خبرگزاری کار ایران

سه قرن موسیقی کلاسیک در تالار وحدت اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۸۱

کنسرت ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران و اجرای قطعات چایکوفسکی، آروو پارت، گورسکی و دیوید هیس؛ دوشنبه(۱۵ دی) و سه‌شنبه(۱۶ دی) در تالار وحدت برگزار شد.

کنسرت ارکستر فیلارمونیک با استقبال مخاطبان و اجرای قطعاتی از سه قرن پیش تاکنون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اولین قطعه‌ای که اجرا شد؛ قطعه «سرناد برای ارکستر زهی؛ در دو ماژور؛ اپوس ۴۸» از «پیتر ایلیچ چایکوفسکی» بود که یکی از شاهکارهای دوره زندگی چایکوفسکی به حساب می‌آید و به لحاظ پیچیدگی اثر، مرز بین دو دوره بسیار متفاوت زندگی اوست.

قطعه بعدی که اجرا شد، قطعه «کانتوس به یادِ بنجامین بریتن برای ارکستر زهی و ناقوس» بود. این قطعه در سال ۱۹۷۷ ساخته شده و موسیقی که پارت در این دوره و بعد از تحقیق و مطالعه ارائه داد به شدت با قبل از آن متفاوت است. این قطعه در اصل مرثیه‌ای برای مرگ «بنجامین بریتن» موسیقیدان بزرگ انگلیسی است. بنجامین بریتن در سال ۱۹۷۶ درگذشت و پارت یک سال بعد از درگذشت وی این قطعه را نوشت. کانتوس به یاد بنجامین بریتن، یک موسیقی حجیم با صدا‌های در هم تنیده و تکراری که همه حول صدای ضرب‌های منظم ناقوس شنیده می‌شوند. نوازنده ناقوس در اجرای ارکستر فیلارمونیک، بود.

سپس اثری تحت عنوان «سه قطعه در سبک کهن» از «هنریک نیکولای گورسکی» و در پایان قطعه «سر حد» از «دیوید هیس» اجرا شد. «سر حد» تنها چند بار در دنیا اجرا و ضبط شده است و آرش گوران درباره اجرای این قطعه معتقد بود: اجرای این اثر توسط ارکستر فیلارمونیک می‌تواند در کنار اجراهایی که تا کنون از این اثر صورت گرفته حتی حرف‌های جدیدی هم برای گفتن داشته باشد. "

ارکستر فیلارمونیک پس از اتمام اجرا، درمیان استقبال و دست‌زدن‌های بدون وقفه مخاطبانش بار دیگر روی صحنه آمد و قطعه دیگری نیز برای مخاطبانش اجرا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز