداران این شهرستان همکاری مناسبی با مایه‌کوبان این اداره در واکسیناسیون بیماری تب برفکی ندارند، گفت: انتظار می‌رود مسئولان به منظور افزایش سطح سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی تدابیر لازم را بیندیشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کلانتر قریشی هرندی افزود: با بخشداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان جلسات مخلتفی جهت افزایش مشارکت دامداران شهرستان ساوه در مایه‌کوبی تب برفکی انجام شده، اما نتیجه قابل قبولی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: موقعیت فصلی و حضور دام‌ها در مراتع شهرستان ساوه و برخی شهرستان‌های همجوار، برخی باورهای غلط در بین دامداران و مقاومت در برابر واکسیناسیون دام‌ها از جمله دلایل مشارکت پایین صاحبان دام در این شهرستان با اداره دامپزشکی در عملیات مایه‌کوبی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوه اظهار داشت: طرح رایگان مایه‌کوبی تب برفکی دام‌های سبک و سنگین همزمان با دیگر نقاط استان، از ابتدای مرداد ماه سال جاری در این شهرستان نیز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه نیز این عملیات تداوم دارد.

کلانتر قریشی هرندی بر عدم همکاری دامداران شهرستان ساوه در فرایند اجرای این طرح تأکید داشته و تصریح کرد: علیرغم سپری شدن حدود 50 روز از آغاز این طرح به علت عدم همکاری دامداران عملکرد مناسبی در زمینه واکسیناسیون دام‌ها در این شهرستان حاصل نشده است.

وی بیان داشت: انجام عملیات مایه‌کوبی نیازمند حضور دام‌ها در یک محل محصور است که این مسئله با انتقال دام‌ها به مناطق روستایی و یا محل نگهداری دام‌ها میسر است. اما مسئله این است که عمده دامداران به علت حضور در مراتع تا پایان آبان ماه از این اقدام سرباز می‌زنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این اداره در طرح مذکور مایه‌کوبی 200 هزار رأس دام سبک و سنگین را در دستور کار خود قرار داده است، تأکید کرد: دامداران می‌توانند برای همکاری با گروه‌های واکسیناسیون با شماره تلفن‌های 08642248161 ، 08642241550 ، 08642251320 تماس بگیرند.

تب برفکی، بیماری ویروسی عفونی و به شدت واگیر و از موانع اصلی در تأمین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی است. این بیماری کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را نیز به همراه دارد. همچنین سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل دام، از دیگر عوارض این بیماری است. بیماری تب برفکی هزینه‌های بسیار کلانی برای درمان دام‌های مبتلاء به همراه دارد. در مواقعی نیز غیر اقتصادی شدن دام‌های مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار، از دیگر عوارضی است که این بیماری با خود به ارمغان می‌آورد. این موارد و عوارض حاصل از بیماری تب برفکی سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت‌زائی،‌ جزء مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب شود. بیماری تب برفکی در رده اولین بیماری‌های گروه A (طبقه‌بندی بیماری‌های دفتر بین الملل بیماریهای واگیر دام) قرار دارد. در کشور ما نیز این بیماری مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه‌ها و تولیدات دامی و همچنین اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری‌های دام محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز